Ifixit öppnar upp Apple Ipad 2

Permalänk
Melding Plague

Ifixit öppnar upp Apple Ipad 2

Apples nya surfplatta Ipad 2 innehåller nyheter som dubbelkärnig processor och två kameror, men för att komma åt godsakerna krävs både skruvmejsel och värmepistol.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

har ipad 2 redan släppts det gick fort eller så kanske jag inte gick med nyheterna om den det sista jag såg av den var att den skulle ha över 2000 i upplösning var det sant?

Permalänk

Känns ju som ett extremt litet moderkort för nått i den storleken.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Trevlig introduktion, tyvärr var hennes röst lite nasal och för ljus så det störde att hon satt i en "skrikig" lokal...

Visa signatur

Thomas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grim_reaper_SwE:

Känns ju som ett extremt litet moderkort för nått i den storleken.

Inte direkt, den har ju ungefär lika stort moderkort(kanske större?) som mobiler som har samma(ungefärlig) hårdvara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

har ipad 2 redan släppts det gick fort eller så kanske jag inte gick med nyheterna om den det sista jag såg av den var att den skulle ha över 2000 i upplösning var det sant?

Det fanns ingen som helst verklighetsanknytning i det ryktet, bara bevis på att de som skapar ryktena inte har en aning om vad de hittar på.

iPad 2 kör på samma upplösning som den gamla iPaden, dvs. 1024x768.

Permalänk
Medlem
Skrivet av echo:

Det fanns ingen som helst verklighetsanknytning i det ryktet, bara bevis på att de som skapar ryktena inte har en aning om vad de hittar på.

iPad 2 kör på samma upplösning som den gamla iPaden, dvs. 1024x768.

Anledningen till att många trodde att iPad 2 skulle få Retina-skärm var för att MacRumours
gjorde en upptäckt i samband med lanseringen av iBooks 1.1. De hittade en bakgrundsbild vid namn "ipadx2" och därför trodde många att den gamla upplösningen skulle bli dubbelt så stor.

Så det där med att det inte finns någon "som helst verklighetsanknytning i det ryktet" stämmer verkligen inte. Detta då det fanns ett konkret exempel som stödde ryktet.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrasbaba:

Anledningen till att många trodde att iPad 2 skulle få Retina-skärm var för att MacRumours
gjorde en upptäckt i samband med lanseringen av iBooks 1.1. De hittade en bakgrundsbild vid namn "ipadx2" och därför trodde många att den gamla upplösningen skulle bli dubbelt så stor.

Så det där med att det inte finns någon "som helst verklighetsanknytning i det ryktet" stämmer verkligen inte. Detta då det fanns ett konkret exempel som stödde ryktet.

Så om en bakgrundsbild som har namnet ipadx1000000 hittas så tror man alltså att nästa ipad skulle få 3 145 728 megapixlar?

Nej, det fanns ingen verklighetsanknytning till det ryktet ö.h.t. och det faktum att det ens rapporterades vidare är rätt sorgligt och säger en hel del om hur nyheter propagerar på nätet. Någon idiot postar något och vipps så har detta kopierats till tusentals stora sidor.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Theailer: Tänk på att detta är en familjesida
Ontopic: Kommer aldrig köpa en iPad 2, att limma ihop en så dyr teknologipryl bara för att göra den tunnare, när originalet redan var tillräckligt tunn? Dåligt. Precis som att spara över en millimeter på glaset, som ju trots allt är den enskiljt viktigaste input-enheten, det är helt enkelt inte ok.
Om jag skaffar mig en iPad, så blir det en begagnad iPad 1, 2:an lockar inte det minsta.
Sen tror jag inte att jag kommer skaffa en tablet som det ser ut nu, men man vet ju aldrig.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av echo:

Så om en bakgrundsbild som har namnet ipadx1000000 hittas så tror man alltså att nästa ipad skulle få 3 145 728 megapixlar?

Nej, det fanns ingen verklighetsanknytning till det ryktet ö.h.t. och det faktum att det ens rapporterades vidare är rätt sorgligt och säger en hel del om hur nyheter propagerar på nätet. Någon idiot postar något och vipps så har detta kopierats till tusentals stora sidor.

Men nu var det ju så att bilden faktiskt hade dubbla upplösningen också, vilket styrkte det. Inte bara namnet.

Men förövrigt så ska man ju aldrig direkt tro på rykten, även om det är kul att läsa

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av echo:

Så om en bakgrundsbild som har namnet ipadx1000000 hittas så tror man alltså att nästa ipad skulle få 3 145 728 megapixlar?

Nej, det fanns ingen verklighetsanknytning till det ryktet ö.h.t. och det faktum att det ens rapporterades vidare är rätt sorgligt och säger en hel del om hur nyheter propagerar på nätet. Någon idiot postar något och vipps så har detta kopierats till tusentals stora sidor.

"x2" menar ju "iPad 2" och bilden i sig hade dubbel upplösning, ända sättet att tolka det var om nya ipaden skulle få retina eller inte.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Men nu var det ju så att bilden faktiskt hade dubbla upplösningen också, vilket styrkte det. Inte bara namnet.

Men förövrigt så ska man ju aldrig direkt tro på rykten, även om det är kul att läsa

Jag håller med echo.

Jag hade inte ens trott på ca 2000x1500 upplösning även om Steve Jobs hade sagt det för att vilken förnuftig människa som helst hade förstått att det är omöjligt om de vill att den ska sälja bra och ge vinst.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

Naww, vilken söt nörd. <3

Visa signatur

i5 2500K - Gigabyte P67 UD3 - G.Skill RipjawsX 2x8GB DDR3 2133 MHz - MSI GTX 1660 Super Gaming X - Samsung 860 EVO 500GB - WD Green 2TB - FD Define R3 - Corsair RM750X V2 750W - HP X27q - CM Quickfire XT (MX-brown) - Glorious Model D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backsla5h:

Naww, vilken söt nörd. <3

Du tappade mig vid "naww".

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Skulle inte någon kunna ta iPad1 hårdvaran och sätta det i iPad2 skalet?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Skulle inte någon kunna ta iPad1 hårdvaran och sätta det i iPad2 skalet?

Ipad 1 var väl tjockare, det blir ju problem då

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgt. Stinger:

Theailer: Tänk på att detta är en familjesida
Ontopic: Kommer aldrig köpa en iPad 2, att limma ihop en så dyr teknologipryl bara för att göra den tunnare, när originalet redan var tillräckligt tunn? Dåligt. Precis som att spara över en millimeter på glaset, som ju trots allt är den enskiljt viktigaste input-enheten, det är helt enkelt inte ok.
Om jag skaffar mig en iPad, så blir det en begagnad iPad 1, 2:an lockar inte det minsta.
Sen tror jag inte att jag kommer skaffa en tablet som det ser ut nu, men man vet ju aldrig.

Förstår inte riktigt vad du syftar på, men jag antar att censuren på denna sida är enormt stenhård...

Permalänk
Skrivet av backsla5h:

Naww, vilken söt nörd. <3

Bli inte lurad. Hon läser ett manus. Otroligt fånigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gargamel123:

Bli inte lurad. Hon läser ett manus. Otroligt fånigt.

haha. här har någon gjort efterforskningar!

Visa signatur

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av echo:

Så om en bakgrundsbild som har namnet ipadx1000000 hittas så tror man alltså att nästa ipad skulle få 3 145 728 megapixlar?

Nej, det fanns ingen verklighetsanknytning till det ryktet ö.h.t. och det faktum att det ens rapporterades vidare är rätt sorgligt och säger en hel del om hur nyheter propagerar på nätet. Någon idiot postar något och vipps så har detta kopierats till tusentals stora sidor.

Här handlar det om vad som är RIMLIGT. iPhone 4 släpptes med Retina, många trodde att iPad 2 skulle följa i samma fotspår. På samma sätt som vi (troligtvis) kommer att se framtida iMac och Mac Pro släppas med Thunderbolt och därmed följa i MBP's fotspår. Därför är det inte så konstigt att många trodde att bakgrundsbilden i iBooks 1.1 bekräftade ryktet.

Apple är som många andra tillverkare, stenhårda när det kommer till läckandet av specifikationer innan själva lanseringen av produkten. Alltså är det inte speciellt konstigt att det förekommer så många spekulationer och rykten om Apples produkter, eftersom ingen vet hur slutprodukten kommer att se ut eller när den överhuvudtaget kommer att släppas.
Detta förklarar varför "ryktet rapporterades vidare", eftersom det är just det, ett RYKTE som handlar om en väldigt intressant produkt.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrasbaba:

Här handlar det om vad som är RIMLIGT. iPhone 4 släpptes med Retina, många trodde att iPad 2 skulle följa i samma fotspår. På samma sätt som vi (troligtvis) kommer att se framtida iMac och Mac Pro släppas med Thunderbolt och därmed följa i MBP's fotspår. Därför är det inte så konstigt att många trodde att bakgrundsbilden i iBooks 1.1 bekräftade ryktet.

Ja, precis! Det handlar om vad som är rimligt. Och 2048x1536 är INTE rimligt för fem öre och det bevisar bara att de som hittade på ryktet inte har en blekaste susning om ... något?

Man kan även fråga sig varför iPhone 4 släpptes med sin höga upplösning och har man någon som helst aning om det så inser man snabbt att det inte finns något behov av att släppa en iPad med fyra gånger fler pixlar än föregående generation.

Skrivet av Afrasbaba:

Apple är som många andra tillverkare, stenhårda när det kommer till läckandet av specifikationer innan själva lanseringen av produkten. Alltså är det inte speciellt konstigt att det förekommer så många spekulationer och rykten om Apples produkter, eftersom ingen vet hur slutprodukten kommer att se ut eller när den överhuvudtaget kommer att släppas.
Detta förklarar varför "ryktet rapporterades vidare", eftersom det är just det, ett RYKTE som handlar om en väldigt intressant produkt.

Givetvis är det naturligt med ryktesspridning, men att påstå saker i stil med att nästa iPad kommer ha en i7 på 5 GHz är varken intressant, trovärdigt eller värdigt att rapporteras vidare. Sen att produkten skulle vara intressant ställer jag mig rätt frågande till men visst, hypad produkt - det kan jag hålla med om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUSG15:

Ipad 1 var väl tjockare, det blir ju problem då

Är mest nyfiken om Apple gjorde en liten "fuling", först göra första versionen tjockare för att nästa år sälja en lite tunnare version, även om dem kunde ha gjort första versionen redan väldigt tunn.
Inga spekulationer eller så, bara ren nyfikenhet.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av echo:

Ja, precis! Det handlar om vad som är rimligt. Och 2048x1536 är INTE rimligt för fem öre och det bevisar bara att de som hittade på ryktet inte har en blekaste susning om ... något?

Det är just det är. Annars hade ju inte så många trott på det, eller hur?

Problemet är att ryktet inte var påhittat. Ingen tror på rykten som bara grundar sig på en experts uttalande, det krävs konkreta exempel för att folk ska haka på "ryktestrenden". iBooks, iPhone 4 och tron om att Apple valt att fortsätta på samma koncept fick många att tro att iPad 2 verkligen skulle släppas med en Retina-skärm.

Skrivet av echo:

Man kan även fråga sig varför iPhone 4 släpptes med sin höga upplösning och har man någon som helst aning om det så inser man snabbt att det inte finns något behov av att släppa en iPad med fyra gånger fler pixlar än föregående generation.

Såklart behovet finns. Datoranvändare har ALLTID velat ha högre och högre upplösning.

Du tror alltså att 1920x1080 kommer att vara den vanligaste upplösningen som används om 5 år? Den kommer givetvis att vara högre än så.

Skrivet av echo:

Givetvis är det naturligt med ryktesspridning, men att påstå saker i stil med att nästa iPad kommer ha en i7 på 5 GHz är varken intressant, trovärdigt eller värdigt att rapporteras vidare. Sen att produkten skulle vara intressant ställer jag mig rätt frågande till men visst, hypad produkt - det kan jag hålla med om.

Jag förstår ditt exempel, men alla tar givetvis rykten med en nypa salt. Som redan nämnt, ingen tror på rykten som inte grundar sig på någonting överhuvudtaget. Ryktet om Retina grundade sig på minst tre stycken exempel som jag nämnde ovan, det är ganska självklart att det rapporteras vidare.

Ja, den är intressant för alla som är intresserad av att köpa sig en surfplatta, vare sig man gillar eller ogillar Apple.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Är mest nyfiken om Apple gjorde en liten "fuling", först göra första versionen tjockare för att nästa år sälja en lite tunnare version, även om dem kunde ha gjort första versionen redan väldigt tunn.
Inga spekulationer eller så, bara ren nyfikenhet.

De har redan gjort liknande saker tidigare så det skulle inte förvåna mig.
Om jag inte minns helt fel så läste jag på macrumors att apple redan beställt 5-megapixelkameran till iPhone 4 när de släppte 3GS med 3-megapixelkemera. De kunde alltså ha tagit 5an till 3GSen men gjorde inte det för att iPhone 4 skulle vara bättre utan att de behövde göra något speciellt.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrasbaba:

Det är just det är. Annars hade ju inte så många trott på det, eller hur?

Nej, det är inte rimligt. Inte någonstans, helt ofattbart orimligt. Det finns ingen som helst verklighetsanknytning i påståendet att iPad 2 skulle komma med 2048x1536.

Det är lika intelligensbefirat som att påstå att morgondagens 3D-glasögon har stöd för 4 ögon bara för att dagens har 2. Eller att iPad 3 skulle komma med 4 kameror (eller tjae, det är väl inte helt otroligt om apple hakar på 3D-vågen - där har vi något som är lagom osannolikt för att kvalificeras som löst ogrundat rykte).

Skrivet av Afrasbaba:

Problemet är att ryktet inte var påhittat. Ingen tror på rykten som bara grundar sig på en experts uttalande, det krävs konkreta exempel för att folk ska haka på "ryktestrenden". iBooks, iPhone 4 och tron om att Apple valt att fortsätta på samma koncept fick många att tro att iPad 2 verkligen skulle släppas med en Retina-skärm.

Det bevisar ju bara på att folk inte har någon som helst koll. Du skulle kunna lura i folk att iPhone kommer med en terahertz-processor (jag skojjar inte).

Skrivet av Afrasbaba:

Såklart behovet finns. Datoranvändare har ALLTID velat ha högre och högre upplösning.

Du tror alltså att 1920x1080 kommer att vara den vanligaste upplösningen som används om 5 år? Den kommer givetvis att vara högre än så.

Jaha, så det är därför som 1920x1200 håller på att konkurreras ut av 1920x1080?

Och nej, datoranvändare har inte alltid velat ha högre upplösning. Det bevisades med introduceringen av LCDn där ingen konsument-LCD var särskilt högupplöst (och det finns knappt några idag heller för den delen). En användare som är ute efter en hög upplösning har istället fått försöka kompensera detta genom att köpa en stor skärm - jusst därför att det inte finns någon riktig marknad för högupplösta skärmar. Och det i sig beror ju dels på att dagens mjukvara inte kan hantera högupplösta skärmar vettigt men framför allt att folk är för snåla.

Och tro inte för en sekund att iPhone 4 hade haft den upplösning den har idag om det inte vore för tidigare iPhones. Det är bl.a. därför som det inte ens är särskilt önskvärt för andra mobiltillverkare att haka på iPhonen i detta avséende, men nu har ju apple lyckats hypa upp skiten något så fruktansvärt att det säkert lönar sig ändå

Skrivet av Afrasbaba:

Ja, den är intressant för alla som är intresserad av att köpa sig en surfplatta, vare sig man gillar eller ogillar Apple.

Ja, precis. Alltså helt ointressant

Permalänk
Medlem

Tänk så mycket pengar de får för så lite, genialt av apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av echo:

Nej, det är inte rimligt. Inte någonstans, helt ofattbart orimligt. Det finns ingen som helst verklighetsanknytning i påståendet att iPad 2 skulle komma med 2048x1536.

Det var många som var kritiskta till ryktena om iPhone 4 högupplösta skärm också till att börja med.

Det är inte någon orimlig gissning att nästa ökning av upplösning för iPad blir 2048x1536. Det går precis i linje med vad Apple gjorde med 3GS -> 4:an, fyrdubbla antal pixlar.

Det som starkt talade emot ryktet var såklart priset samt tillgång på sådan högupplösta skärmar. Apple brukar ju hålla priset på samma nivå när de lanserar nya generationer av en produkt och det hade de högst sannolikt inte kunnat göra med en sådan skärm.

Skrivet av echo:

Och nej, datoranvändare har inte alltid velat ha högre upplösning. Det bevisades med introduceringen av LCDn där ingen konsument-LCD var särskilt högupplöst (och det finns knappt några idag heller för den delen). En användare som är ute efter en hög upplösning har istället fått försöka kompensera detta genom att köpa en stor skärm - jusst därför att det inte finns någon riktig marknad för högupplösta skärmar. Och det i sig beror ju dels på att dagens mjukvara inte kan hantera högupplösta skärmar vettigt men framför allt att folk är för snåla.

Och tro inte för en sekund att iPhone 4 hade haft den upplösning den har idag om det inte vore för tidigare iPhones. Det är bl.a. därför som det inte ens är särskilt önskvärt för andra mobiltillverkare att haka på iPhonen i detta avséende, men nu har ju apple lyckats hypa upp skiten något så fruktansvärt att det säkert lönar sig ändå

Jag anser personligen inte att det rör sig om någon obefogad hype. Jag älskar den högupplösta skärmen i iPhone 4 och skulle hemskt gärna se något liknande i iPad:en i framtiden, vilket jag även tror vi får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Tänk så mycket pengar de får för så lite, genialt av apple.

Dom har dock inte så hög vinst på sina iPads som folk kanske skulle kunna tro. Det finns en anledning till att inga andra tillverkare kan matcha dom.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Det var många som var kritiskta till ryktena om iPhone 4 högupplösta skärm också till att börja med.

Det är inte någon orimlig gissning att nästa ökning av upplösning för iPad blir 2048x1536. Det går precis i linje med vad Apple gjorde med 3GS -> 4:an, fyrdubbla antal pixlar.

Det är jusst det där resonemanget som är inte fungerar. Att iPhone 4 skulle ha 4 ggr fler pixlar är nog inget jag skulle gissat, men det var inte orimligt - den största frågan i iPhonens fall var att berättiga de kostnader som en sådan skärm skulle innebära, inte att det vore tekniskt självmord. Att iPaden skulle göra samma sak är helt orimligt.

Att folk tror och ens försvarar det är rätt absurt, det är bara siffror för folk. 4 ggr hit eller 4 ggr dit, vad spelar det för roll? Det spelar en enorm roll för alltifrån anslutning till skärmen (LVDS som iPaden använder? Skulle inte tro det va), grafikkrets? Minne?

1080p kräver 3 Gbit/s, 2048x1536 kräver 4.5 Gbit/s, 50% mer. Och för 1080p så har du alltid ordentligt med hårdvarustöd, vad för hårdvara dimensionerat för en sådan liten enhet tror du hanterar sådant?

Bandbreddskraven blir rätt fantastiska, den skärmen och allt runtomkring ska dessutom husera i ett litet chassi och drivas med hjälp utav batterier (som gärna ska räcka i timmar och inte minuter).

Det är inte och har aldrig varit rimligt för 5 öre och det har folk sagt ända sen de återhämtat sig efter att ha läst det där påhittade ryktet. Störtlöjligt.