Permalänk
Medlem

Hjälp med klockning av amd 955

Jo, jag har tänkt att klocka min 955a nu. Har läst ett antal trådar, och vad jag kan konstatera är att det går utmärkt att köra 3.8ghz på stock core.

Så här ser det ut i mitt Gigabyte BIOS
BIOS

Ska jag endast ändra CPU multiplern, eller "CPU NB" eller HT Link?

Har även läst klocktråden, men jag blev inte klockare för det.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Det du pillade med förrut är den såkallad fsb:en, den som heter "CPU Frequency" i ditt bios. Alla andra klockar synkas med denna genom att multipliceras mot den, t ex så har du ändrat cpu multipliern vilket gör att din cpu får clocken 19 x 200. Eftersom multipliern står på 19 och basklockan står oförändrad på 200

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggyoc:

Det du pillade med förrut är den såkallad fsb:en, den som heter "CPU Frequency" i ditt bios. Alla andra klockar synkas med denna genom att multipliceras mot den, t ex så har du ändrat cpu multipliern vilket gör att din cpu får clocken 19 x 200. Eftersom multipliern står på 19 och basklockan står oförändrad på 200

Ok, så gör jag "fel" om jag endast ändrar cpu'n? Allt annat blir ju oförändrat lixom...

Permalänk
Medlem
Skrivet av farekim:

Ok, så gör jag "fel" om jag endast ändrar cpu'n? Allt annat blir ju oförändrat lixom...

Nej, enklast är att bara ändra CPUns multiplier eftersom du köpt en BE som har en upplåst sådan. Själv överklockade jag min till 4GHz genom att bara sätta multipliern på 20, men jag kan inte ändra FSBn eftersom allting börjar lagga då(inkl. Windows).

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Nej, enklast är att bara ändra CPUns multiplier eftersom du köpt en BE som har en upplåst sådan. Själv överklockade jag min till 4GHz genom att bara sätta multipliern på 20, men jag kan inte ändra FSBn eftersom allting börjar lagga då(inkl. Windows).

Oj ok, jag fick nyss en bsod i 3.8ghz, sänkte vcoren innan till 1.35 då den stog på 1.4 som standard(även till 3.2ghz stock) men nu är den tillbax till 1.4.
men jag får testa mig fram!

Permalänk
Medlem
Skrivet av farekim:

Oj ok, jag fick nyss en bsod i 3.8ghz, sänkte vcoren innan till 1.35 då den stog på 1.4 som standard(även till 3.2ghz stock) men nu är den tillbax till 1.4.
men jag får testa mig fram!

Jag körde standard, dock har jag inte testat sänka än. Men det är skillnad mellan alla olika CPUer, så din kan vara sämre/bättre för överklockning.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av farekim:

Oj ok, jag fick nyss en bsod i 3.8ghz, sänkte vcoren innan till 1.35 då den stog på 1.4 som standard(även till 3.2ghz stock) men nu är den tillbax till 1.4.
men jag får testa mig fram!

Min 955a vill inte gå över 3.6GHz utan vCore-ökning. Den ger bluescreen efter en liten stund i Windows på allt över 3.6.

Tror 3.6-3.8 är gränsen för en 955a.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Kör min 955@4ghz men då fick jag gå upp till 1.45v

Visa signatur

Ryzen 5600. Asus B550M TUF gaming plus. RTX 4060 TI.

Permalänk
Medlem

Kör min 955be i 4ghz och 1.4v

Permalänk
Medlem

får min bara till 3.9ghz med 1,5v