Noctua fläktar startar inte med motstånd

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2011

Noctua fläktar startar inte med motstånd

Jag köpte en Noctua U9B SE2 processorkylare. De två medföljande fläktarna är monterade.

Jag vill köra Båda fläktarna med 1000 rpm motstånden (blå kontakt) - men när jag startar så orkar de inte gå igång utan måste "puttas" igång. Därför är jag tvungen att köra 1600 rpm motstånden (svart kontakt)

Min fråga är; Varför fungerar inte låghastighets motstånden Trots att de ingick vid köpet och Vad kan jag göra för att få detta att fungera?

MVH

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Jan 2005

Är dom kopplad till 12v? Ifall du kopplar dom till CPU kontakten på moderkortet, måste du stänga av fläktstyrningen i Bios. Du kan ju testa koppla fläkten direkt till molex, då ser du om det är nåt fel på dom.

Synpunkter gällande modereringen? Då kan du kontakta mig, moderatorerna, Sweclockers
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2011

Det är en förgrenare som går till cpu fläkt kontakten, därifrån förgrenas den till Två 3 pinskontakter. Där kan jag sätta i motstånd, ett i varje.

Vet du om denna "fläktstyrning" har något universallt namn?

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Jan 2005

Hos Asus heter den "CPU Q-fan control". Tror gigabyte kallar det CPU smart fan control. Du kan ju testa att koppla fläktarna till PWR uttaget eller molex. Där har du alltid 12v. Vilket moderkort har du?

Synpunkter gällande modereringen? Då kan du kontakta mig, moderatorerna, Sweclockers
Ursäkta min stavning, jag är dansk