Angående tre pins kontakterna på moderkortet och max strömstyrka.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Aug 2010

Angående tre pins kontakterna på moderkortet och max strömstyrka.

Tjena Sweclockare

Någon som har en aning om en trepins kontakt på moderkortet orkar driva 4 fläktar med en splitter?
Det står tyvärr inget i manualen om hur mycket ström som max får dras på Cpu och Sys kontakterna.

Anledningen till att jag frågar är att GA-P55 UD3R bara har möjlighet att kontrollera fläktarna på CPU och Sysfan2 kontakterna, och jag vill styra alla front fläktarna i mitt Antec 1200 chassi via sysfan.
Helst skulle jag vilja köra alla fläktarna men grymt tveksam till att ledningarna pallar 5 120mm och 1 200mm fläkt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollywood
Registrerad
Mar 2010

Okej, nu är jag VÄLDIGT nybörjare på elektronik å så.

Men är det inte så att spänning (volt) alltid har samma styrka och kan därför delas hur mycket som helst? Eller är det ampere som kan göra detta?

Är som sagt nybörjare på det och skulle inte vara helt dåligt att lära sig heller, så därför jag frågar också ^_^

om någon mer kunning inom elektronik kan besvara.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av partynikko:

Okej, nu är jag VÄLDIGT nybörjare på elektronik å så.

Men är det inte så att spänning (volt) alltid har samma styrka och kan därför delas hur mycket som helst? Eller är det ampere som kan göra detta?

Är som sagt nybörjare på det och skulle inte vara helt dåligt att lära sig heller, så därför jag frågar också ^_^

om någon mer kunning inom elektronik kan besvara.

Du har både rätt och fel för att vara diplomatisk, du kanske menar Kirchofs lagar http://sv.wikipedia.org/wiki/Kirchhoffs_lagar och herr Ohms upptäckter http://sv.wikipedia.org/wiki/Ohms_lag, de är grunden till mycket i elläran.
Man kan parallelkoppla flera fläktar, då ökar strömmen de drar från moderkortet men spänningen är konstant, åtminstonde i teorin, praktisk sett lär det bli ett litet spänningsfall, samt att om strömen blir för stor så brinner moderkortet upp om det inte finns en strömbegränsning någonstans i kedjan, då stängs troligtvis datorn av.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Aug 2010

Precis därför jag inte bara sätter in fläktarna och testar vill inte riskera att bränna ut ledningarna i moderkortet om det skulle visa sig att de är för klena för att hantera strömmen.