Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2011

Överklocka processorn i bios

Hej.

Tänkte överklocka min processor en i5 760.
Vad Jag har fattat ska det va ganska lätt att göra det i bios.

Har kollat en guide hur man ska göra men jag hittar inte rätt i bios. jag skulle gå in och ändra i Cpu FSB Frequency + Cpu Ratio, hittar inte Cpu FSB frequency.
Moderkortet jag har är ett Asrock p55 Extreme 4 när jag kollar guider på engelska står det att jag ska börja ändra men nått som heter base clock hittar inte den heller. Vad kan den heta istället?

Första gången jag överklockar en processor så är tacksam för hjälp, har klockat grafikkort innan i min bärbara och det har funkat bra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2011

Hej igen.

När använder cpu-z så ser jag att bus speed ligger på 160 MHz e det den jag ska börja med att höja? och sedan ändra multipliern. Tänkte börja med små höjningar o att kolla så allt funkar.

Finns det några bra testprogram för att kolla så allt funkar som det ska.
Tack på förhand.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Forshaga
Registrerad
Nov 2010

Bra att du använder Cpu-Z. Något annat du ska tänka på är att inte pilla för mycket på vCore. Det vill säga spänningen i processorn. Detta kan nämligen skada processorn om spänningen ändras för mycket. OCCT eller wPrime är program som funkar bra till att kolla så att det inte uppstår några problem under beräkningarna. Ändra som sagt frekvensen lite i taget
Ha kul !

| i5-4690K @ 4,5 GHz - Noctua NH-U12P | 8 GB Corsair LP 1600 MHz | NVIDIA GTX 770 | ASUS Z97-P | Samsung 840 EVO 120GB | WD Blue 1TB | Fractal Design Edison M 650W | Fractal Design R5 Black |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Bouxer:

Bra att du använder Cpu-Z. Något annat du ska tänka på är att inte pilla för mycket på vCore. Det vill säga spänningen i processorn. Detta kan nämligen skada processorn om spänningen ändras för mycket. OCCT eller wPrime är program som funkar bra till att kolla så att det inte uppstår några problem under beräkningarna. Ändra som sagt frekvensen lite i taget
Ha kul !

Är det BCLK Frequency (Base clock) jag ska börja pilla med? och sedan multipliern (CPU Ratio).
Om jag höjer i små steg så e det ingen fara eller

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hyltebruk
Registrerad
Sep 2007

Sweclockers har gjort en guide hur man klockar en i7 borde vungefär vara samma som en i5:a. Sök på forumet.

MVH

Intel i5 3570k @ 4.5 GHz || Asrock Z77 Performance || Dark Rock Pro 2 || PNY+PALIT 670 SLI || Dark Power Pro 10 || Crossover 27" IPS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2011

Gick in bios när jag hade läst guiden + läst några recensioner av mitt moderkort, hittade då nåt som kallas turbo 50 där man kunde öka prestandan med 40 eller 50% satte den på 40% och fick upp core speed från 2718 till 3798 MHz.

Spelade lite samt körde 3dmark 11 kollade tempen med real temp och högsta tempen blev 67 C.
Då är allt lugnt eller, sett nånstans att tempen bör ligga under 80c.
Kanske ska testa med 50% med eftersom tempen inte ligger högre.

Tack för hjälpen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006
Skrivet av HEMpa74:

Gick in bios när jag hade läst guiden + läst några recensioner av mitt moderkort, hittade då nåt som kallas turbo 50 där man kunde öka prestandan med 40 eller 50% satte den på 40% och fick upp core speed från 2718 till 3798 MHz.

Spelade lite samt körde 3dmark 11 kollade tempen med real temp och högsta tempen blev 67 C.
Då är allt lugnt eller, sett nånstans att tempen bör ligga under 80c.
Kanske ska testa med 50% med eftersom tempen inte ligger högre.

Tack för hjälpen

Du bör köra prime95 eller kanske everest eller AIDA som det har bytt namn till, eller Intel burn test för att kolla värme och stabilitet, har du 67c under hög belasning så har du nog inte stockkylare antar jag, CPU bör aldrig gå över 80c är ganska riktigt, och detta med 100% belastning på alla kärnor, helst bör det ligga en del under 80c tex nu när det är svalt ute bör man inte gå över 70c, för när sommaren kommer med värmebölja så kommer temp stiga med ca 10c på CPU, är därför det blir så mycket trådar om överhettade datorer då

Cooler Master ATCS840, corsair AX750, Asus Sabertooth X58, i7 950, Highend vattenkylning, 12Gb Corsair, GTX275, Raptor 150, Spinpoint F1 1Tb x3, WD 640black, Windows 7 x64, Asus Xonar Essence STX. Skärm Dell U2711.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Feb 2009

http://www.techreaction.net/2010/09/07/3-step-overclocking-gu...
Läs igenom det här noggrant ett par gånger, tills du verkligen förstår vad det är du ger dig in på.

Jag rekommenderar dig att ha guiden uppe på en laptop, eller liknande, medan du följer med i de olika stegen, det ökar förståelsen. Innan du börjar, dvs.

Ja, det kommer vara långsamt och metodiskt. Men du får en komplett genomgång och full förståelse för de olika stegen.

Dator:: 4770K @ 4.6, 12GiB RAM, GTX 680, 250GB SSD, 6TB mek, Xonar DX
Mobiltelefon:: Nexus 4 + Z3C + Oneplus X - Ljud:: Sennheiser PC360 (dator), Sennheiser Amperior (mobilt)
Mössa:: Lila