Göra kaffe utan bryggare/kaffe kanna

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006

Göra kaffe utan bryggare/kaffe kanna

Halloj!

Har lyckats med bedriften att dra igång kaffebryggaren utan vatten i den (har gjort liknande saker förut också fast utan kanna hehe). Vilket resulterade i att jag tänkte "då fyller jag i lite vatten bara", men kannan hade blivit uppvärmd av plattan i bryggaren och sprack av det kalla vattnet. Av någon outgrundlig anledning är även bryggaren helpaj och startar inte.

Jag är i desperat behov av koffein, då jag har tenta period nästa vecka.

Nu tänkte jag att om man kokar upp vatten och häller det långsamt igenom ett filter med kaffe i, sen ner i en kopp. Så har jag en förmodligen kopp kaffe. Eller fungerar det inte så?

1. Core i5 q6600, r280x, 4gb ram ddr3, 22tum benq widescreen.
2.P4 3.2ghz(zalman kylning) ,19" skärm crt hundai med mer.
4.Commodore 128!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Upplands Väsby
Registrerad
Jan 2004

Jopp, det går utmärkt! Lite pilligt att hålla i filtret bara, vattnet brukar leta sig upp mot fingrarna. För extra lyx kan du köpa en bryggtratt, tror de finns på mataffären.

Du behöver inte ens filtrera egentligen, men då får man dricka försiktigt så kaffesumpen ligger kvar i botten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sandviken
Registrerad
Sep 2002

Skulle precis rekomendera det som cl3mens sa med bryggtratten. Men är det då inte lika bra att köpa en förpackning frystorkat kaffe och koka upp ? Tror tom att frystorkat kaffe är billigare än vad en bryggtratt är.

💀 Stationär: Intel Core i5-4460 | ASUS B85M-GAMER | HyperX Fury 1600MHz 8GB | Geforce GTX 1080 8GB | Samsung EVO 850 250GB + WD Blue 2TB | Windows 10 Home 64 | Acer G276HL 27" & ASUS VG278HE 27"
💀 Stationär 2 Intel Core i5 3350P | 16GB DDR3 | Nvidia Geforce GT 610 | Windows 10 Home 64 | WD 3TB
💀 Stationär 3: Intel® Core™ i5-4460 | 8GB DDR3 | Nvidia Geforce GTX 960 | Windows 10 Home 64 | SSD 128 GB | HDD 1TB
www.detspokar.se | www.livohelvete.se | info@detspokar.se

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Dec 2004

I am Thon, eat my spread!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Aug 2006

Varför inte kok-kaffe och koka i en kastrull? Men du kanske inte vill köpa något utöver vad du har hemma

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006
Skrivet av cl3mens:

Jopp, det går utmärkt! Lite pilligt att hålla i filtret bara, vattnet brukar leta sig upp mot fingrarna. För extra lyx kan du köpa en bryggtratt, tror de finns på mataffären.

Du behöver inte ens filtrera egentligen, men då får man dricka försiktigt så kaffesumpen ligger kvar i botten.

Tack! satt och funderade på om jag skulle bygga något som håller i filtret hehe.

Skrivet av Soulnut:

Varför inte kok-kaffe och koka i en kastrull? Men du kanske inte vill köpa något utöver vad du har hemma

Nej hade ingen ork att springa iväg till affären hehe.

Ska nog inhandla något av alternativen jag fått här, tills jag tar mig iväg och kan köpa en ny kaffebryggare:)

Skrivet av liv&helvete:

Skulle precis rekomendera det som cl3mens sa med bryggtratten. Men är det då inte lika bra att köpa en förpackning frystorkat kaffe och koka upp ? Tror tom att frystorkat kaffe är billigare än vad en bryggtratt är.

Har aldrig testat frystorkat kaffe tror jag, ska kolla efter det i affären imorgon.

4.Commodore 128!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
1
Registrerad
Jan 2009

Köp en kaffepress i en seconhandaffär. Du bör få något dugligt för runt 30-50kr tycker jag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002

System: i7 4790k | Asus Maximus VII Hero Z97 | 16GB Adata Red | MSI GTX 1070 | Noctua NH-U12S | Lagring SSD: Samsung 850 Pro 256GB, Samsung 850 EVO 1TB, 2x Crucial MX100 512GB | HDD: >20TB | NZXT H440W | EVGA Supernova G2 750W | 32" Philips BDM3270QP | 27" Dell U2713HM | SteelSeries Apex M800 | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech Z-623 | Windows 10 Eng |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006

Nice! Under 100kr och ett märke man känner till, verkar ju vara ett kap det där hehe.

4.Commodore 128!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
\\Localhost
Registrerad
Mar 2006

annars öppna luckan på bryggaren ställ kopp under filtret på plattan (bryggaren av) häll lagom med varmt vatten genom filtret.

om den har dropp stop se till att plocka bort/lura med en bit silvertejp det först bara annars kommer inget igenom filtret.

mest akutlösning ingen permanent lösning altså och eftersom bryggaren är paj så gör det inget om man sabbar droppstoppet

Asus Z97-A, I7 4790K @4.7Ghz, 24Gb ram, 2x GIGABYTE GTX 970 WindForce 3X OC @ 1500Mhz/7010Mhz.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006
Skrivet av Rouge of Darkness:

annars öppna luckan på bryggaren ställ kopp under filtret på plattan (bryggaren av) häll lagom med varmt vatten genom filtret.

om den har dropp stop se till att plocka bort/lura med en bit silvertejp det först bara annars kommer inget igenom filtret.

mest akutlösning ingen permanent lösning altså och eftersom bryggaren är paj så gör det inget om man sabbar droppstoppet

Smart! Fungerade ju faktiskt riktigt bra som nödlösning.

Var på Ica och köpte deras egna frystorkade kaffe. Kan säga att det inte alls var min grej, smakade som varma champinjoner på burk:P

4.Commodore 128!

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Linköping
Registrerad
Apr 2004

Lite dyrare (och mindre lämplig för större satser), men det fungerar bra:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=305349

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långtbortistan
Registrerad
Mar 2007

Bara att komma på tanken att dricka Nescafé (eller ännu värre, något snålmärke) hemma får det att vända sig i magen på mig. Jag hoppar hellre över det, snabbkaffe dricker jag möjligen ute i skogen.

Själv har jag en moccabryggare som jag ställer på spisen och en liten kvarn för att mala kopp för kopp. Myyyyycket godare!

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2001

Jag har en kaffekvarn och en perkolator. Det blir fint kaffe, det. Har svårt för droppbryggare numera.

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."
#fooblog @ freenode.org, #lysator @ freenode.org

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I en mörk gränd
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av Em3l:

Nice! Under 100kr och ett märke man känner till, verkar ju vara ett kap det där hehe.

Det smäller garanterat högre, smakmässigt, att koka kaffet på spisen än att köpa billigaste bryggaren. Dom brukar ha svårt att hålla vattnet tillräckligt varmt etc för att det ska bli gott.

"Say unto thine own heart, I am mine own redeemer"
Don't touch me when I'm crazy off that airplane glue

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006
Skrivet av DarkBob:

Det smäller garanterat högre, smakmässigt, att koka kaffet på spisen än att köpa billigaste bryggaren. Dom brukar ha svårt att hålla vattnet tillräckligt varmt etc för att det ska bli gott.

Självklart är det godare, men för tillfället är jag stressad och måste ha koffein fort. Då får en vanlig bryggare duga hehe.

4.Commodore 128!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lövstad
Registrerad
Maj 2005

Dom säljer koffeintabletter på Apoteket & det finns RedBull precis överallt, bara en tanke ..

Annars är bryggmetoden med en sådan bryggtratt som länkas ovan klart överlägsen ALLA
elektriska bryggare (utom ett fåtal - svindyra - apparater) iom att du kan få vattnet kokande
om du vill, det är sällan billiga bryggare kommer över 80 grader, vilket inte räcker för annat
än sunkigt, aromlöst kaffe. Morsan använder bryggtratten & har alltid gjort det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006
Skrivet av Hammar:

Dom säljer koffeintabletter på Apoteket & det finns RedBull precis överallt, bara en tanke ..

Annars är bryggmetoden med en sådan bryggtratt som länkas ovan klart överlägsen ALLA
elektriska bryggare (utom ett fåtal - svindyra - apparater) iom att du kan få vattnet kokande
om du vill, det är sällan billiga bryggare kommer över 80 grader, vilket inte räcker för annat
än sunkigt, aromlöst kaffe. Morsan använder bryggtratten & har alltid gjort det.

Har både koffeintabletter och energidryck hemma nu, men när jag skapade tråden hade jag inte det. Hade både tentaplugg och långt till affären.

Men att ha kaffe bredvid sig när jag pluggar har blivit lite utav en vana, överlägset både energidryck och koffeintabletterna i min mening:) Blir så fort less på energidryck. Just Redbull blir väldans dyrt i längden så brukar köpa Euroshoppers sliskiga version hehe.

4.Commodore 128!