Hur mäter jag temp? Kan jag reglera fläktarna?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2005

Hur mäter jag temp? Kan jag reglera fläktarna?

Jag har precis byggt ihop min första dator. Den verkar fungera bra. Men någon del i datorn ger ifrån sig ett lågt, tjutande ljud. Eftersom jag inte riktigt kan identifiera varifrån ljudet kommer, så tänkte jag prova uteslutningsmetoden.

Mitt chassi har en fläktkontroller för samtliga chassifläktar. Men chassifläktarna är knäpptysta som det är redan. Processorfläkten låter dock en hel del. Det är en originalkylare som medföljde processorn (SB 2500K).

Kan jag med hjälp av mjukvara/bios reglera fläktarnas hastighet? Kan jag med mjukvara/bios mäta temperaturen i chassit och för enskilda komponenter? Mitt moderkort heter H67MA-E35 (R3).

Alla tips är varmt välkomna. Även om jag inte lyckas få tyst på det tjutande ljudet så kanske jag i alla fall lyckas hitta en perfekt balans mellan fläktljud och värme.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2010

Det är troligen processorkylaren som låter, köp en ny

#framtiden

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Nov 2010

Starta datorn med vänsterpanelen avmonterad, då hörs det betydligt tydligare varifrån ljuden kommer. Min gissning är att nätagget tjuter och är så fallet så bör du kunna byta det mot garantin.

Gällande processorn så bör den redan vara temperaturstyrd. Gå in i BIOS och gör en djupdykning, inställningen lär finnas där. BIOS får du info om vid systemstart. Brukar vara en tangent du får hamra på för att komma in, vanligtvis "delete".

Mäta temperaturer gör du lättast med CoreTemp och HWMonitor.

EDIT: Läste inte "lågt" i din beskrivning av det tjutande ljudet. Det kan eventuellt också vara hårddisken. Min lagringsdisk tjuter en del när jag har den igång. Processorfläkten skulle jag endast gå på om det är ett rent fläktljud du hör vilket jag inte tror att det är av din beskrivning. Däremot så finns det betydligt mycket bättre kylare att köpa än den som följer med processorn.

Datorer: Vattenkyld Shinobi XL | Passiv HTPC med aktiv kylning
Dysphorian Breed (musikprojekt): http://dysphorian.com/
Raspberry PI webbserver/blogg: http://hraffe.se/