Fläktkontrollern kan inte dra ner fläktarna tillräckligt mycket...

Permalänk
Medlem

Fläktkontrollern kan inte dra ner fläktarna tillräckligt mycket...

Som topic lyder så kan inte min fläktkontroller ställa ner mina GT 1850rpm tillräckligt mycket. Kommer bara till 1350rpm (enligt kontrollerns display). Kan det bero på att fläktarna inte kan snurra långsammare / på lägre spänning?

Skulle det hjälpa att koppla ett vanligt motstånd eller en sådan här mellan fläktarna och fläktkontrollern?
http://www.dustinhome.se/pd_5010069781.aspx

Visa signatur

Asus N56VZ + 256 GB Samsung SSD

Permalänk
Medlem

De borde absolut kunna snurra långsammare.

Har du kollat så det inte är ditt moderkort som ligger på någon automatisk fläkt kontroll?

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan ju mata kontrollern med 7 volt istället för 12, du har ju tillgång till 5 7 och 12 volt beroende på koppling.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag kan köra mina gt 1850 i 500rpm med min fläktkontroller som går ner till 3,7v.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan ju mata kontrollern med 7 volt istället för 12, du har ju tillgång till 5 7 och 12 volt beroende på koppling.

Skrivet av Lagom:

Jag kan köra mina gt 1850 i 500rpm med min fläktkontroller som går ner till 3,7v.

Har ni motstånd direkt till fläktkontrollern då via molex?
Tilläggas ska kanske att min fläktkontroller har display och mäter temps också.
Tänkte bara så allt får tillräckligt med kräm.

Visa signatur

Asus N56VZ + 256 GB Samsung SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av chazzi:

Har ni motstånd direkt till fläktkontrollern då via molex?
Tilläggas ska kanske att min fläktkontroller har display och mäter temps också.
Tänkte bara så allt får tillräckligt med kräm.

Molex -> fläktkontroller, utan motstånd.. Beror på vad man har för kontroller. Sätt ett 7v-motstånd innan kontrollern, eller mellan kontroller och fläkt

Så allt får tillräckligt med kräm, hur menar du?

Permalänk
Medlem

Tänkte bara att själva fläktkontrollern skulle orka drivas om man hade motstånd mellan nätdel och kontrollern. Men så skulle de inte vara
Tack för hjälpen!

Visa signatur

Asus N56VZ + 256 GB Samsung SSD

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tänkte mest på att man har 5,7 och 12V i en molex beroende på hur man kopplar, 7 volt har du mellan +5 och +12 V stiften.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ni som kör med Gentle Typhoon fläktarna, hur pass snabbt kan man köra dom innan de hörs. Jag är ganska kräsen och vill ha datorn så tyst det bara är möjligt. Jag har ingen fläkkontroller och behöver 4 nya fläktar då mina låter för mycket. Har dock bara en chassifläktsplats på moderkortet. Är det bättre att köpa 800rpm varianten eller köpa någon av de högre och sätta in motstånd? Har några 5volts motstånd...

Är det någon som vet hur det funkar att byta fläkten i nätagget. Det är en 2-pins kontakt ,går det att sätta en GT och att den sen anpassar sig som den nuvarande fläkten gör? Efter värmen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ol-korv:

Ni som kör med Gentle Typhoon fläktarna, hur pass snabbt kan man köra dom innan de hörs. Jag är ganska kräsen och vill ha datorn så tyst det bara är möjligt.

Vill du vara hyfsat säker på att inte höra den (och inte har en burk med speciellt varma komponenter) plus vill ha enklast möjliga lösning, så är nog 800rpm lagom. 1150rpm versionen lär inte kunna definieras som helt tyst av någon som är petig. (ingen 120mm fläkt på 1000rpm eller mer kvalar riktigt in för det IMHO)

Skrivet av ol-korv:

Är det någon som vet hur det funkar att byta fläkten i nätagget. Det är en 2-pins kontakt ,går det att sätta en GT och att den sen anpassar sig som den nuvarande fläkten gör? Efter värmen...

Mjo, såvitt jag vet så går det oftast att plugga in den och få den värmekontrollerad, MEN du måste välja fläkt noggrant: nätagg matar ofta fläkten med väldigt låga spänningar i idle, så du behöver skaffa en fläkt som startar tillförlitligt även vid ca 4v eller kanske även lägre. Lite högvarvigare fläktar brukar ju oftast gå att volta ner mer, så köp inte en för långsam fläkt.

Vissa nätagg har förresten en liten två pins kontakt på kretskortet, men i en del fall kan man helt enkelt dra loss själva kontakten, och fästa fläktens kontakt direkt på de två pinnarna som blir kvar. Funkar på en del Corsair-agg bland annat... Finns en guide på det nånstans på Silentpcreview.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Okej, vad bra för jag beställde för en stund sedan 4st GT @ 1850rpm där 3 st blir chassifläktar undervoltade till 5v och en får snurra i nätagget som är ett corsair cx400w. Så hoppas att jag blir nöjd. Tack för svar.

Permalänk
Medlem

Snurrar de lägre än 1000 rpm torde de vara rimligt tysta förhoppningsvis
(och det vore bra att du kollar upp vilken startvolt de har... för den som ska sitta i nätagget)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.