Köpa bil utan komplett servicebok? Brådis, behöver råd

Permalänk

Köpa bil utan komplett servicebok? Brådis, behöver råd

Hej på er,

För en tid sedan skrev jag en tråd och frågade om tips på en pendlarbil för omkring 120 000 kr och jag har nu hittat en bil som är intressant. Den har gått ungefär 7500 mil och ska precis in på service. Det som har dykt upp är att servicestämpel från 3000-milaservicen saknas. 1500, 4500 och 6000 finns. Säljaren påstår sig vara säker på att servicen är gjord men verkstaden som "troligen" utfört servicen har inte det registrerat. Det är säljarens föräldrar som haft bilen tills i höstas och det är därför det är lite oklart med hur saker ligger till.

Hur pass viktig är den 3000-mila stämpeln? Bilen verkar för övrigt i bra skick. Vad bör jag göra i den här situationen? Är det helt enkelt idioti att ens fundera på att köpa en relativt ny bil (3-4 år gammal) utan komplett bok?

Permalänk
Medlem

Nej, det ska inte spela någon större roll då resten av servicerna är utförda.
Dock ska du försöka använda detta som en anledning till att dra ner priset lite (;

Visa signatur

- Köp bitcoins ⓑⓑⓑ

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte vilken bil har i tankarna men 3000 mils service är det bara oljefilten och olja som ska bytas+någon mjukvara uppdatering. Men nu när det fattas en stämpel så är det bara att pruta.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Vilken bil tittar du på?

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så sker inga kritiska saker (som kamremsbyte) redan vid 3000-milarn, och eftersom de andra servicarna verkar vara utförda så skulle jag inte oroa mig speciellt.

Däremot tycker jag att du kan ta den till motormännen innan du skriver på så de får gå igenom bilen, så slipper du dolda överraskningar sedan.

http://www.motormannen.se/medlem/m-tjanster/m-test/index.html

Följ även deras råd, dvs kolla så rätt person äger bilen, att den inte har skulder på sig, skriv inte på ägarpappren utan att få kvitto från ägaren (som ska visa leg). Betala inte en spänn innan du skriver på pappren. Googla även säljarens namn (och bara efternamn om det är udda), ibland kan man hitta en del om bilskojare... Anledningen till att jag är nojjig är att en kompis inte tänkte på allt detta för ett tag sen och höll på att bli blåst (han fick dock betala överpris visade det sig).

Permalänk

Tack för svar,

Det är en toyota auris. Har pratat med mekonomen och ska göra någon liknande diagnos där innan det är klart, har ingen motormännen i närheten.

Permalänk
Skrivet av thg-linus:

Tack för svar,

Det är en toyota auris. Har pratat med mekonomen och ska göra någon liknande diagnos där innan det är klart, har ingen motormännen i närheten.

Vilket sammanträffande. Min morsa köpte just en Auris -08 från en Toyotahandlare och vi fick ingen servicebok för Toyota lagrar numer "Stämplarna" digitalt i deras databas.

Köper du bilen från en Toyotahandlare och alla servicar är gjorda ska du dessutom få Toyotas begagnat-garanti, TKG.

Vår bil kostade 123,000kr, en ägare, alla servicar gjorda, farthållare, acc och 126hk-motorn.

Där har du lite att gå efter

Edit: Vi fick dock alla servicekvitton.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

Det är privat och det är det som är grejjen.. Var den diesel ni köpte? 2.0 d4d? hur långt hade den gått? Lät som ett jäkligt bra pris isf... 6000 mila servicen e gjord hos toyota och den stämpeln fanns, de övriga ska vara gjorda hos mekonomen.

Permalänk
Skrivet av thg-linus:

Det är privat och det är det som är grejjen.. Var den diesel ni köpte? 2.0 d4d? hur långt hade den gått? Lät som ett jäkligt bra pris isf... 6000 mila servicen e gjord hos toyota och den stämpeln fanns, de övriga ska vara gjorda hos mekonomen.

Nepp, bensin. 1.6 Dual VVT-i 124 hk var det visst.
Den har gått strax över 4000 om jag inte minns fel och den var nyservad när vi köpte den.
I vår pris ingick f.ö. sprillans nya dubbdäck då föregående ägare behållt de gamla till sin nya bil.

Du borde kunna pruta en del med tanke på att den inte är servad på toyota och att den gått lite längre.
Vi fick ju dessutom TKG som för oss gäller i 5 år eller upp till 15.000 mil om jag inte minns fel.

http://www.toyota.se/ownership/agande_toyota_kvalitetsforsakr...

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Skrivet av anton_mjor:

Nepp, bensin. 1.6 Dual VVT-i 124 hk var det visst.
Den har gått strax över 4000 om jag inte minns fel och den var nyservad när vi köpte den.
I vår pris ingick f.ö. sprillans nya dubbdäck då föregående ägare behållt de gamla till sin nya bil.

Du borde kunna pruta en del med tanke på att den inte är servad på toyota och att den gått lite längre.
Vi fick ju dessutom TKG som för oss gäller i 5 år eller upp till 15.000 mil om jag inte minns fel.

http://www.toyota.se/ownership/agande_toyota_kvalitetsforsakr...

Att den inte är servad på toyota och då är värd mindre köper jag inte. Så länge servicen är gjord av en auktoriserad verkstad och det finns dokumenterat. I mina ögon så spelar det ingen roll om en tekniker från toyota eller mekonomen häller i rätt olja. Bara för att den inte servicen inte är gjord på toyota så har man inte per automatik biltema prylar i bilen. Är samma olja castroil, mobil1 beroende på vad tillverkaren rekommenderar. Samma sak med tändstift, samma nkg/bosch stift som en toyota tekniker skulle använda. Visst är det hos hederlige harry så skulle jag nog höja på ögonbrynen, men i mina ögon så är inte mekonomen stämpeln mindre värd en än toyota.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Skrivet av DasBoot_swe:

Att den inte är servad på toyota och då är värd mindre köper jag inte. Så länge servicen är gjord av en auktoriserad verkstad och det finns dokumenterat. I mina ögon så spelar det ingen roll om en tekniker från toyota eller mekonomen häller i rätt olja. Bara för att den inte servicen inte är gjord på toyota så har man inte per automatik biltema prylar i bilen. Är samma olja castroil, mobil1 beroende på vad tillverkaren rekommenderar. Samma sak med tändstift, samma nkg/bosch stift som en toyota tekniker skulle använda. Visst är det hos hederlige harry så skulle jag nog höja på ögonbrynen, men i mina ögon så är inte mekonomen stämpeln mindre värd en än toyota.

Nej, den är inte värd mindre för att den är servad någon annan stans.
Den är värd mindre eftersom kvalitetsgarantin inte finns kvar som följd av att bilen inte servats hos Toyota.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Skrivet av anton_mjor:

Nej, den är inte värd mindre för att den är servad någon annan stans.
Den är värd mindre eftersom kvalitetsgarantin inte finns kvar som följd av att bilen inte servats hos Toyota.

TKG garantin gäller enbart vid köp från auktoriserad återförsäljare och kan inte föras vidare till en ny ägare vid privat försäljning. Så i det här fallet när det gäller köp från privatperson så gäller inte tkg garantin....

Citat:

Toyota Kvalitetsgaranti följer med på köpet när du köper en Toyota som är minst 24 månader gammal hos någon av våra auktoriserade Toyotaåterförsäljare.

Garantin gäller tills bilen är 8 år räknat från första registreringsdatum, eller tills den har körts 15.000 mil.

Garantin gäller inte för senare ägare om du skulle sälja bilen privat.

Garantin gäller under förutsättning att underhållsservice och eventuella reparationer har utförts var 1.500 mil eller minst en gång per år hos auktoriserad Toyotaverkstad.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Skrivet av DasBoot_swe:

TKG garantin gäller enbart vid köp från auktoriserad återförsäljare och kan inte föras vidare till en ny ägare vid privat försäljning. Så i det här fallet när det gäller köp från privatperson så gäller inte tkg garantin....

Precis. En skitbra anledning att pruta.
Jag vet inte vad du försöker få fram, men vad jag försöker få fram är att det är dumt att betala "bilhandlar-pris" när man ändå inte får alla fördelar det innebär.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

120 000 är mycket pengar. Är det så att garantin påverkas av denna stämpel som saknas. Ja då är det helt klart värt att tänka på.
Antingen pris ner ordentligt eller välj en annan bil.
7500 mil är inte så långt. Det beror ju i och för sig på hur länge tillverkaren ger dig garanti.
Garantin brukar gälla under den "avtalade tiden" samt under förutsättning att den blivit regelbundet servad av auktoriserad verkstad.
Du kan ju alltid kolla med generalagent/generalimportören vad som gäller.

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk

Det saknades ingen stämpel utan det var så enkelt att Toyota inte längre stämplar utan lagrar allt elektroniskt Bilen inköpt och allt är frid och fröjd, än så länge iaf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thg-linus:

Det saknades ingen stämpel utan det var så enkelt att Toyota inte längre stämplar utan lagrar allt elektroniskt Bilen inköpt och allt är frid och fröjd, än så länge iaf!

Hur blev det med prutningen?

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Skrivet av thg-linus:

Det saknades ingen stämpel utan det var så enkelt att Toyota inte längre stämplar utan lagrar allt elektroniskt Bilen inköpt och allt är frid och fröjd, än så länge iaf!

Aha, det var som jag sa tidigare alltså
Vad gav du för bilen?

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″