Permalänk
Medlem

Hon "orkar snart inte mer"

Det är så här att jag har en kompis som har börjat mått skitdåligt på sista tiden. Hennes pojkvän var otrogen och när hon fick reda på det och pratade med honom så brydde aset sig inte det minsta , flera släktingar har dött den senaste tiden, en kompis till henne tog självmord och betygen i skolan räcker inte på långa vägar till för att komma in på gymnasiet.

Härom kvällen när jag ringde för att prata om ett grupparbete som vi har i skolan så svarade hon och grät något enormt och jag frågade vad det var men kom sedan snabbt som fan på varför hon grät. Jag försökte trösta henne lite och sen sa hon "jag orkar snart inte mera". Jag började genast tänka på om det var livet hon inte orkade mer. Så jag bjöd henne på middag och sen på bio och jag såg på henne att hon blev glad att jag brydde mig om henne. Dagen efter så var det lika dant och hon var så enormt ledsen.

Det verkar som att hennes närmaste vänner inte har märkt att hon verkligen mår dåligt och även jag mår lite smått dåligt att jag inte märkt det förens nu. Kanske överreagerar och hon kanske inte går i självmordstankar men om hon nu gör det är det mycket bättre att vara sen än för sen.

Vad ska man göra?

Visa signatur

Main: Corsair 330R, MSI X99 SLI PLUS, Intel Core i7 5820 @ 4,2GHz, Noctua NH-U12P SE2, HyperX Fury 32 Gb, Gigabyte GTX 970 4 Gb
Server: Fractal Design R4, Asrock Extreme4 Z77, Intel Core i5 3570k, Noctua NH-U12P SE2, Corsair Vengeance 8Gb, Adata SP550 120GB , 3x 3TB WD Red
Bärbar: Dell XPS 13 i5, 8Gb

Permalänk
Medlem

När jag mådde skräp sökte jag hjälp via primärvården och fick prata med en KBT (kognitiv beteendeterapeut) och det funkade faktiskt. Dock hade jag, enligt terapeuten, behov av att prata kort och gott. Alltså, prata med någon "ny".

Om du är en bra lyssnare och om du bryr dig mycket om henne (vilket du gör iochmed din uttryckliga oro för henne) så kan du hjälpa henne långt.

Sånt här tar tid och läget kommer inte ändras snabbt.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Prata med henne.

Visa signatur

Apple Macbook Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

När jag mådde skräp sökte jag hjälp via primärvården och fick prata med en KBT (kognitiv beteendeterapeut) och det funkade faktiskt. Dock hade jag, enligt terapeuten, behov av att prata kort och gott. Alltså, prata med någon "ny".

Om du är en bra lyssnare och om du bryr dig mycket om henne (vilket du gör iochmed din uttryckliga oro för henne) så kan du hjälpa henne långt.

Sånt här tar tid och läget kommer inte ändras snabbt.

skolans kurator borde väl ha koll på sånt? Kanske borde jag få henne och gå dit så kanske hon kan hjälpa till?

Visa signatur

Main: Corsair 330R, MSI X99 SLI PLUS, Intel Core i7 5820 @ 4,2GHz, Noctua NH-U12P SE2, HyperX Fury 32 Gb, Gigabyte GTX 970 4 Gb
Server: Fractal Design R4, Asrock Extreme4 Z77, Intel Core i5 3570k, Noctua NH-U12P SE2, Corsair Vengeance 8Gb, Adata SP550 120GB , 3x 3TB WD Red
Bärbar: Dell XPS 13 i5, 8Gb

Permalänk

Det är ju ganska naturligt att hon mår dåligt när folk hon känner dör., Pojkvännen är bara o göra sig av med så går det över efter ett tag. Betygen går att fixa till bättre nivåer.
Men se till att sköta(prata umgås osv) om henne tills hon känner sig bättre.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Nu kanske inte jag är bästa hjälpen men jag befinner mig i en liknande situation som henne.
Jag är inte som alla personer som befinner sig i djupa deppressioner, jag känner att folk ska få veta hur det verkligen är och inte sitta o tyna bort i tystnaden.
Jag är riktigt sjuk och har väldigt svarta tankar om mig själv, och jag ber er att tro på det jag säger även fast det kanske är lite svårt att tro med tanke på hur jag uttrycker mig.

I skolan från 2an till 6an blev jag mobbad av en kille som senare fick med sig mer eller mindra hela klassen, lämnad ensam, skolan skyller på mig och mina föräldrar och påstår att sådant förekommer inte på deras skola och så fortsatte det lite så (Orkar inte gå in djupt på det) sen är det så att min syster (18) är djupt psykiskt sjuk och skär sig etc. (något som jag är så jävla förbannad på henne för) och nu går jag i 9an mina betyg räcker knappt till behörighet lider fortfarande av alla mörka tankar finns fortfarande.
Jag har mina dagar där jag helt ärligt bara ligger o lider och tänker att allt är över det är ingen idé att försöka längre.

-Be henne uppsöka BUP om hon inte redan har gjort det, där fick jag hjälp genom mediciner men samtalsstödet är nog inte det bästa

Ta det hon säger seriöst, hon kanske inte tänker så men för fan ignorerar man och låter henne bli lämnad ensam går det bara utför..
Var ett stöd för henne, spendera mycket fritid med henne.

EDIT: Har ni aldrig mått så dåligt som jag gör kan ni inte heller förstå att det inte bara är att ta tag i det o rycka upp sig.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Skrivet av 4everapple1:

Be henne uppsöka BUP om hon inte redan har gjort det, där fick jag hjälp genom mediciner men samtalsstödet är nog inte det bästa
EDIT: Har ni aldrig mått så dåligt som jag gör kan ni inte heller förstå att det inte bara är att ta tag i det o rycka upp sig.

Inte för att jag är expert eller något inom drågindustrin, men det är la knappast bra att börja ta mediciner utan det bör man bara göra som absolut sista utväg.? Jag tänker då på hur många missbrukare på gatan startade! Bättre att prata.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Vad säger hennes föräldrar om saken? Finns inte allt för mkt du kan göra som utomstående, förutom det som redan sagts. "Spendera fritid" låter lamt, men att erbjuda ditt sällskap är inte negativt. Just att söka hjälp är upp till henne eller hennes föräldrar. Du kan ju alltid försöka peka henne i riktning mot en kurator (skolkurator är INTE ett bra val då dessa i princip enbart hanterar frågor som rör skolan, även de kanske kan skicka henne vidare). BUP är ett alternativ, men tänk också på att den första kontakten kanske inte alltid är helt rätt (hon måste själv känna om det funkar).

Och för allt i världen; se till att hon håller sig borta ifrån chatt-sidor med självmord som ämne.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Inte för att jag är expert eller något inom drågindustrin, men det är la knappast bra att börja ta mediciner utan det bör man bara göra som absolut sista utväg.? Jag tänker då på hur många missbrukare på gatan startade! Bättre att prata.

SSRI (antidepressiva) och sådant som går att "missbruka" är helt skilda saker. Måste dock hålla med om att mediciner inte är det bästa att sätta in direkt. Allt för många psykiska problem löses idag genom att mata patienterna med s.k. "medicin" utan att ens veta om det hjälper.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

EDIT: Har ni aldrig mått så dåligt som jag gör kan ni inte heller förstå att det inte bara är att ta tag i det o rycka upp sig.

Att ta tag i saker och ting och rycka upp sig är ju det enda logiska, tyvär så tänker man inte rationellt när man befinner sig på botten och det är inte heller bara ta och medvetet må bättre.

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas_88:

Att ta tag i saker och ting och rycka upp sig är ju det enda logiska, tyvär så tänker man inte rationellt när man befinner sig på botten och det är inte heller bara ta och medvetet må bättre.

Fel. Psykisk depression ses som en sjukdom/åkomma. Du kan t.ex. inte säga åt en diabetiker att "sluta vara känslig för socker".

På precis samma premisser måste patienten behandlas. I vissa fall med samtals-stöd, i andra fall med mediciner.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av marre671:

skolans kurator borde väl ha koll på sånt? Kanske borde jag få henne och gå dit så kanske hon kan hjälpa till?

Nu ska man inte dra alla kuratorer över en kant, men mina vänners erfarenheter av kuratorer är inte direkt positiva då de känt sig försummade där osv. Om hennes skola ha en bra kurator, så absolut kan det vara en startpunkt.

KBT skiljer sig mot vanlig "terapi" då det handlar om individens relation till omgivningen, och på så sett skiljer den sig litegrann. Det hjälpte mig, min sambo och ett par vänner. Läs mer på kbt.nu.
Om hon beslutar sig för att söka hjälp via primärvården, ring upp vårdcentralen och be om att få träffa en KB-Terapeut. Svårare än så är det inte.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Avstängd

Du säger till någon på skolan, exempelvis kurator. Ju förr desto bättre.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Inte för att jag är expert eller något inom drågindustrin, men det är la knappast bra att börja ta mediciner utan det bör man bara göra som absolut sista utväg.? Jag tänker då på hur många missbrukare på gatan startade! Bättre att prata.

Varför så svart och vitt på allting? Om antidepp + psykolog är bättre än bara psykolog är det ju bara korkat att dissa mediciner. Nått förtroende för läkarkåren måste man ha.

Skrivet av Tomas_88:

Att ta tag i saker och ting och rycka upp sig är ju det enda logiska, tyvär så tänker man inte rationellt när man befinner sig på botten och det är inte heller bara ta och medvetet må bättre.

NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ!!!!!!!!!

Säg aldrig till någon att rycka upp sig för:

1. Det är fel.
2. Det hjälper inte.
3. Folk kommer tycka du är korkad (och med all rätt).

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Skrivet av Crippa90:

Varför så svart och vitt på allting? Om antidepp + psykolog är bättre än bara psykolog är det ju bara korkat att dissa mediciner. Nått förtroende för läkarkåren måste man ha.

Personen som jag citerade skrev ju i samma mening till och med att "samtalsstödet är nog inte det bästa"
Och visst kan man ta sånt om man vill men jag skulle hällst slippa skiten iaf.(somsagt jag är ingen expert inom drågindustrin) men är man inte i absolut behov så skulle jag undvika tabletterna eller vad det är.
Förstår du mig nu?

Edit eller varför anser du att man ska knapra piller som du kanske bara förvärrar situationen med, utan att först ha testat andra alternativ först ?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Fel. Psykisk depression ses som en sjukdom/åkomma. Du kan t.ex. inte säga åt en diabetiker att "sluta vara känslig för socker".

På precis samma premisser måste patienten behandlas. I vissa fall med samtals-stöd, i andra fall med mediciner.

Skrivet av Crippa90:

Du säger till någon på skolan, exempelvis kurator. Ju förr desto bättre.

Varför så svart och vitt på allting? Om antidepp + psykolog är bättre än bara psykolog är det ju bara korkat att dissa mediciner. Nått förtroende för läkarkåren måste man ha.

NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ!!!!!!!!!

Säg aldrig till någon att rycka upp sig för:

1. Det är fel.
2. Det hjälper inte.
3. Folk kommer tycka du är korkad (och med all rätt).

Varför upprepar ni det jag själv har skrivit?!?
Skrev ju att när man är deprimerad så är det inte bara ta sig i kragen och må bättre. Menade inte att det är logiskt att må bättre utan det jag menade var att det är logiskt att försöka må bättre genom att söka till exempel hjälp hos psykolog osv men att man knappast tänker så när man är riktigt nere.
Sen fattar jag inte varifrån fick du att han skulle säga till henne att rycka upp sig... Tror att dom flesta som mår dåligt försöker att må bättre så det vore dumt att föreslå det till dom, ungefär som att berätta för en pilot hur man flygger... Om det gick att rycka upp sig så skulle dom flesta redan ha gjort det så det är självklart att det är ett dum sak att säga..

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Personen som jag citerade skrev ju i samma mening till och med att "samtalsstödet är nog inte det bästa"
Och visst kan man ta sånt om man vill men jag skulle hällst slippa skiten iaf.(somsagt jag är ingen expert inom drågindustrin) men är man inte i absolut behov så skulle jag undvika tabletterna eller vad det är.
Förstår du mig nu?

Edit eller varför anser du att man ska knapra piller som du kanske bara förvärrar situationen med, utan att först ha testat andra alternativ först ?

Om du inte har någon aning vad antidepressiva droger(inte å) gör så bör du heller inte uttala dig i om såna droger bör intas eller ej.

Ja det blir lite dubbelmoral nu och jag spekulerar bara. Finns det en kemisk obalans i kroppen som leder till depression så låter det inte som att bara prata av sig kommer hjälpa speciellt mycket alls.

Hon behöver nog allt stöd hon kan få. Både från nära och kära samt av professionella(läkare, terapeuter). En person som mår så dåligt som hon verkar göra ska inte lämnas ifred. Är du verkligen det minsta orolig för att hon har börjat få tankar om att ta livet av sig så bör du prata med någon som kan skaffa hjälp åt henne.

Permalänk
Skrivet av Shimonu:

Om du inte har någon aning vad antidepressiva droger(inte å) gör så bör du heller inte uttala dig i om såna droger bör intas eller ej.

Okej du har rätt det stavas inte dråger. Men jag skrev så att det tydligt syntes att det var min åsikt "mot" mediciner. Han påstod (iprincip) att jag hade fel vilket han knappast bara kan påstå, vetenskapen är inte direkt något man kan lita på. Tänk på hur fel man behandlade folk förr, varför ska man tro att dom behandlar rätt nu?
Bara för att visa ett exempel så kan ni söka på Lobotomi det var ju en superbra metod? Kanske man tycker detsamma om tabletterna när vi låtit det gå 50år?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Okej du har rätt det stavas inte dråger. Men jag skrev så att det tydligt syntes att det var min åsikt "mot" mediciner. Han påstod (iprincip) att jag hade fel vilket han knappast bara kan påstå, vetenskapen är inte direkt något man kan lita på. Tänk på hur fel man behandlade folk förr, varför ska man tro att dom behandlar rätt nu?

Eftersom förr verkade man inte ta det så vetenskapligt som man gör nu. Medicin verkar vara ett av dom ämne som man började överblicka kritiskt rätt så nyligen, man blev bland annat mer medveten om faror med att ta medicin på senaste tiden och därför är det också som man vill att fler SSRI läkemedel finns tillgängliga för fler sjukdomar.

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Om du inte har någon aning vad antidepressiva droger(inte å) gör så bör du heller inte uttala dig i om såna droger bör intas eller ej.

Ja det blir lite dubbelmoral nu och jag spekulerar bara. Finns det en kemisk obalans i kroppen som leder till depression så låter det inte som att bara prata av sig kommer hjälpa speciellt mycket alls.

Hon behöver nog allt stöd hon kan få. Både från nära och kära samt av professionella(läkare, terapeuter). En person som mår så dåligt som hon verkar göra ska inte lämnas ifred. Är du verkligen det minsta orolig för att hon har börjat få tankar om att ta livet av sig så bör du prata med någon som kan skaffa hjälp åt henne.

Tänk lite längre - vad orsakade obalansen? Det var ingen kemisk explosion som utlöstes. Det är ganska uppenbart att hon slagits hårt av sina motgångar, vilket vem som helst skulle göra.

Att rätta emotionella problem på kemisk väg låter helt rätt i dina öron? Människan vet allt för lite om det sambandet. Sen finns det många nackdelar med SSRI som bör vägas innan intag.

Skrivet av Tomas_88:

Eftersom förr verkade man inte ta det så vetenskapligt som man gör nu. Medicin verkar vara ett av dom ämne som man började överblicka kritiskt rätt så nyligen, man blev bland annat mer medveten om faror med att ta medicin på senaste tiden och därför är det också som man vill att fler SSRI läkemedel finns tillgängliga för fler sjukdomar.

Precis som att en del psykologer vill använda LSD i sin terapi, allt är ju rent självklart...

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Personen som jag citerade skrev ju i samma mening till och med att "samtalsstödet är nog inte det bästa"
Och visst kan man ta sånt om man vill men jag skulle hällst slippa skiten iaf.(somsagt jag är ingen expert inom drågindustrin) men är man inte i absolut behov så skulle jag undvika tabletterna eller vad det är.
Förstår du mig nu?

Edit eller varför anser du att man ska knapra piller som du kanske bara förvärrar situationen med, utan att först ha testat andra alternativ först ?

Nej det är inte säkert att samtal är det bästa utan att samtal + medicin kanske är det bästa. Varför dissar du mediciner så hårt? Är du en sån där som tror man får cancer, aids och analklåda av vaccinering också?

Jag anser att man ska lyssna och lita på sin läkare. Om en läkare säger ta X, så bör man ta X.

Skrivet av Tomas_88:

Varför upprepar ni det jag själv har skrivit?!?
Skrev ju att när man är deprimerad så är det inte bara ta sig i kragen och må bättre. Menade inte att det är logiskt att må bättre utan det jag menade var att det är logiskt att försöka må bättre genom att söka till exempel hjälp hos psykolog osv men att man knappast tänker så när man är riktigt nere.
Sen fattar jag inte varifrån fick du att han skulle säga till henne att rycka upp sig... Tror att dom flesta som mår dåligt försöker att må bättre så det vore dumt att föreslå det till dom, ungefär som att berätta för en pilot hur man flygger... Om det gick att rycka upp sig så skulle dom flesta redan ha gjort det så det är självklart att det är ett dum sak att säga..

Jag missförstod kanske lite smått. Men det var ändå bra att skriva så att ingen papptratt får för sig att ge det underbara tipset och så att TS inte får för sig något som kan förvärra situationen.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Skrivet av Tomas_88:

Eftersom förr verkade man inte ta det så vetenskapligt som man gör nu. Medicin verkar vara ett av dom ämne som man började överblicka kritiskt rätt så nyligen, man blev bland annat mer medveten om faror med att ta medicin på senaste tiden och därför är det också som man vill att fler SSRI läkemedel finns tillgängliga för fler sjukdomar.

Man kan ju hoppas du har rätt Men det vi gör nu kan likagärna anses vara helt åt helvete om 100år.

Skrivet av Crippa90:

Nej det är inte säkert att samtal är det bästa utan att samtal + medicin kanske är det bästa. Varför dissar du mediciner så hårt? Är du en sån där som tror man får cancer, aids och analklåda av vaccinering också?

Jag anser att man ska lyssna och lita på sin läkare. Om en läkare säger ta X, så bör man ta X.
.

Jag dissar inte mediciner jag vaccinerade mig för svinhostan osv, Varför dissar du försiktighet?
Finns alternativ som är vettiga(inte skära händerna av sig och sånt utan mer umågs med kompisar och försöka glömma det såm gjorde henne ledsen, så varför inte testa dom i första hand?

Kan ta emot svar via pm om ni känner att det behövs. Edit Och med det menar jag att om ni vill forstsätta diskutera om varför ni tycker ni har rätt så gör vi det via pm och inte i denna tråden:)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Nej det är inte säkert att samtal är det bästa utan att samtal + medicin kanske är det bästa. Varför dissar du mediciner så hårt? Är du en sån där som tror man får cancer, aids och analklåda av vaccinering också?

Jag anser att man ska lyssna och lita på sin läkare. Om en läkare säger ta X, så bör man ta X.

Å andra sidan: är du en sådan som tror att läkare är upphöjda varelser med absolut kunskap?

"Läkare" som ibland inte ens träffar de patienter de skriver ut piller åt (jo då, så kan det gå till)?

EDIT: Tror vi ska sluta denna piller-diskussion och återgå till TS problem. Eventuella beslut om piller har ingen av oss med att göra. Flera bra råd har givits i denna tråden, låt oss fortsätta på den banan.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Tänk lite längre - vad orsakade obalansen? Det var ingen kemisk explosion som utlöstes. Det är ganska uppenbart att hon slagits hårt av sina motgångar, vilket vem som helst skulle göra.

Att rätta emotionella problem på kemisk väg låter helt rätt i dina öron? Människan vet allt för lite om det sambandet. Sen finns det många nackdelar med SSRI som bör vägas innan intag.

Precis som att en del psykologer vill använda LSD i sin terapi, allt är ju rent självklart...

Är det sant?!?! Att hallucinera runt måste verkligen vara till stor hjälp när man är deppig.

Skrivet av Crippa90:

Nej det är inte säkert att samtal är det bästa utan att samtal + medicin kanske är det bästa. Varför dissar du mediciner så hårt? Är du en sån där som tror man får cancer, aids och analklåda av vaccinering också?

Jag anser att man ska lyssna och lita på sin läkare. Om en läkare säger ta X, så bör man ta X.

Jag missförstod kanske lite smått. Men det var ändå bra att skriva så att ingen papptratt får för sig att ge det underbara tipset och så att TS inte får för sig något som kan förvärra situationen.

Självklart, jag skrev lite otydligt

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas_88:

Är det sant?!?! Att hallucinera runt måste verkligen vara till stor hjälp när man är deppig.

http://www.expressen.se/halsa/1.2101449/lsd-bra-ihop-med-tera...

Citat:

Enligt Vollenweider och hans kollega Michael Kometer skulle drogerna användas som alternativ för dem som inte hjälps av så kallade SSRI-preparat som Fontex, Cipramil eller Zoloft, en klass mediciner som hundratusentals svenskar använder årligen.

Kanske inte bästa källan, men var det jag hittade efter en snabb "googling". Vidare material så kan du se National Geographic Inside LSDyoutube för att lära dig mer. Det medicinska området för LSD är större än vad som tidigare erkänts och ytterliggare forskning har rätt nyligen återupptagits.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Man kan ju hoppas du har rätt Men det vi gör nu kan likagärna anses vara helt åt helvete om 100år.
Jag dissar inte mediciner jag vaccinerade mig för svinhostan osv, Varför dissar du försiktighet?
Finns alternativ som är vettiga(inte skära händerna av sig och sånt utan mer umågs med kompisar och försöka glömma det såm gjorde henne ledsen, så varför inte testa dom i första hand?

Kan ta emot svar via pm om ni känner att det behövs.

Man kan ju aldrig vara helt säkert men jag tror som det ser ut idag ialf här i Sverige så är man mer medveten och försöktig när det gäller läkemedel (antibiotika, antidep, psykofarmaka osv) även om svininfluensa vacinet inte är den bästa exempel på det men ska man vara kritiskt så ska man ta upp allt ja Men det som ialf är sant är det att förr så experimenterade man med människor utan att ta lika mycket hänsyn till konsekvenser, om det händer någonting idag så beror det mer på kunskapsbrist än det gjorde förut samtidigt som man alltid vill vara säker på att medicin inte har alltför farliga bieffekter osv.

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

http://www.expressen.se/halsa/1.2101449/lsd-bra-ihop-med-tera...

Kanske inte bästa källan, men var det jag hittade efter en snabb "googling". Vidare material så kan du se National Geographic Inside LSDyoutube för att lära dig mer. Det medicinska området för LSD är större än vad som tidigare erkänts och ytterliggare forskning har rätt nyligen återupptagits.

ja låter verkligen konstigt men jag ska nog inte uttala mig eftersom jag är knappast kunnig inom någon särskild område inom medicin, sammanfattar bara det jag hade sett genom några år av läsning av olika fakta-källor (inte illustrerad vetenskap ). Men det låter verkligen konstigt att man skulle dra nytta av hallucinogener på bekostnad av nånting annat som tex: risk att olika andra sjukdomar kan bryta ut.

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av marre671:

.... betygen i skolan räcker inte på långa vägar till för att komma in på gymnasiet. ....

Just det här borde går att lösa genom att hon söker till IV-programmet (länk), vilket är till för de elever som inte kan komma in på ett nationellt program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lews:

Just det här borde går att lösa genom att hon söker till IV-programmet (länk), vilket är till för de elever som inte kan komma in på ett nationellt program.

Good point. Allt är inte förlorat om hon inte kommer in på en linje just året hon går ut 9an. Mår så pass dåligt kan det vara bättre att försöka jobba på problemen tills hon mår så bra att hon klarar av skolan.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Skrivet av Tomas_88:

så tycker vi inte totalt olika iaf. Då säger jag som kungen nu vänder vi blad och ser framåt (lämnar diskussionen)

Skrivet av Lews:

Just det här borde går att lösa genom att hon söker till IV-programmet (länk), vilket är till för de elever som inte kan komma in på ett nationellt program.

Det stämmer bra IV är bra dock ganska stökigt så kanske inte superbra för en person i en depression(beror säkert på kommun och sånt om special hjälp finns.)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Koppla in folk man kan lita på, lita på på riktigt, som visat sig vara att lita på genom tidigare erfarenhet. Och vuxna. Koppla in experter, som genom primärvården, BUP eller kurator på skolan.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Good point. Allt är inte förlorat om hon inte kommer in på en linje just året hon går ut 9an. Mår så pass dåligt kan det vara bättre att försöka jobba på problemen tills hon mår så bra att hon klarar av skolan.

Nu tillhör jag ju visserligen ett annat arbetslag och sitter på en annan del av skolan, men pratar en del med IV-lärarna.
Som jag har förstått det så är det inte speciellt ovanligt att de har elever som börjar ett eller två år senare än sin årskull, så det är ju precis som du säger långt ifrån kört om hon behöver mer tid på sig att lösa sina problem innan hon börjar på gymnasiet.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Det stämmer bra IV är bra dock ganska stökigt så kanske inte superbra för en person i en depression(beror säkert på kommun och sånt om special hjälp finns.)

Det stämmer att IV kan vara stökigt, men programmet ska anpassas med hänsyn till både elevens förkunskaper och personliga situation så det ska nog inte vara alltför svårt att lösa.
Jag vet dock inte hur det kommer att se ut men nya GY11 som kommer efter sommaren.