AMD Llano i sex modeller till juli

Permalänk
Melding Plague

AMD Llano i sex modeller till juli

AMD spinner vidare med konceptet Fusion och näst på tur står mellanklassaren Llano. Under året lanseras inte mindre än elva olika modeller i den nya A-serien, varav sex i juli.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Kanske köper en beroende på priset. Men det är ju AMD vi snackar om, inget överpris här inte.
Men frågan är..Kommer inte dessa APU:er använda sig av Socket FM1?

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk

Trevligt:)

Visa signatur

You're damned if you do and you're damned if you don't

Permalänk
Skrivet av SilentHarmonic:

Kanske köper en beroende på priset. Men det är ju AMD vi snackar om, inget överpris här inte.
Men frågan är..Kommer inte dessa APU:er använda sig av Socket FM1?

vad jag vet ska de använda fm1. dock ska det ju även finnas strömsnålare modeller tänkta till laptops och liknande. antar att de kommer till samma socket då.

Permalänk
Skrivet av SilentHarmonic:

Kanske köper en beroende på priset. Men det är ju AMD vi snackar om, inget överpris här inte.
Men frågan är..Kommer inte dessa APU:er använda sig av Socket FM1?

Ja dom får en egen socket. Finns en chans att efterträdaren till Llano den som kallas Trinity blir pin kompatibel. Och Trinity ska baseras på Bulldozer kärnor om man ska tro AMD roadmaps.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av alibababert:

vad jag vet ska de använda fm1. dock ska det ju även finnas strömsnålare modeller tänkta till laptops och liknande. antar att de kommer till samma socket då.

Va? Ska inte Llano använda AM3+?

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Medlem

Vill se en fyrkärnig APU i en laptop eller netbook.

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem

Någon chans att vi får se någon form av crossfire tillsammans med dessa någon gång i framtiden? En CPU med 4 kärnor och 2 GPUer i en, exempelvis?

Permalänk
Medlem

Hm...jag hoppas det kommer en 45W TDP också

Visa signatur

Intel Core i5 3570k @ 4.2 / ASRock Z77E-ITX / Sapphire 7950 OC @ 1150/6200 / A-Data 8GB 1600MHz / Kingston V300 120GB + WD 3 TB / Noctua NH-L12 / Bitfenix Prodigy / bq! E9-CM 480W / LG IPS236V / Ett fan av tysta datorer.

Permalänk
Skrivet av Majora:

Någon chans att vi får se någon form av crossfire tillsammans med dessa någon gång i framtiden? En CPU med 4 kärnor och 2 GPUer i en, exempelvis?

Har snackats om det. Ingen som vet exakt hur det kommer funka dock.

http://www.nordichardware.se/nyheter/71-graphics/42170-amd-fu...

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av hakuni:

Va? Ska inte Llano använda AM3+?

nej, Llano ska använda en separat sockel. den måste ju ha stöd för den integrerade grafikdelen, vilket am3+ inte har. amd kommer med andra ord göra en intel och ha en konsument socket och en entusiastsocket. skillnaden är att det kommer finnas budgetmodeller av entusiast sockeln(am3+), vilket det inte gör med intels 1366

Permalänk
Medlem

100W var mycket, i synnerhet när jag har för mig att processorerna saknar L3 cache. Höga frekvenser är ett måste för att balansera det hela.

Och som någon annan frågade, ingen 45W?

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alibababert:

nej, Llano ska använda en separat sockel. den måste ju ha stöd för den integrerade grafikdelen, vilket am3+ inte har. amd kommer med andra ord göra en intel och ha en konsument socket och en entusiastsocket. skillnaden är att det kommer finnas budgetmodeller av entusiast sockeln(am3+), vilket det inte gör med intels 1366

Har inte de legre processorfamiljerna, dvs Zacate och den der andra, even AM3+? Bara Llano som driver annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

100W var mycket, i synnerhet när jag har för mig att processorerna saknar L3 cache. Höga frekvenser är ett måste för att balansera det hela.

Och som någon annan frågade, ingen 45W?

Det finns ju många med 125W idag. Men då får du ju tänka att det är både processor och grafik i samma krets.

Angående 45W så kommer det senare till laptops. Då kommer det förmodligen med ännu lägre TDP också.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Grafikkort från HD5000-serien med lika många streamprocessorer har TDP på 40-60W. Hur kan 100W för hela CPU+GPU-paketet vara mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Grafikkort från HD5000-serien med lika många streamprocessorer har TDP på 40-60W. Hur kan 100W för hela CPU+GPU-paketet vara mycket?

Men man får ju tänka att det är gjort i 32 nm också. Ska bli kul att se vad den presterar sen. Jag hoppas att den bygger på den nya streamprocessoruppsättningen från 6000-serien.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Hur kan man säga att 100W är mycket när den inbyggda GPUn drar ca 35W-40W och klarar av att spela alla nya spel på medium? Den grafikdelen är bättre än den jag har i min laptop just nu, HD5650. Glömde jag säga att jag spelar SC2, och Fallout 3 med high settings. Intels HD3000 är ju riktigt dålig i jämförelse.

AMD verkar vara ha något riktigt bra på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klimpen2:

Men man får ju tänka att det är gjort i 32 nm också. Ska bli kul att se vad den presterar sen. Jag hoppas att den bygger på den nya streamprocessoruppsättningen från 6000-serien.

http://www.notebookcheck.net/AMD-Radeon-HD-6550M.41143.0.html här har du prestandan på grafikdelen. Riktigt, riktigt bra

Permalänk
Medlem

hur står sig sån här integrerad grafik mot diskreta kort? de har väl bara delat minne? hur funkar det med flera skärmar? annars ser det ju riktigt intressant ut, speciellt med 65w tdp för både cpu+gpu

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klimpen2:

Det finns ju många med 125W idag. Men då får du ju tänka att det är både processor och grafik i samma krets.

Angående 45W så kommer det senare till laptops. Då kommer det förmodligen med ännu lägre TDP också.

Ja men 125W är väldigt mycket. Dessa ska ju vara strömsnåla och konkurrera med i3 i strömsnålhet, lycka till med det om de drar 100W och är baserade på en långsammare K10.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klimpen2:

Jag hoppas att den bygger på den nya streamprocessoruppsättningen från 6000-serien.

Tvivlar, då det bara är 6900-serien som använder VLIW4.

Skrivet av Typhonos:

Ja men 125W är väldigt mycket. Dessa ska ju vara strömsnåla och konkurrera med i3 i strömsnålhet, lycka till med det om de drar 100W och är baserade på en långsammare K10.

Athlon II x4, vilket dessa ska "vara" (ingen L3), är snabbare än i3.
Och lycka till med 100W med i3 när de paras ihop med 50W GPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Athlon II x4, vilket dessa ska "vara" (ingen L3), är snabbare än i3.
Och lycka till med 100W med i3 när de paras ihop med 50W GPU.

De är gravt underlägsna i fåtrådade applikationer och jämför man med Sandy Bridge i3 blir skillnaden i flertrådade väldigt liten.

GPU måste vara rejält snabb och GPGPU måste vara extremt täckande för att dessa ska kunna prestera, kommer dröja år innan GPGPU är vanligt nog för entusiasten.

Hur som helst är de inte menade till entusiaster och måste kunna konkurrera med Sandy bridge i3 vad det gäller strömförbrukning.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

De är gravt underlägsna i fåtrådade applikationer och jämför man med Sandy Bridge i3 blir skillnaden i flertrådade väldigt liten.

GPU måste vara rejält snabb och GPGPU måste vara extremt täckande för att dessa ska kunna prestera, kommer dröja år innan GPGPU är vanligt nog för entusiasten.

Hur som helst är de inte menade till entusiaster och måste kunna konkurrera med Sandy bridge i3 vad det gäller strömförbrukning.

AMD kan ändå inte tävla i enkeltrådad prestanda, det är multicore-satsningarna som gör att de fortfarande lever. AMD är bättre multitrådat (iallafall i förhållande till pris), Intel är bättre enkeltrådat, bara att välja.

Jag säger inte att GPUn är bra eller dålig. Jag säger bara att den säkert tar upp hälften av TDPn, så det är fel att säga att dessa drar "väldigt mycket". Använder man aldrig GPUn till något så kan man nog räkna med en total TDP på 50-60W för CPUn.
(Då antar jag att dom inte använder nån CPU/GPU hybrid-turbo.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

hur står sig sån här integrerad grafik mot diskreta kort? de har väl bara delat minne? hur funkar det med flera skärmar? annars ser det ju riktigt intressant ut, speciellt med 65w tdp för både cpu+gpu

Det vet vi inte än, E-350 med 18W TDP presterar ju inte bra i spel.
Mobility Radeon HD6550 sitter i vissa bärbara datorer, vet inte hur jämförbart det är dock

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

AMD kan ändå inte tävla i enkeltrådad prestanda, det är multicore-satsningarna som gör att de fortfarande lever. AMD är bättre multitrådat (iallafall i förhållande till pris), Intel är bättre enkeltrådat, bara att välja.

Jag säger inte att GPUn är bra eller dålig. Jag säger bara att den säkert tar upp hälften av TDPn, så det är fel att säga att dessa drar "väldigt mycket". Använder man aldrig GPUn till något så kan man nog räkna med en total TDP på 50-60W för CPUn.
(Då antar jag att dom inte använder nån CPU/GPU hybrid-turbo.)

Helt korrekt och idag är majoriteten av programmen som används enkel eller fåtrådade och det är bara hos entusiaster och vissa professionella användare bättre flertrådade program finns. Då dessa APU är riktade likväl till OEM burkar till andra grupper så krävs det inte att de ska ha topp-gpu prestanda men tillräcklig för att det inte ska märkas av negativt, strömsnålhet är viktigare varför jag anser de gör en grov miss om de klockar processorn/GPU så hårt att hela kretsen måste dra hela 100W. De kan inte tävla med prestanda men de hade kunnat konkurrera med strömförbrukning.

TDP ändras inte, däremot kanske den inte drar mer än 60W under drift men det gör inte en i3 heller. Jag tycker de ska lära sig av Phenom släppet att inte satsa för hårt på outvecklad del av mjukvara, i dagsläget är det inte nödvändigt med en 50W GPU-del för samtliga bortsett från entusiaster. 80W TDP med grafikdelen hade varit mycket men hanterligt, 100W anser jag är för mycket.
Kompenserar de en slö CPU med en graftig GPU så kommer det förmodlingen inte märkas under 5 år och vid den tiden kommer det finnas mycket bättre alternativ. Hade de satsat på strömsnålhet så hade de på allvar hotat i3, nu är det bara en tillräckligt låg prissättning som får det att bli ett alternativ.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Vad mycket gnäll det var gällande TDP då, det är ju 4 av 11 processorer (märkta med P) som har en tdp på 100w, resterande hade ju tdp på 65. om ni nu verkligen inte vill ha en 100w processor, köp en som inte är P märkt då, antar att det P står för Performance.

Permalänk
Medlem

Det ska bli mycket intressant att se prislapparna på dessa, jag har siktet inställt på typ en A6-3450 till min HTPC som antagligen kommer ge en trevlig filmhöst.