Permalänk

Noobfråga om cpukylar byte.

Tjena.

Har idag en amd 955be med stockkylaren som låter en hel del, tänkte byta ut den till en coolermaster 212 plus och sätta två noctua 120mm flx som jag har liggandes här någonstans :p.

Frågan är, hur ska jag koppla dem? går det bra att koppla i de där 3-pins kontakterna (pwm) tror jag de heter eller måste man köpa nån sorts adapter så att man kan koppla fläktarna till 4-pins uttagen där det står cpu_fan, har två sådana.

En sak till, kommer mina noctua kunna kyla processorn som är oklockad på lägsta eller näst lägsta varvantalen? 600 och 800 rpm?

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Är inte flex=s-serien? Den är isf helt olämplig till kylare eftersom den har extremt lågt statiskt tryck genom flänsar och liknande. Är endast avsedd för fri montering. Just saying.:)

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Utan problem på 800rpm iaf.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

tror på utan problem @ 600rpm.

Permalänk

Tack för svaren angående om fläktarna klarar av att kyla processorn ett frågetecken mindre. återstår bara och se om någon vänlig själ kan berätta hur jag ska koppla kylaren :).

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

En fläkt som har 3 pins kontakt kan du utan problem köra med 4 pins ström (med en adapter). Mycket svårare att hitta lösningar på de omvända... ansluta en 4 pins fläkt till ett 3 pins uttag... för en sådan koppling finns inga adaptrar att få tag i mig veterligen.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk

Tack för svaren, har inte råd att köpa nya fläktar så dom jag har får duga

Jag undrade mer om en 3-pins kontakt "styr" fläkt hastigheten som 4-pins? har stock kylaren just nu och rpm:en ändras ju mer belastning procession får, ändras detta med 3-pins eller är den låst på samma varvantal hela tiden?

Permalänk
Medlem

Det är risk för att du inte kan kontrollera hastigheten på fläkten via moderkortet om du kopplar din 3pins fläkt på ett 4 pins uttag... (funktionaliteten varierar mellan olika moderkort)

Men du har ju adaptrarna du kan pilla med som delvis löser det i och för sig.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Tack så mycket för alla svar, blir att köpa detta när jag får råd.