Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2001

Hjälp med uppgradering av RAM

Tjenahej!

Sitter här och kollar på vad jag ska skaffa för ny RAM-minnen och har en liten fråga som uppkommer.

Just nu har jag 3x2Gb Corsair minnen(CM3X2G1600C9). De är alltså 1600Mhz och 1.65V. Så, nu vill jag ha 3x4Gb stickor som funkar med dessa och hittar Corsair XMS3(CMX4GX3M1A1600C9) 4Gb. Problemet är bara att de verkar finnas märkta som både 1.5V och 1.65V, fast de har samma artikelnummer(och någon webshop som har dem märkta som 1.65V och har så man kan beställa 3st ur deras lager verkar obefintliga, därav denna fråga). Är detta samma minnen och kommer det funka om jag beställer sådana?

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

Vilket som kommer de att utan manuell inställning funka i 1.5V, som ju är DDR3 standard och då i antingen 1066 eller 1333MHz, så jag ser inte att det skulle innebära problem

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2001

Nu hänger jag inte riktigt med. Nuvarande minnen körs ju på 1.65V och de går inte att köras på 1.5V, så de nya minnena måste ju klara 1.65V.

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av DasIch:

Nu hänger jag inte riktigt med. Nuvarande minnen körs ju på 1.65V och de går inte att köras på 1.5V, så de nya minnena måste ju klara 1.65V.

Att de klarar att köras på lägre innebär ju inte att de måste ligga på 1.5V eller hur Så köp du dessa du tittat på, dessutom är den skillnaden inte astronomisk ( 1.5V till 1.65V)
Har du testat att sänka spänningen på de nuvarande?

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2001

Är det alltså en märkning för hur lågt minnena kan köras, eller talar märkningen om vilken spänning de är gjorda för?

Spänningen är en aning längre på nuvarande minnen, men det är typ 1.63V istället för 1.65V. Under det börjar det bli instabilt.

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av DasIch:

Är det alltså en märkning för hur lågt minnena kan köras, eller talar märkningen om vilken spänning de är gjorda för?

Spänningen är en aning längre på nuvarande minnen, men det är typ 1.63V istället för 1.65V. Under det börjar det bli instabilt.

Med 1333MHz körs dina minne med 1.5V, men om du vill komma upp i 1600MHz (överklock) krävs ofta en ökning av spänningen, som du ju själv ser på ditt nuvarande minne.
Sedan är det ju alltid en fördel om man kan ha det så lågt som möjligt, av värme såväl som ekonomiskäl

http://www.corsair.com/memory/xms-classic/xms3-ddr3-memory/cm...

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2001

Aha, det är default-inställningarna för minnet som är 1.5V @ 1333Mhz, sen går det att köra högre om man vill. Då är det bara köra på då.

Tackar!