Permalänk
Visa signatur

|| AMD Phenom II 1055T 4GHz || CoolIT ECO A.L.C. || 4GB 1600MHz RAM || Asus Crosshair IV Formula || 34cm E-kuk || p-12 Chassi ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av partynikko:

Jag sa inte "skillnaden är som mellan Volvo och Bugatti."

Jag sa : "Som att en Volvo (H50) och en Bugatti (NH-14) skulle jämföras."

Vad jag menar är att kylarna spelar i två helt olika ligor.

H50 är kompakt, liten och enkel med en helt ok kylarprestanda.

NH-D14 är lite större, väger lite mer men ger definitivt bättre kylarprestanda.

Beror på vad man prioriterar.

Håller helt med att NH-D14 är klart bättre väl om man vill ha bättre kylarprestanda och då är storlek å
vikt å lite mer cash något man får betala. Att gnälla över det är bara önsketänkande som om man kunde
få det bästa möjliga för det billigaste möjliga, som att få köpa en sprillans ny bil för under tusenlappen...

\\\ AplAy ///

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bockstensmannen:

Jo, men nu var det en ganska moderat överklockning. Trimma lite mer och D14 drar ifrån H50 utan problem.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bockstensmannen:

3.2ghz borde inte ens räknas som överklockning.

NH-D14 drar iväg i högre temperaturer där andra failar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av partynikko:

Om du hade valt en Volvo framför en Bugatti så kan du se det så

Dessutom piskar även NH-D14 Corsair H50ns storebror "H70"

Vem fan har råd med försäkring eller reservdelar till en Bugatti?

Jag hade behållt h50 eftersom det inte är så stor skillnad.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Roligt... Min i7 950 i 1v stock hastighet når 63c load med min noctua, 38c idle.

Testade vid ett tillfälle 3.8ghz i 1.35volt (var för att se om min processor ens kunde klara det då jag har lite problem and OC'a den) och processorn nådde 98c innan jag stängde av testet (och det tog bara någon minut eller 2) och nej, jag har inte monterat fel, gjort om ett flertal gånger och alltid samma resultat. I stort sätt 40c idle t.om på .2v undervolt i stock hastighet.... Inte så nöjd som jag trodde jag skulle bli med denna.

Hittills skiljer det inte ens 10c ifrån stock kylaren vilket jag tycker är rätt så roligt, har hört att denna kylare ska vara överlägsen på det ena och det andra men jag märker det inte alls, ända som jag tyckte den va riktigt bra på var den enkla monteringen.

Fick tipset att kolla så inte kylaren är konkav, ska kolla på detta när jag har tid men jag tvivlar på det.

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shinjed:

Roligt... Min i7 950 i 1v stock hastighet når 63c load med min noctua, 38c idle.

Testade vid ett tillfälle 3.8ghz i 1.35volt (var för att se om min processor ens kunde klara det då jag har lite problem and OC'a den) och processorn nådde 98c innan jag stängde av testet (och det tog bara någon minut eller 2) och nej, jag har inte monterat fel, gjort om ett flertal gånger och alltid samma resultat. I stort sätt 40c idle t.om på .2v undervolt i stock hastighet.... Inte så nöjd som jag trodde jag skulle bli med denna.

Hittills skiljer det inte ens 10c ifrån stock kylaren vilket jag tycker är rätt så roligt, har hört att denna kylare ska vara överlägsen på det ena och det andra men jag märker det inte alls, ända som jag tyckte den va riktigt bra på var den enkla monteringen.

Fick tipset att kolla så inte kylaren är konkav, ska kolla på detta när jag har tid men jag tvivlar på det.

1,35v är ganska mycket för att nå 3.8ghz. Dock verkar det vara antingen fel på kylaren eller monteringen. Vad har du för låda och har du nåt vettigt luftflöda?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

1,35v är ganska mycket för att nå 3.8ghz. Dock verkar det vara antingen fel på kylaren eller monteringen. Vad har du för låda och har du nåt vettigt luftflöda?

Jag har Corsair Graphite 600t, kör 200mm fläktarna på max också men det verkar inte göra ngn större skillnad...

Är helt säker på att monteringen är korrekt, så jag misstänker att det är ngt fel på kylaren (eller kanske processorn som helt enkelt blir för varm? Kan iaf inte reklamera för det då den ändå inte når "farliga" gränser i stock...)

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Skrivet av partynikko:

Om du hade valt en Volvo framför en Bugatti så kan du se det så

Dessutom piskar även NH-D14 Corsair H50ns storebror "H70"

Dock fattar jag inte hur H70'n kan vara storebror om den kom efter H50'n ?

Permalänk
Skrivet av ceogar:

Vem fan har råd med försäkring eller reservdelar till en Bugatti?

Jag hade behållt h50 eftersom det inte är så stor skillnad.

Har man en bugatti kan jag lova dig att man har pengar över...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanswec:

Har man en bugatti kan jag lova dig att man har pengar över...

Världens sämsta argument. Så du menar att bara för att man har en dyr sak så har man mycket mer pengar?
Tex om en användare sparar ihop pengar till en monsterdator med två st 580 osv.. detta betyder ju inte att han har mer pengar att lägga ut.

Kan ju vara samma sak med en sådan bil.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Johanswec:

Dock fattar jag inte hur H70'n kan vara storebror om den kom efter H50'n ?

H70 är en halvbror till H50. Cors hade varit otrogen mot Air och det var först nyligen man fick reda på att H70 existerade......

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jag bytte ut min H50 mot en D14 och det gjorde några grader vid maxbelastning. Att sätta på fler fläktar på H50 hjälper bara en bit, man kommer till en gräns där det inte hjälper hur mycket man blåser och då är fortfarande D14 bättre.
Man blir ju av med H50's alla andra nackdelar som pump mm samtidigt så det är rätt skönt att slänga ut den.
Men med tanke på dina temperaturer har du egentligen ingen anledning att göra något alls.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Avstängd

Jag är rätt besviken på min H50, har även GT 1400rpm med PnP + bra kylning i chassit...Får 75-80 grader som max med 1.355 volt viket tycker jag är en riktig piss kylare :O, ligger då på 4Ghz. På 3.8 GHz och 1.28Volt så är den på ungefär 65-70, inte heller så bra, det hade jag förväntat mig av en CM 212...

Men lite onödigt (dyrt) att byta till en d14...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinjed:

Jag har Corsair Graphite 600t, kör 200mm fläktarna på max också men det verkar inte göra ngn större skillnad...

Är helt säker på att monteringen är korrekt, så jag misstänker att det är ngt fel på kylaren (eller kanske processorn som helt enkelt blir för varm? Kan iaf inte reklamera för det då den ändå inte når "farliga" gränser i stock...)

Hur ser din grafik-kortskylning ut? Matar den ut den varma luften ur lådan eller upp till CPU?

Permalänk
Medlem

Jag är själv inne på att skaffa en NH-D14 till mitt bygge och har läst mängder med tester där kylaren jämförs med bl.a. H50 och H70.

Som det verkar visar inte NH-D14 framfötterna ordentligt förrän man ger sig på lite högre klockhastigheter. Vid lägre/medelhöga klockningar ligger den några grader lägre än de flesta andra luftkylare och den gör även sitt jobb tyst.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Skrivet av DanneBern:

Haha stämmer ju lika bra som att jag är en idiot. Det är inte so stor skillnad precis, men visst är D-14 lite bättre kylning med, men låter dock mera och tar MYCKET mera plats.

Förstår inte hur du menar att d-14 låter mer, dess fläktar behöver arbeta betydligt mindre än h50 så oavsett fläktval kommer den alltid vara betydligt tystare.

Om du pratar om standardfläktar emot varandra så stämmer det absolut inte heller, noctua har designat sina fläktar så att de sprider ut ljudet på betydligt fler frekvenser - vilka vi människor inte kan uppfatta, dock kan maskiner "höra" ljudet vilket leder till att diagram och liknande blir totalt missvisande.. ungefär som när man låter en maskin avgöra ljudkvaliten i högtalarsystem.

Dock verkar hela tråden förbi se det faktum att thermalright silverarrow är den bästa luftkylaren i dagsläget, och om man inte har plats för d14/silver arrow så har man thermalright archon som utpresterar allt i de mindre klasserna, inklusive h50/h70 etc.

Personligen skulle jag dock inte uppgradera ifrån h50 såvida du inte är ute efter att benchmarka så högt som möjligt, du får ut mer prestanda per krona om du lägger ner det på andra delar i datorbygget.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Skrivet av ceogar:

Världens sämsta argument. Så du menar att bara för att man har en dyr sak så har man mycket mer pengar?
Tex om en användare sparar ihop pengar till en monsterdator med två st 580 osv.. detta betyder ju inte att han har mer pengar att lägga ut.

Kan ju vara samma sak med en sådan bil.

Dock så förstår jag inte hur det kan vara ett dåligt argument... visst en monster dator kan man spara ihop relativt snabbt, En monster dator på 50k och en bil för 1milj+ är GANSKA stor skillnad...

Permalänk
Medlem

Sen får man tänka på att D14 är ett enormt stort monster också, där tycker jag iaf att vattenkylningslösningarna är bättre.
Sen blir det helt fritt till minnen också som är höga.

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Sen får man tänka på att D14 är ett enormt stort monster också, där tycker jag iaf att vattenkylningslösningarna är bättre.
Sen blir det helt fritt till minnen också som är höga.

En D14 kyler minnena och power delivery runt om, vilken en H50/70 INTE gör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanswec:

En D14 kyler minnena och power delivery runt om, vilken en H50/70 INTE gör!

Det är jag mycket medveten om, vad har det med saken att göra med det jag skrev?
Absolut inget.

Permalänk
Avstängd

Hur kan en d14 kyla minnena? den drar ju bara lite luft från dem så det lär inte vara så effektivt, låter lite överdrivet att den kyler allt runt om <.<

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Det är jag mycket medveten om, vad har det med saken att göra med det jag skrev?
Absolut inget.

Skrivet av chainzaw:

Hur kan en d14 kyla minnena? den drar ju bara lite luft från dem så det lär inte vara så effektivt, låter lite överdrivet att den kyler allt runt om <.<

Klart den gör... Den ena fläkten är större och blåser alltså över hela moderkortet..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Johanswec:

Klart den gör... Den ena fläkten är större och blåser alltså över hela moderkortet..

Asså den blåser ju int över moderkortet :S?! den blåser ju i kylaren och inte utanföör, sen går den kokheta luften ut ur chassit :O?

Permalänk
Skrivet av chainzaw:

Asså den blåser ju int över moderkortet :S?! den blåser ju i kylaren och inte utanföör, sen går den kokheta luften ut ur chassit :O?

amen jo... kolla någon unbox på den så ser du att fläkten går "utanför" kylflänsarna för att kyla runt om, är för trött för att skriva en bra text! men kolla någon video typ!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Johanswec:

amen jo... kolla någon unbox på den så ser du att fläkten går "utanför" kylflänsarna för att kyla runt om, är för trött för att skriva en bra text! men kolla någon video typ!

Okej, litar på att den gör det även om det strider på vad jag tror XD

Permalänk
Medlem
Citat:

Excellent component cooling
Hanging out at the bottom of the fin-stacks, the NF-P14 fan doesn’t only contribute to the NH-D14’s superb CPU cooling capabilities but also provides massive airflow over surrounding motherboard components and heatsinks, thus ensuring excellent component cooling performance.

- http://www.noctua.at/main.php?show=productview&products_id=34...

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av partynikko:

Jag sa inte "skillnaden är som mellan Volvo och Bugatti."

Jag sa : "Som att en Volvo (H50) och en Bugatti (NH-14) skulle jämföras."

Vad jag menar är att kylarna spelar i två helt olika ligor.

H50 är kompakt, liten och enkel med en helt ok kylarprestanda.

NH-D14 är lite större, väger lite mer men ger definitivt bättre kylarprestanda.

Beror på vad man prioriterar.

På vilket sätt är en Volvo liten och lätt jämfört med en Bugatti?

Visa signatur

Asus z68-v pro | i7 2600k | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX 1070 Strix | Corsair Vengeance 1600MHz 16GB | Seasonic X-460 | Samsung 850 EVO 500
ASRock Z87 Extreme6 | i7 4770S | Cooler Master Hyper 212 Evo | Crucial Ballistix 16GB 1600Mhz | be quiet! E9 | Samsung 840 EVO 250 | WD RED 6+6 TB, WD Green 4+4 TB