Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010

Hjälp med överklockning

Skulle vilja ha hjälp med inställningarna på överklockning.
Använder
Moderkort: Asus p8p67
Cpu: Intel 2500k 3,3 Ghz Sandy bridge

Jag skulle vilja klocka upp den till 4,0 - 4,5 Ghz, skulle vara jätte tacksam om någon som kör en stabil sandy bridge kunde skriva sina inställningar.

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2011

Kolla här:

http://www.bit-tech.net/hardware/cpus/2011/01/07/how-to-overc...

Du kan för övrigt inte kopiera andras inställningar rakt av, det är för mycket som spelar in i hur mycket du kan klocka. Kvalitén på processorn, kylaren, luftflöde etc.

Asus P8P67 Deluxe B3 | i7 2600k | EVGA GTX 780 Classified ACX | Corsair AX850W | 8GB Corsair XMS3 1600MHz| Noctua NH-D14 | Cooler Master HAF-X | Asus Xonar Essence STX | Qpad QH-1339 | Dell Ultrasharp 24'' U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010

Tack för snabbt svar!

Tack jag ska läsa igenom länken

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010

Jag är Nybörjare på juste överklockning men låter detta bra?
Använder en Noctua nh-u12p

4,5 Ghz
45x multiplikator
1,35 vcore

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2011

Jag är också nybörjare men har läst på en hel del de senaste veckorna. Ställ inte in multiplikatorn på 45x direkt, testa dig fram för att se att klocken är stabil på exempelvis 4GHz, 4,2GHz, 4,3GHz först. Om du är osäker kan du ju använda dig av det automatiska klockningsprogrammet men då når du antagligen inte så högt som 4,5GHz.

Asus P8P67 Deluxe B3 | i7 2600k | EVGA GTX 780 Classified ACX | Corsair AX850W | 8GB Corsair XMS3 1600MHz| Noctua NH-D14 | Cooler Master HAF-X | Asus Xonar Essence STX | Qpad QH-1339 | Dell Ultrasharp 24'' U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010

använder du dej av en 2500k sandy bridge med ausu EFI?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2011

Till mitt datorbygge kommer jag att använda mig av 2500k eller 2600k med ett ASUS P8P67. Jag har alltså inte överklockat ännu utan bara läst in mig så gott det går.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010

Vad ändrar man i bios (EFI)

-Vcore

Det jag mest är funderar över är
multiplikator
BCLK/PEG Frequency

vad ska man ändra ska man ändra båda eller bara en?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2011

På Sandy Bridge-moderkorten använder man sig av multiplikatorn istället för BCLK. Man kan höja BCLK en aning (typ 5-10MHz) men det kan innebära instabilitet på grund av att frekvenserna även höjs på alla andra delar av moderkortet (ex. PCI-e, USB m.m.). För oss nybörjare rekommenderas det därför att man låter BCLK vara och istället inriktar sig på multiplikatorn med lätta höjningar av Vcore som komplement.

http://www.nordichardware.se/nyheter/69-cpu-chipset/41288-bcl...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010

Så när jag ska överklocka ska jag öka multiplikatorn lite i taget och öka vcore lite i taget? till jag är nöjd och köra stabilitets test som orthos?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2011

Ja, vad jag har förstått så är det så det fungerar. Det finns en del andra inställningar som kan behöva ändras för att uppnå tillräcklig stabilitet, exempelvis Load-Line Calibration (Vdrop):

"Load-Line Calibration: As the CPU accepts more work, its power draw increases. This in turn causes a voltage drop (vdrop), which is automatically compensated by the motherboard by increasing the applied voltage slightly. Some motherboards might therefore call this option Vdrop, or even more inaccurately, vdroop. Normally Load-Line Calibration is an enable or disable setting. When overclocking, you always want to enable Load-Line Calibration. Some motherboards provide more advanced options, which we'll detail in turn."

"In normal cases, Load-Line Calibration can be left to Auto, however Asus advises that setting it to 'High' is sufficient for air-cooled overclocks. Asus explained to us that the higher the setting, the less likely the vcore will ever suffer vdrop, but the downside is an increased likelihood of a bit of voltage overshoot and greater temperatures."

Detta står i guiden jag länkade till tidigare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010

Då tror jag att jag har fattat det mesta, kanske inte allt men tillräckligt. Måste säga att du är väldigt kunnig och jag skulle inte kalla dej nybörjare!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2011

Jag har inte gjort mycket annat än läst om processorer, nätaggregat, chassin, internminnen, grafikkort, kylning, överklockning m.m. sedan jag fick höra att TES V: Skyrim är på ingång. Sedan återstår det väl att se hur pass bra det kommer att gå i praktiken när man har två tummar mitt i handen

Lycka till!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2011

Kolla den här filmen, passar bra för de som vill överklocka för första gången:

http://www.youtube.com/watch?v=f5wf8sRebyo

Han går igenom hur man klockar upp en i7 2600k till 4,4GHz. Tänk på att han sitter med någon form av vattenkylning så ta det lite lugnare med Vcore.