Permalänk
Medlem

Absolut tystaste processorkylaren?

Halli-hallå,

Nu när jag ändå ska byta ut mitt defekta SB-moderkort så tänkte jag passa på att köpa ett nytt chassi och lite annat också när jag ändå är igång. Ett FD Define R3 ska det bli, och det vill jag ju ska vara så tyst som möjligt. Därför letar jag efter den absolut tystaste processorkylaren som finns.

Kylförmåga bryr jag mig inte om då jag inte ska överklocka något. Det enda jag bryr mig om är att processorkylaren håller temperaturen i shack lika bra som standardkylaren gör utan att låta något alls om det är möjligt.

Hamnar priset runt 300 så är jag nöjd, jag tror heller inte den ska behöva kosta så mycket mer då jag inte är ute efter hög kylförmåga, bara en enkel fläkt som allra helst är helt ljudlös.

Hoppas att det är någon som har ett bra tips! (förlåt för alla inten, förresten)

EDIT: Jag kan ju lägga till att jag helst vill ha en fläkt som blåser neråt mot processorn och därmed kyler VRM-komponenterna också.

EDIT 2: Ni kan ju också notera att jag har höga Corsair Vengeance-minnen, men jag gissar att det inte blir något problem om man inte väljer en towermodell.

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Medlem

En kylfläns utan fläkt är väl det tystaste jag kan komma på och kan funka bra om du nu inte ska överklocka ;p

Permalänk
Medlem
Skrivet av partynikko:

En kylfläns utan fläkt är väl det tystaste jag kan komma på och kan funka bra om du nu inte ska överklocka ;p

Känner inte till att det finns sådana, men du kan ju länka till en sån som passar sockel 1155 om du vet en som är bra.

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Medlem

En kylfläns utan fläkt kräver bra ventilering i övrigt.

Hyper 212 Plus
Orginalfläkten där kan låta lite. Så om du byter till Typhoon 500rpm borde bli absolut knäpptyst. Men du borde du ha hyffsad ventilering i chassit annars rekommenderar jag dig Typhoon 800rpm. 800rpm'aren har en ljudnivå på 9 decibel vilket är tystare en ett sovrum nattetid.

Kostar ungefär 300kr totalt

Permalänk
Medlem

Om du vill ha en fläkt som blåser neråt som är hyfsat tyst så kan Scythe Grand Kama Cross vara ett alternativ:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=526910

Testas med bra resultat här:
http://www.silentpcreview.com/article1048-page5.html

Fläkten måste alltså voltas ner för att bli tyst, men när man väl gör det så blir kylaren tyst och kyler ändå tillräckligt för dina behov såvitt jag kan se.

Inte en jättebillig kylare och man fäster den tyvärr med de förhatliga push-pinsen, men å andra sidan är den medföljande fläkten bra och behöver inte bytas. (sparar ju typ 50-200 spänn där

Noctua NHC12 och C14 är ju annars bra kylare som är lätta att arbeta med (och kyler nog VRM:erna bättre) men kostar ju rätt mycket utan att direkt vara bättre rent prestandamässigt.

...

Hyper 212 är ju dock svårslagen i prisvärdhet om du nu kan tänka dig tornkylare. Men är tysthet verkligen maxprio så håller jag med om att fläkten bör bytas...
En 800rpm:s GT låter inte så dumt. Kan ev gå på max utan att störa. (en på 500rpm känns lite väl extremt och ger begränsad flexibilitet)
En Noctua NF-S12B ULN och FLX har med adaptrar som gör att du kan få ner den i fart efter behov.
En 800rpm slipstream (ev nedvoltad) eller en Nexus (nedvoltad) är prisvärda alternativ.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dackis:

Känner inte till att det finns sådana, men du kan ju länka till en sån som passar sockel 1155 om du vet en som är bra.

Alla kylare. Är ju bara att plocka av fläkten då de brukar sitta fast med "klämmor".

Permalänk

Thermalright HR-02 är en helt passiv kylare som fått bra kritik.
Med en lugn fläkt kyler den nästan lika bra som Silver arrow och NH-D14.

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk
Avstängd

EN h50-h60-h70 eller möjligtvis en Antec küler för 500 kr på webbhallen med gt fläktar på runt 1000rpm ger mkt bra kylning till en låg ljudnivå

Permalänk
Medlem

Denna är den tystaste som blåser neråt som finns idag.

http://www.inet.se/artikel/6308741/noctua-nh-c14

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk

Det är denna du letar efter: http://www.inet.se/artikel/5321717/scythe-ninja-3 längre avstånd mellan flänsarna så det är mindre restriktiv vad det gäller luften som ska förflyttas genom den.

Sen antar jag att du har systemet i sign. då kan det vara ett steg i rätt riktning att byta processorkylare men du har ett GTX 570 i burken. jag antar nu när du vill ha ett tyst system att det inte sitter en stockkylare på kortet men en dator blir aldrig tystare än den källan som genererar mest ljud. Sen har du ett TX650, inte heller så tyst...
Men att byta ut Antec 300 till ett Fractal F3 är ett bra steg i rätt riktning.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GannTrader:

Thermalright HR-02 är en helt passiv kylare som fått bra kritik.
Med en lugn fläkt kyler den nästan lika bra som Silver arrow och NH-D14.

Mjo, men kostar ganska mycket mer än ca 300 spänn som TS var inne på... Och är inte en nedåtblåsare heller.

Skrivet av chainzaw:

EN h50-h60-h70 eller möjligtvis en Antec küler för 500 kr på webbhallen med gt fläktar på runt 1000rpm ger mkt bra kylning till en låg ljudnivå

Nja, har man extrema tysthetskrav, så är vibrationerna från pumpen gränsfall från dessa, av vad jag läst.

Skrivet av Ant3:

Denna är den tystaste som blåser neråt som finns idag.
http://www.inet.se/artikel/6308741/noctua-nh-c14

Jag är lite skeptisk: båda de där stora fläktarna känns som overkill i detta fall, och lär vara onödigt svåra att få helt tysta. De där fläktarna är inte dumma, men lite överskattade för den riktiga kylfanatikern, som jag tolkar tex SPCR:s recensioner. För den som behöver mer flöde vid klockning osv, så kan den dock säkert vara klockren!

Skrivet av Saandberg:

Det är denna du letar efter: http://www.inet.se/artikel/5321717/scythe-ninja-3 längre avstånd mellan flänsarna så det är mindre restriktiv vad det gäller luften som ska förflyttas genom den.

Funkar, men är inte en nedåtblåsare... Och enligt åtminstone SPCR så verkar inte riktigt ha så bra prestanda som man kan tro. Verkar som den hade problem med att basen var konkav?

Skrivet av Saandberg:

Sen antar jag att du har systemet i sign. då kan det vara ett steg i rätt riktning att byta processorkylare men du har ett GTX 570 i burken. jag antar nu när du vill ha ett tyst system att det inte sitter en stockkylare på kortet men en dator blir aldrig tystare än den källan som genererar mest ljud. Sen har du ett TX650, inte heller så tyst...

Hah, det har du förstås rätt i - väl fångat Ett 570 lär överrösta det mesta, om han inte slängt på nått riktigt påkostat på den!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd

Vibrationer från pumpen? Det var något nytt, iallafall från mig :P. Det jag märker av är mest i början när man hör vattnet flöda, sen kanske någon gång när datorn är igång med - låter ganska trevligt ändå

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Funkar, men är inte en nedåtblåsare... Och enligt åtminstone SPCR så verkar inte riktigt ha så bra prestanda som man kan tro. Verkar som den hade problem med att basen var konkav?

Hah, det har du förstås rätt i - väl fångat Ett 570 lär överrösta det mesta, om han inte slängt på nått riktigt påkostat på den!

Jag vet bara att Ninja 2 fick väldigt bra kritik och att många körde med den semipassiv.

Ts skriver inte om han vill ha en tyst dator i idle eller load, är det bara tyst i idle han vill ha så är det itne svårt med en custom fläktkurva till grafikkortet. Vill Ts däremot ha datorn tyst även i load så får han nog lägga mer än 300kr på en cpu- kylare.

Skrivet av chainzaw:

Vibrationer från pumpen? Det var något nytt, iallafall från mig :P. Det jag märker av är mest i början när man hör vattnet flöda, sen kanske någon gång när datorn är igång med - låter ganska trevligt ändå

Min pump på min gamla H50 lät fruktansvärt :/

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

Sen antar jag att du har systemet i sign. då kan det vara ett steg i rätt riktning att byta processorkylare men du har ett GTX 570 i burken. jag antar nu när du vill ha ett tyst system att det inte sitter en stockkylare på kortet men en dator blir aldrig tystare än den källan som genererar mest ljud.

Jo, men GTX 570 låter faktiskt inte alls särskilt mycket. När jag kört det i Furmark (Fullscreen, 1600 x 1200, 4x MSAA, 5 min, avg 25 FPS) så kommer fläkten aldrig upp i mer än 67% (2550 RPM) och temperaturen ligger då på 86 grader. När jag spelade Bad Company 2 i några timmar (1600 x 1200, 32 x CSAA, HBAO on) så maxade kortet bara 81 grader under hela sessionen. Så visst, i Furmark börjar det ju låta, men i vanliga spel så ökar inte ljudnivån märkbart med idle, då fläkten går i 40% (1350 RPM). Men jag kanske märker tydligare hur mycket kortet låter efter att jag bytt processorkylare...

Skrivet av Saandberg:

Sen har du ett TX650, inte heller så tyst...

Det är det den överlägset tystaste komponenten i mitt system, jag kan inte höra fläkten öht., men det beror nog på att jag aldrig belastar det mer än som mest 50% gissningsvis, och i idle så ligger ju belastningen avsevärt lägre. Men jag ska byta till ett modulärt FD Newton R2 650W.

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

Ts skriver inte om han vill ha en tyst dator i idle eller load, är det bara tyst i idle han vill ha så är det itne svårt med en custom fläktkurva till grafikkortet. Vill Ts däremot ha datorn tyst även i load så får han nog lägga mer än 300kr på en cpu- kylare.

Om den låter lite när den är i load gör inte så mycket, jag spelar med slutna hörlurar och är för upptagen av spelet för att ens märka det. Men när datorn är idle så vill jag helst att den ska vara så nära ljudlös man kan komma, ett Define R3 är väl ett steg på vägen dit. Fläkthastigheten till grafikkortet gissar jag att man kan reglera med SpeedFan om det skulle behövas, eller finns något bättre program för det?

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Skrivet av Dackis:

Jo, men GTX 570 låter faktiskt inte alls särskilt mycket.

Det är det den överlägset tystaste komponenten i mitt system, jag kan inte höra fläkten öht., men det beror nog på att jag aldrig belastar det mer än som mest 50% gissningsvis, och i idle så ligger ju belastningen avsevärt lägre. Men jag ska byta till ett modulärt FD Newton R2 650W.

Sitter själv på ett gtx 470 som jag klockat ganska så tappert, det förde väsen i load med originalkyklaren. Kör vatten just nu då jag inte klarade av ljudet...
jag belastar mitt agg till de 50% du säger och då låter det lite mer, speciellt när vattenkylningen inte låter så mycket.
tror inte att du tjänar så mycket på att byta till ett Fractal agg.

Skrivet av Dackis:

Om den låter lite när den är i load gör inte så mycket, jag spelar med slutna hörlurar och är för upptagen av spelet för att ens märka det. Men när datorn är idle så vill jag helst att den ska vara så nära ljudlös man kan komma, ett Define R3 är väl ett steg på vägen dit. Fläkthastigheten till grafikkortet gissar jag att man kan reglera med SpeedFan om det skulle behövas, eller finns något bättre program för det?

är det bara när datorn är i idle så är det en lätt match att fixa ett tyst system
Byt bort fläkten till processorn som du tänkt, ladda sedan ner "ASUS AI Suite" för att ställa in varvtal på fläkten beroende på temperatur.
Ladda också ner Msi Afterburner för att ställa in fläktkurvan till grafikkortet.
Med ett fractal får du också med en fläktkontroller, använd den

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

Sitter själv på ett gtx 470 som jag klockat ganska så tappert, det förde väsen i load med originalkyklaren. Kör vatten just nu då jag inte klarade av ljudet...
jag belastar mitt agg till de 50% du säger och då låter det lite mer, speciellt när vattenkylningen inte låter så mycket.

En av de stora förbättringarna mellan 400-serien och 500-serien är ju att både temperaturer och ljudnivå har förbättrats kraftigt, samtidigt som prestandan också har blivit lite bättre. Att du klockar kortet gör ju bara ont värre också...

Skrivet av Saandberg:

tror inte att du tjänar så mycket på att byta till ett Fractal agg.

Jag vill ha ett modulärt agg.

Skrivet av Saandberg:

Byt bort fläkten till processorn som du tänkt, ladda sedan ner "ASUS AI Suite" för att ställa in varvtal på fläkten beroende på temperatur.
Ladda också ner Msi Afterburner för att ställa in fläktkurvan till grafikkortet.
Med ett fractal får du också med en fläktkontroller, använd den

Låter som bra råd allt, ska tänka på det.

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Medlem

De processorkylare jag har tittat på mest är dessa: Scythe Shuriken Rev. B och Scythe BIG Shuriken, någon som har några erfarenheter av dessa?

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dackis:

De processorkylare jag har tittat på mest är dessa: Scythe Shuriken Rev. B och Scythe BIG Shuriken, någon som har några erfarenheter av dessa?

De är små platta kylare som primärt är byggda för att funka i HTPC-chassin. De är inte jättedåliga och visst kan du tex sätta en tjockare fläkt på big shuriken (OBS att det inte är standardmått på fläkten på rev B shuriken) men det finns helt enkelt bättre och större kylare som inte är direkt dyrare.

Tex tidigare nämnda Kama Grand Cross är en bättre nedåtblåsande processorkylare som inte kostar så mycket mer.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Dackis:

Jag vill ha ett modulärt agg.

Fair, satsa då på ett agg som faktiskt gör skillnad i ljudnivå tex. Corsairs AX serie. det är modulära.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qaws:

Hyper 212 Plus
Orginalfläkten där kan låta lite. Så om du byter till Typhoon 500rpm borde bli absolut knäpptyst. Men du borde du ha hyffsad ventilering i chassit annars rekommenderar jag dig Typhoon 800rpm. 800rpm'aren har en ljudnivå på 9 decibel vilket är tystare en ett sovrum nattetid.

Kostar ungefär 300kr totalt

Efter noggrant övervägande och att ha tittat på alternativen så fastnade jag för ditt förslag! Om inte annat så är det ju väldigt ekonomiskt vettigt, och SPCRs recension av Hyper 212 Plus övertygade mig helt och hållet. 320 kr för vettig kylning och bara 9 dB låter ju nästan för bra för att vara sant...

En sak jag tänkte på är denna, då jag byter ut fläkten till CPU-kylaren får jag ju en 120mm fläkt över, den kan jag ju sätta in som extra inblåsfläkt i mitt FD Define R3 och sänka dess RPM till minimum för att få lite extra luftflöde genom chassit utan att öka ljudnivån? Om så är fallet är det ju verkligen win-win, och ett ännu mer prisvärt förslag, onödigt att låta en fullt fungerande fläkt gå oanvänd, och Define R3 har ju plats för två fläktar fram...

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dackis:

Efter noggrant övervägande och att ha tittat på alternativen så fastnade jag för ditt förslag! Om inte annat så är det ju väldigt ekonomiskt vettigt, och SPCRs recension av Hyper 212 Plus övertygade mig helt och hållet. 320 kr för vettig kylning och bara 9 dB låter ju nästan för bra för att vara sant...

En sak jag tänkte på är denna, då jag byter ut fläkten till CPU-kylaren får jag ju en 120mm fläkt över, den kan jag ju sätta in som extra inblåsfläkt i mitt FD Define R3 och sänka dess RPM till minimum för att få lite extra luftflöde genom chassit utan att öka ljudnivån? Om så är fallet är det ju verkligen win-win, och ett ännu mer prisvärt förslag, onödigt att låta en fullt fungerande fläkt gå oanvänd, och Define R3 har ju plats för två fläktar fram...

Det kommer öka ljudnivån, gör det alltid när du lägger till nya fläktar. Frontfläktar i R3 gynnar mest hårddisktemperaturen, kommer påverka lite annat i datorn och onödiga källa till ljud enligt min åsikt.
Sen är fläkten inte alls lika tyst som bra chassifläktar även på 800 RPM som är minimum för den medföljande fläkten till Hyper 212 plus.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Min orginalfläkt till Hyper 212 är godkännd tyst nervoltad, på högre varv så låter den fan! Men just nu är det ändå min hdd som låter mest så det är helt onödigt för mig att försöka tysta cpun mer när det är hddn som låter (ssd need!)

Men i regel brukar det vara, tystar du ner en komponent så börjar något annat låta.

Men tänk på att orginalfläkten har en 4pin anslutning, på chassifläktar brukar det vara 3pin. Finns garanterat adapters om inte annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

Vibrationer från pumpen? Det var något nytt, iallafall från mig :P. Det jag märker av är mest i början när man hör vattnet flöda, sen kanske någon gång när datorn är igång med - låter ganska trevligt ändå

Ritiga pumpar fungerar ju så att de vibrerar runt vattnet i loopen

Iaf låter det som om man lyssnar på min vattenkylning.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ceogar:

Ritiga pumpar fungerar ju så att de vibrerar runt vattnet i loopen

Iaf låter det som om man lyssnar på min vattenkylning.

Jaha, låter störande. Min kylning är dock inte så grym...kyler väll Okej antar jag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dackis:

bara 9 dB låter ju nästan för bra för att vara sant...

Det är det nog också, men tyst nog lär den bli

Håller med Typhonos om att det är väldigt bakvänt att sätta Hyperfläkten i fronten!
Varför fixa en extra tyst fläkt och stoppa mitt i burken på CPU:n, och sen sätta en högljuddare fläkten i fronten där den hörs mer? Om du ska använda originalfläkten så skulle jag nog sätta den längst bak och ändå volta ner den ganska rejält. (det är en högvarvig och högljudd fläkt)
Den ursprungliga bakfläkten duger då möjligen som frontfläkt framför hårddisken, om du återigen voltar ner den en bit.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.