Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Feb 2009

Bättre kylning OCH tystare?

Hej på er!
Det här är första gången jag själv skapar en tråd här, och jag har en tendens att röra ihop mina tankebanor, så jag ber om ursäkt om det blir rörigt.

Nu är det så här att jag försöker undersöka möjligheten för att göra hela mitt system först och främst bättre på att kyla, men utan att kompromissa på ljudnivån.
Helst av allt skulle jag vilja göra kylningen så pass bra att jag kan dra ned på fläktkontrollen till lägre.

Jag har nått taket av hur långt jag vågar klocka min CPU (i5-760 - 2.8GHz stock), pga värmeutveckling snarare än att jag inte har mer svängrum för att öka spänningen. (4 GHz - Jag har närapå stock-voltage, min validation där nere är inte aktuell)
Och då jag tycker att min idle-temp är för hög även med fläktkontroller (41-43°C) på full spruta, och då ljudet även är väldigt högt... känns det som om något kan åtgärdas.

Det jag tror är relevant förhandsinformation;
Chassi: Define (r3) från Fractal Design
Chassi-fläktar: standard. DVS, en FD 120mm fram längst ned, en FD 120mm utblås där bak.
CPU-kylare: Arctic Freezer Pro 7 (rev.2)
GPU: Gigabyte GTX 460, windforce-kylare.

Mina tankar:
Tjaa. Mina tankar är ju att fylla de fläktplatser som finns lediga (utan att plocka av det ljuddämpande lagret på de täppta fläktplatserna) med fläktar som är godtagbart tysta men riktigt bra på att flytta luft.
Sedan att skaffa en ny CPU-kylare som förhoppningsvis är lite tystare (sanningen att säga så vet jag inte hur pass högljudd den är, men då den har en "inbyggd fläkt" och inte klarar PnP antar jag att jag behöver en bättre ).

Vad jag tror behövs;
CPU-kylare - H70 i PnP eller "någon Noctua".
Fläktar som är bra på att flytta luft, utan för stora ljudnivåer - Här brukar Noctuas fläktar och Gentle Typhoon nämnas.

Så, kan någon hjälpa mig? Jag är en fullständig nybörjare på allt som har med kylning att göra.
Jag tror att jag behöver komma in på rätt spår.
Jag vill helt enkelt ha så pass bra kylning att jag kan dra ned på fläktkontrollen, och därigenom sänka ljudnivån.
Riktig vattenkylning, tänker jag inte ge mig i kast med.

Tacksam för svar eller information av alla slag.

Dator:: 4770K @ 4.6, 12GiB RAM, GTX 680, 250GB SSD, 6TB mek, Xonar DX
Mobiltelefon:: Nexus 4 + Z3C + Oneplus X - Ljud:: Sennheiser PC360 (dator), Sennheiser Amperior (mobilt)
Mössa:: Lila

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
radeon hd5850
Registrerad
Feb 2011

är skälv lite inne på att skaffa följande
http://www.inet.se/artikel/6901310/antec-kuhler-h2o-620
http://www.inet.se/artikel/5321445/scythe-120mm-gentle-typhoo...
antec h20 620 kyler nästan lika bra som corsair h70 men är rätt mycket billigare. kylaren har även gummislangar vilket underlättar installationen(har dess utom läst att h70 kan börja läcka pga oflexibla sådana).

vill dig för att pumpen kan börja låta av tex luftbubblor. pumpen kan gå sönder av att man inte har konstant strömförsörjning.

en h70 saknar automatisk fläktstyrning så man blir tvungen att antingen koppla in fläkten via adapter eller att ha konstant fläkthastighet.