Överklockning av Intel Dual core e8400

Permalänk
Medlem

Överklockning av Intel Dual core e8400

Tja, jag är helt ny inom ordet med överklockning men jag tänkte höra med er om det går att överklocka min prolle (Intel Dual Core E8400 3.00Ghz) ? + skulle någon kunna berätta hur jag gör och vad jag ska ställa in? har smyg kollat på olika länkar men fattar ändå inte?
Min kylning är Corsair Cooling™ Hydro H70

Osäker på vilket moderkort för datorn är inne på lagning....
Har i allafall Gigabyte HD5850 1x

TACK PÅ FÖRHAND!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Min E8400:
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1713094
Max load temp: 50 grader
Idle temp: 38 grader
Kylare: Noctua NH-U12P SE2

Tips: Läs Sweclockers överklockning forum som hasenfrasen länkat.
Kolla på youtube också finns massa där folk förklarar osv.

Lycka till!

Visa signatur

C2D 3,0GHz@3.4GHz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus P5Q SE | Crucial Ballistix 4GB@1000MHz | GeForce GTX 560 Ti OC | Corsair HX 520W | Antec 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirziz:

Min E8400:
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1713094
Max load temp: 50 grader
Idle temp: 38 grader
Kylare: Noctua NH-U12P SE2

Tips: Läs Sweclockers överklockning forum som hasenfrasen länkat.
Kolla på youtube också finns massa där folk förklarar osv.

Lycka till!

Men Asså, nu får jag inte upp den högre än 3,7 Ghz för då slutar skärmen att fungera? ;o

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av PR0zA:

Men Asså, nu får jag inte upp den högre än 3,7 Ghz för då slutar skärmen att fungera? ;o

Då läser man lite i klocknings-faq'en och kommer fram till att man överklockar sydbryggan för mycket och att det finns botemedel mot det - om bios stödjer låsning av pci/pcie.

Permalänk
Avstängd

Fick upp min till 4ghz med 1.29 i vcore på en arctic cooling freezer 7 i ett nxzt hush.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Då läser man lite i klocknings-faq'en och kommer fram till att man överklockar sydbryggan för mycket och att det finns botemedel mot det - om bios stödjer låsning av pci/pcie.

Hur får jag reda på om det gör det eller inte då? ;p

Permalänk
Vila i frid

Man lär sig klocka - och börjar med att läsa moderkortsmanualen om man är riktigt seriös eller inte hittar det i någon BIOS-inställning. Hur man klockar en dator är lite av en konstart och är någon man lär sig - och om det har det skrivits spaltkilometer om tidigare genom åren.

Är man riktigt desperat kan man berätta vilket moderkort det är man använder så finns det förmodligen tjogtals andra överklockar här på SC som har erfarenhet av just ditt moderkort.