Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jan 2010

Förslag till bra 24/7 klock

tjenare

sitter nu och klockar min AMD x2 3,0Ghz
har bytt kylare till en arctic cooling freezer pro

ligger just nu på 3,4Ghz på stock volt, 31 grader i 100% load i orthos

vad bör jag gå upp till? kan gå upp i som mest 3,8Ghz med mitt moderkort, bör jag stanna vid 3,4Ghz?

även en fråga om hur man låser upp från x2 -> x4 . hur går man till väga? jag vill testa ifall jag kan låsa upp min nämligen

dRft

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollywood
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av effekthero:

tjenare

sitter nu och klockar min AMD x2 3,0Ghz
har bytt kylare till en arctic cooling freezer pro

ligger just nu på 3,4Ghz på stock volt, 31 grader i 100% load i orthos

vad bör jag gå upp till? kan gå upp i som mest 3,8Ghz med mitt moderkort, bör jag stanna vid 3,4Ghz?

även en fråga om hur man låser upp från x2 -> x4 . hur går man till väga? jag vill testa ifall jag kan låsa upp min nämligen

Om ditt moderkort stödjer CPU Unlock så ska du hitta detta relativt lätt i BIOS.

31c på 3,4ghz i 100% load? ;o

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Okt 2009

Går det verkligen att unlocka en athlon x2 till en x4?

Workstation : I5 2500k @ 4,8GHz + CM212 PnP NF-P12 | Asus R9 290 | Asrock Z68-Extreme3 Gen3 | 2048MBx4 1333mhz Corsair LP | 120GB Kingston SSD | 4x500GB HDD | Corsair TX650W | FDR3 Arctic White |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av partynikko:

Om ditt moderkort stödjer CPU Unlock så ska du hitta detta relativt lätt i BIOS.

31c på 3,4ghz i 100% load? ;o

stödjer inte det har jag för mej

jupp, langar bild snart,, har kört stress test i 50 min, 31 grader

Skrivet av wille61:

Går det verkligen att unlocka en athlon x2 till en x4?

det tror jag nog?

dRft

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
hemma (i Stockholm)
Registrerad
Jan 2010

Om du känner att inte cpun halkar efter i spel osv så behöver du sällan klocka den mer, då är det mest för skojs skulle eller så

Fractal Design R3╠═►i7 860 3.8GHz╠═►RipjawsX 8GB
Noctua NH-D14╠═►XFX HD7970 (Ac Xtreme)╠═►Asus Xonar DX
Corsair HX 750W╠═►MSI P55A-GD65 1156╠═►Force GT 90GB|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jan 2010

http://img291.imageshack.us/i/70011433.jpg/

där är bevis på 31 grader är ca 20 grader i rummet

Uploaded with ImageShack.us

dRft

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borgholm
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av effekthero:

Bara för att du kan bevisa med bild från ditt övervakningsprogram betyder ju inte det att sensorn fungerar som den ska...

Go hard or go home!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av olofsson_tom:

Bara för att du kan bevisa med bild från ditt övervakningsprogram betyder ju inte det att sensorn fungerar som den ska...

det är samma temp i Bios så det stämmer antagligen

dRft

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2006
Skrivet av effekthero:

Om det är samma temp i BIOS så stämmer det absolut inte. När du är i BIOS är processorn inte belastad.

“Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.”
- Arthur C. Clarke

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svenstavik
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av effekthero:

nja brukar inte amd ha problem med deras sensorer vid upplåsning av kärnor? vet flera som får sjukt låga temps vilket inte stämmer alls då

FD R4|ASUS p8z77-V LX| Intel core i7 2700k @ 4.3Ghz|Noctua NH-D14|Corsair XMS3 DDR3 24GB |MSI 980 Ti Gaming 6G|Samsung 840 EVO 500GB + 14TB lagrning |EVGA superNOVA g2 750w |Asus VG248QE + BenQ GL2450 x2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av widL:

Om det är samma temp i BIOS så stämmer det absolut inte. När du är i BIOS är processorn inte belastad.

alltså samma temp i "0%" som när man startat upp den, bör väl va samma load temp då med?

Skrivet av elghinnarisa:

nja brukar inte amd ha problem med deras sensorer vid upplåsning av kärnor? vet flera som får sjukt låga temps vilket inte stämmer alls då

har inte låst upp kärnorna elr äns försökt

dRft

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2009
Skrivet av effekthero:

alltså samma temp i "0%" som när man startat upp den, bör väl va samma load temp då med? )

Om det vore så är det väl dumt att byta kylare?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av CrazyBanana:

Om det vore så är det väl dumt att byta kylare?

alltså inte samma idle temp som load, utan mena att det va samma idle temp som i coretemp och speedfan, då bör väl 31 grader i load stämma som coretemp och speedfan visar?

har 20 i idle och 31-32 i load

dRft

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2007

Ganska känt att AMD har problem lite med sensorn som visar temp, men du kan ju alltid testa AMD overdrive också för att se vad den säger.

Annars hur många fläktar har du i chassit ?

[Chassi: Silverstone Fortress FT02],[PSU:EVGA Supernova G2 650w], [Moderkort:MSI Z77A-GD65], [CPU: Intel Core i5-3570K@ 4ghz], [CPU Kylare: Noctua NH-U12P SE2], [Minnen: Corsair 8GB DDR3 1600MHz, [Grafikkort: Asus GTX980TI Strix], [SSD: Samsung 850 PRO 256gb] [2TB Samsung EcoGreen F3 x2], [OS: Windows 10 pro 64-bit] [Skärm: 2x Dell 2715H + Asus Rog Swifrt PG278Q]
Mobil: [Samsung galaxy s7 edge onyx black]<3
Nintendo new 3ds xl

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av TwiceFire:

Ganska känt att AMD har problem lite med sensorn som visar temp, men du kan ju alltid testa AMD overdrive också för att se vad den säger.

Annars hur många fläktar har du i chassit ?

okej, får titta där

har 3 st, två 120mm och en 92mm

dRft

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2007

Rätt bra temps eftersom det ändå är en x2 bara antagligen med det luftflödet och cpu kylaren

[Chassi: Silverstone Fortress FT02],[PSU:EVGA Supernova G2 650w], [Moderkort:MSI Z77A-GD65], [CPU: Intel Core i5-3570K@ 4ghz], [CPU Kylare: Noctua NH-U12P SE2], [Minnen: Corsair 8GB DDR3 1600MHz, [Grafikkort: Asus GTX980TI Strix], [SSD: Samsung 850 PRO 256gb] [2TB Samsung EcoGreen F3 x2], [OS: Windows 10 pro 64-bit] [Skärm: 2x Dell 2715H + Asus Rog Swifrt PG278Q]
Mobil: [Samsung galaxy s7 edge onyx black]<3
Nintendo new 3ds xl

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av TwiceFire:

Rätt bra temps eftersom det ändå är en x2 bara antagligen med det luftflödet och cpu kylaren

ja, den lilla x2an är nog inte så varm sitter en arctic cooling freezer pro + annan kyl pasta, sen två 120mm fläktar som blåser ut luft (snurrar i ca 1300rpm)
men ändå är datorn tyst o bra ligger på 25 grader nu, vi internet användning + musik ska nog dra upp den till 3,6ghz iaf, så kanske dragon age flyter på bättre

dRft

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2010

Men att ha 20 grader vid idle och en rumstemp på 20 grader är omöjligt. Skulle tro att de e något joks med sensorn.

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av flIpz0R:

Men att ha 20 grader vid idle och en rumstemp på 20 grader är omöjligt. Skulle tro att de e något joks med sensorn.

jepp, eller så har han gjort nått med datorn. hursomhelst är det inte de äkta tempraturerna.

Macbook Pro Retina 15": Late 2013, i7 2.6ghz, gt750m, 512gb SSD, 16gb ram

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av Quickzor:

jepp, eller så har han gjort nått med datorn. hursomhelst är det inte de äkta tempraturerna.

har 18-19 grader i rummet, hur ska jag få reda på dom riktiga tempsen?

dRft

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borgholm
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av effekthero:

Om sensorn inte fungerar som den ska så visar den väl för fan fel i bios också

Go hard or go home!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av elghinnarisa:

Dom processorer jag lekt med från AMD har inte ens visat temps på några kärnor efter upplåsning.

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Nätagg: FD Newton R3 1000w
CPU: I7 4790k | CPU-kylare: Custom Loop
MOBO: Asus Maximus VII Hero | RAM: 4x4GB Corsair Vengeance @ 1600mhz CL9
GPU: 7970
SSD: OCZ Vertex 3 Max Iops 120GB|Crucial MX100 256gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerbotten
Registrerad
Sep 2009

Du kan inte låsa upp en fysisk 2 kärning processor, i detta fall x2 250, de är väl bara x2 555 och 550 eller så som kan det ( kunde det )

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
kungsbacka
Registrerad
Jul 2010

kör inte coretemp med amd skiljer sig allt ifrån 0-30*C när jag provat i jämförelse med andra program

|| AMD Phenom II 1055T 4GHz || CoolIT ECO A.L.C. || 4GB 1600MHz RAM || Asus Crosshair IV Formula || 34cm E-kuk || p-12 Chassi ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av benjamin larsson:

kör inte coretemp med amd skiljer sig allt ifrån 0-30*C när jag provat i jämförelse med andra program

Därför att Coretemp stämmer och de andra har fel.

Jag har provat de mest populära, HWmonitor och Coretemp, de visar samma. Speedfan och liknande är bara skräp.