Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Apr 2010

Vilken kylpasta? Snälla, hjälp...

Hej,

Skulle hjälpa en polare att byta processorkylare i helgen. Då vi skulle ta bort hans AMD stock-fläkt, följde hela processorn med upp ur sockeln med 9-10 böjda pins som resultat. Lyckligtvis lyckades vi böja dessa rätt med ett rakblad, och datorn fungerar som vanligt nu igen.

Har själv tänkt byta CPU-kylare också, men är extremt nojig nu och rädd att jag ska lyckas ha sönder min processor (amd x6 1090T) vid bytet. Har läst dels att man ska varmköra processorn först och därefter så snart som möjligt lossa den, och dels att man kan vrida och vända lite på den för att få pastan att lossna.

Hur som helst: jag måste införskaffa ny kylpasta innan bytet. Jag letar nu efter en pasta som är lättapplicerad, sprider sig bra och OM MÖJLIGT inte är lika klibbig som AMD:s originalpasta uppenbarligen var. Pastan som sitter på min processor i dagsläget är Arctic Cooling MX-3, är det någon som vet om denna tenderar att klibba mycket? Tacksam för svar, vill inte avstå ifrån att byta till NH-D14 av rädsla för att förstöra prylarna!

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Trädvy Permalänk
Frilansskribent
Patrik Jonsson
Plats
Dalarna
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av Finess:

Hej,

Skulle hjälpa en polare att byta processorkylare i helgen. Då vi skulle ta bort hans AMD stock-fläkt, följde hela processorn med upp ur sockeln med 9-10 böjda pins som resultat. Lyckligtvis lyckades vi böja dessa rätt med ett rakblad, och datorn fungerar som vanligt nu igen.

Har själv tänkt byta CPU-kylare också, men är extremt nojig nu och rädd att jag ska lyckas ha sönder min processor (amd x6 1090T) vid bytet. Har läst dels att man ska varmköra processorn först och därefter så snart som möjligt lossa den, och dels att man kan vrida och vända lite på den för att få pastan att lossna.

Hur som helst: jag måste införskaffa ny kylpasta innan bytet. Jag letar nu efter en pasta som är lättapplicerad, sprider sig bra och OM MÖJLIGT inte är lika klibbig som AMD:s originalpasta uppenbarligen var. Pastan som sitter på min processor i dagsläget är Arctic Cooling MX-3, är det någon som vet om denna tenderar att klibba mycket? Tacksam för svar, vill inte avstå ifrån att byta till NH-D14 av rädsla för att förstöra prylarna!

MX-3 pastan är mycket bra och jag föreslår att du kör vidare på den, jag har själv tagit ut / bytt CPUer och kylarpasta väldigt många gånger men själv aldrig lyckats ''Dra'' med själva CPUn även fast spärren är på. Det är bara att sitta i någon minut och vrida och vända lite lätt på CPU kylaren så lossnar den tillslut. Glöm INTE att dra ur ''Spärren'' Om du ska ta ur CPUn, annars ska spärren sitta i.

PC: Intel 2600K 4400 MHz - Maximus V Gene - Corsair 2x4GB - GTX 680 - Intel 730 240GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell U2515H - Mionix Castor - Sennheiser HD558 - Ducky One MX Brown
Telefon: iPhone 6 16GB Whitetail 10.1

- Feedback - Kontakt - Regler -

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2011

Annars ska tydligen den medföljande kylpastan till NH-D14 vara av mycket hög kvalité. När det gäller Noctua är jag beredd att tro att de faktiskt skickar med bra kylpasta, till skillnad mot vad man får med stockkylaren.

Asus P8P67 Deluxe B3 | i7 2600k | EVGA GTX 780 Classified ACX | Corsair AX850W | 8GB Corsair XMS3 1600MHz| Noctua NH-D14 | Cooler Master HAF-X | Asus Xonar Essence STX | Qpad QH-1339 | Dell Ultrasharp 24'' U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av Windir87:

Annars ska tydligen den medföljande kylpastan till NH-D14 vara av mycket hög kvalité. När det gäller Noctua är jag beredd att tro att de faktiskt skickar med bra kylpasta, till skillnad mot vad man får med stockkylaren.

jag kör med pastan som följde med D14. funkar alldeles ypperligt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Mar 2007

MX-3 är betydligt mindre "klistrig" än stock-pastan till som AMD skickar med. Ifall du vill vara på den säkra sidan nu när du ska byta så rekommenderar jag precis som du har hört att du kör ett stresstest ~20 min och sedan när du ska plocka bort kylflänsen så vrider du lite på den först.

MX-3 är en bra kylpasta, kör på den även när du sätter på NH-D14.

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z87-Deluxe | 32GB 1600MHz 9-9-9-24 1T | GPU: GTX 780Ti 1085MHz | PhysX: GTX 750Ti 1281 Mhz | 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!