PnP fläkt - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Medlem

PnP fläkt - Cooler Master Hyper 212 Plus

Hejsan!
ska inhandla en ny CPU fläkt för att sänka tempsen och göra datorn behagligt mkt tystare.
kollade runt lite och tyckte att 212an verkade riktigt bra. läste på en rec. att någon lagt till en nexus 120mm fläkt för att köra PnP och öka effektiviteten ytterligare. nu till min fråga: är det värt det? isf vilken fläkt skall man ha? och hur skall man montera kylaren? (drar luft från chassit och blåser ut eller tvärtom) och vilken fläkt skall pusha och vilken ska dra luft?

tacksam för svar, vart lite tjockt med text men ställ gärna frågor

//RsQ

edit: fläkten får inte kosta mer än 150kr

Permalänk
Medlem

Skillnaden blir några grader, men det beror ju också på hur mycket fläktar du redan har. Såhär ska du sätta dem:
^
-
^

Eller om du har den vertikalt:

<|<

| = 212'an , < / ^ = fläktarna

EDIT: Tror inte du hittar någon fläkt för 15kr, frakten inom sverige är dyrare än så(i de flesta fall).

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

15 kronor får du ingen fläkt som kommer sänka din temperatur. Uppemot en hundralapp så får du en bra fläkt.

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Avstängd

Köp en gentle typhoon 1450 rpm, eller 2st. Kommer nog förbättra en del. Webbhallen har det utan frakt, 100 kr st. Annars noctua fläkt för tystare, noctua nfp12.

Lycka till

Permalänk
Medlem

litet stavfel, fläkten får max kosta 150kr. ang fläktmonteringen. skall de blåsa bak eller fram i chassit och ska den starka eller svaga fläkten pusha?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av resqual:

litet stavfel, fläkten får max kosta 150kr. ang fläktmonteringen. skall de blåsa bak eller fram i chassit och ska den starka eller svaga fläkten pusha?

De ska blåsa bakåt och helst vara samma typ fläkt.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

De ska blåsa bakåt och helst vara samma typ fläkt.

så det är mer värt att köpa ex en typhoon (eller vad den nu hette som tidigare tipsa om) och byta ut den mot den medföljande fläkten ? (single fan) och senare när lönen kommer så köper man en likadan till och köra PnP?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av resqual:

så det är mer värt att köpa ex en typhoon (eller vad den nu hette som tidigare tipsa om) och byta ut den mot den medföljande fläkten ? (single fan) och senare när lönen kommer så köper man en likadan till och köra PnP?

Ja, men är det verkligen lönt att vänta? Du får ju betala frakt 2 ggr. då.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

åker till butik i så fall blir en liten helgbeställning med kaffepengarna idag

Permalänk
Avstängd

Men wevvhallen har ingen frakt, annars komplett som har 39 krs frakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

Men wevvhallen har ingen frakt, annars komplett som har 39 krs frakt.

Har Webhallen ingen fraktavgift? Kompletts 39kr är pick up point, dvs du måste åka dit.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fire_Ice:

Har Webhallen ingen fraktavgift? Kompletts 39kr är pick up point, dvs du måste åka dit.

Nej webbhallen har pick up point fraktfritt.

Permalänk
Skrivet av chainzaw:

Nej webbhallen har pick up point fraktfritt.

Nej, det kostar 39kr! Eller har du något studenterbjudande eller liknande?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av id_hunter:

Nej, det kostar 39kr! Eller har du något studenterbjudande eller liknande?

Köpte faktiskt en GT fläkt för dryga 100 kr, ingen frakt då :).

Permalänk
Medlem

Jag kör på en CM 212+ med den medföljande fläkten i pull på ca 800rpm, sen en Nexus RS fläkt som push i ca 1100rpm. Den håller min 965 @ stock i ca 28 grader idle, 45 grader i load. Jag hör inte fläktarna alls, men då har jag även ett dämpat chassi, FD r3. Rekommenderar starkt denna lösning för tystnad.

Edit: Med AMD-orginalkylaren, allt annat lika, så låg idle runt 42 grader och load strax över 60 grader.

Visa signatur

FD r3 | MSI 870A-G54 | 965 BE @ Stock | Corsair 4 GB | CM 212+ | PC HD6850 PCS+ | 1 TB Samsung F3 | FD Tesla 650w