Permalänk
Medlem

Roadtrip - USA i sommar

Hallå gott folk!

Jag har suttit här och funderat lite på vad jag ska hitta på i sommar och kommit fram till att en roadtrip från Dallas eller New Orleans till N.Y (med en sväng förbi Miami) vore på sin plats. Har googlat en del men tänkte höra efter lite och se om det är någon annan här som gjort något liknande, eller iallafall vart i USA nyligen.

Det jag tänkte på framförallt är hur det är med boende och käk och kostnaderna relaterade till detta. Är det någon som har koll på vad det kan tänkas kosta med motell/billigare hotell per natt? Hur är det med entré till typ, sevärda saker längs östkusten? Och framför allt, någon som har tips på vad man bara måste se?

Planen är 1,5-2v från att jag/vi landar tills det är dags att åka hem. ska försöka hitta minst 1 polare att åka med så man kan dela på en del av kostnaderna. Kanske spendera någon natt i bilen och så vidare. Alltså inget lyxigt utan mer en riktig dag-till-dag roadtrip.

Lite sådär mellan tumme och pekfinger har jag kommit fram till att 20-30K borde täcka det mest nödvändiga. Redan dit och hem hittade jag för totalt 7k, hyra av bil fann jag för runt 5k. Sen ska resten täcka upp boende, mat, bensin och underhållning (inget extravagant utan mer sightseeing). Borde detta stämma?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Förra sommaren så va jag i usa och hälsa på min syster som jobbade som barnflicka. Så jag vet lite granna. Jag kan säga att 1,5-2b är garanterat för lite. Själv va jag där i 10 dagar och ja såg allt för lite, ändå så va jag bara i San francisco och 10 dagar räcker inte långt. Men ironsikt nog så va min bror i usa med ett annat glass gäng samtidigt som mig och dom åkte och hyrde en bil o gjorde en road trip på dvs san francisco,LA mm.
Priserna är nästan samma som här i sverige några saker är lite dyrare o andra lite biligare ( skor halva priset ) Det du ska tänka på att när du/ni kommer hyra en bil att den som ska köra måste va över 21 plus att det kommer bli rätt så dyrt än vad du hade tänkt dig. min bror och dom hade kollat upp lite priset för 8 perssoner och det skulle kosta 15k men när dom kom fram så blev priset 55 tusen enbart för bilen. Så räkna med att det kommer kosta pengar, sen är kostar bensinen i use runt 7 kr så den är biligt

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

55 tusen för bilen? Krockade dem bilen? Slog sönder halva bilfirman eller köpte de bilen?

Hyra några veckor är inte så fasligt dyrt. 7k låter vettigt för ca 2v bilhyra med försäkringar och skit.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk

Körde Florida -> S.F på strax över tre veckor 2009

Dubbelkolla hyrbilspriset, eftersom du lämnar bilen på en annan plats tillkommer en avgift som oftast inte står med om man kollar på nätet. Ring ebilhyra t.ex.

Kolla typiska priser på motell och hotell på www.hotels.com, det är mycket dyrare att bo inne i en större stad än på ett motell längs vägen.

2v är på tok för lite för den tänkta sträckan. Möjligtvis halva. Stanna i N.Y. i början/slutet av resan och flyg sedan vidare. Personligen hade jag hellre kört omkring på den västra sidan i 2v: Grand Canyon, Vegas, Nationalparkerna, SF, Highway 1 osv.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Alltså hyra bil är inte dyrt.
Jag o mina kompisar hyrde en Toyota Corolla 4-dörrars sedan, körde 3-400 mil på 10 dagar och betalade 3700 kr inkl fria mil. Så det blev en mycket billig milkostnad.

edit: lämnade på samma ställe som vi hyrde. blir nog ganska mycket dyrare annars.
bokade genom ebilhyra. de fixade absolut billigaste priset.

edit: vi åkte san francisco med highway 1 till los angeles, san diego, las vegas, grand canyon, death valley, yosemite, lake tahoe och sedan tillbaks. tog några avstickare här och där.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

55 tusen för bilen? Krockade dem bilen? Slog sönder halva bilfirman eller köpte de bilen?

Hyra några veckor är inte så fasligt dyrt. 7k låter vettigt för ca 2v bilhyra med försäkringar och skit.

Vet faktiskt inte vad dom gjorde för att få det så dyrt. Vet bara att dom körde 300-400 mil och lämna bilen på ett annat ställe

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av fastforward:

Körde Florida -> S.F på strax över tre veckor 2009

Dubbelkolla hyrbilspriset, eftersom du lämnar bilen på en annan plats tillkommer en avgift som oftast inte står med om man kollar på nätet. Ring ebilhyra t.ex.

Kolla typiska priser på motell och hotell på www.hotels.com, det är mycket dyrare att bo inne i en större stad än på ett motell längs vägen.

2v är på tok för lite för den tänkta sträckan. Möjligtvis halva. Stanna i N.Y. i början/slutet av resan och flyg sedan vidare. Personligen hade jag hellre kört omkring på den västra sidan i 2v: Grand Canyon, Vegas, Nationalparkerna, SF, Highway 1 osv.

Det är på ebilhyra jag kollade priserna och det står ju med så fint att om det är några avgifter som tillkommer så säger de till när man bokar (inkl att man lämnar den på annan plats). Så det fixar sig vid bokningen.

Fast 2v för halva sträckan? Tanken jag har är inte att stanna köra turist-köret utan själva resan är grejen. Stanna och kolla någon stund eller som mest någon timme om jag hittar något intressant visst men inte mycket mer. De enda ställen jag tänkt stanna längre vid (alltså mer än en del av dagen) var New Orleans, Miami, Washington D.C och N.Y. Tror du verkligen det tar så mycket mer då?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Det kommer garanterat ta lång tid. Du kommer inte ana hur mycket det finns att see

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Skrivet av belga:

Det är på ebilhyra jag kollade priserna och det står ju med så fint att om det är några avgifter som tillkommer så säger de till när man bokar (inkl att man lämnar den på annan plats). Så det fixar sig vid bokningen.

Fast 2v för halva sträckan? Tanken jag har är inte att stanna köra turist-köret utan själva resan är grejen. Stanna och kolla någon stund eller som mest någon timme om jag hittar något intressant visst men inte mycket mer. De enda ställen jag tänkt stanna längre vid (alltså mer än en del av dagen) var New Orleans, Miami, Washington D.C och N.Y. Tror du verkligen det tar så mycket mer då?

Alltså, den sträcka vi åkte var på strax över 3000 miles raka vägen (men det blev såklart en massa avstickare, hotelletande osv) och detta tyckte vi var lite väl stressigt på strax över 3 veckor.
Du vill åka 2600 miles på halva den tiden.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av fastforward:

Alltså, den sträcka vi åkte var på strax över 3000 miles raka vägen (men det blev såklart en massa avstickare, hotelletande osv) och detta tyckte vi var lite väl stressigt på strax över 3 veckor.
Du vill åka 2600 miles på halva den tiden.

Närmare 2000 miles på 14 dagar var tanken ja.
Det är ungefär 350mil totalt. Känns inte helt orimligt med 2v då om man kan avverka en 30-40mil om dagen. Nu talar jag ju dock om 2v faktisk restid. Tid för flyg m.m. är inte inräknat.
Men sen har jag ju aldrig gjort något liknande så jag kan ju vara helt fel ute.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Skrivet av belga:

Närmare 2000 miles på 14 dagar var tanken ja.
Det är ungefär 350mil totalt. Känns inte helt orimligt med 2v då om man kan avverka en 30-40mil om dagen. Nu talar jag ju dock om 2v faktisk restid. Tid för flyg m.m. är inte inräknat.
Men sen har jag ju aldrig gjort något liknande så jag kan ju vara helt fel ute.

New Orleans-Miami-N.Y blir 2137miles enligt google maps (2600 om ni skulle till Dallas). Det blir åtminstone 10% extra pga att ni ska leta hotell, restauranger, köra runt lite i städerna osv. Säg 2400 totalt. Sedan skulle ni stanna längre i fyra städer vilket betyder att det kanske blir 10 bildagar totalt. Åtminstone 39 mil per dag under dessa dagar alltså.

Visst, det går men jag ser inte det roliga i att sitta i bilen hela dagarna. Har ni något annat ni vill se än städerna?

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~