Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Motala
Registrerad
Feb 2011

Köp av luftkylning.

Gokväller på er alla sweclockare.
Nu när ja köpt en ny dator så är ja ju såklart sugen på att leka runt i bios och försöka klocka prollen lite.
Skulle vilja komma upp i en 3.5ghz gärna mer.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/298564/2011-03-19
Har hört att 212'an är jävligt prisvärd. La till 2 st schyte gentle typhoon 1450rpms fläktar också.
har bara nån liten fråga. Ska man bara ta och koppla in fläktarna i dem vanliga 3pins kontakterna på moderkortet?
Samt kylpastan. Ett riskorn i mitten bara?
Sitter på en amd 1090t och stockkylaren låter som en jäkla turbin.
sista frågan är bara när jag kollar tempsen i HWmonitor. så har jag ungefär 25-27grader i idle.
Får runt 45-50 i load när ja kör igång prime95
Är väll rätt bra?
Värsta är ju att fläkten låter som fan...
iallafall, vart rätt långt inlägg men hoppas ni orkar läsa.

MVH//Macce

Edit.
Får 212'an plats i ett fractal design r3?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2008

Hoppar in här, undrar nämligen samma sak, är Cooler Master Hyper 212 Plus bra eller mer precist bra nog för mig?

Har själv en Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2 till en AMD 965BE (C3, dvs 125w versionen) i ett Fractal Design Define R3. Det låter bättre än vad det är... Problemet är att temperaturen i load landar på ca 70C dvs 6C över rekommendera max-temp 64C. Skulle gärna vilja kunna klocka upp den lite också, något som nu stoppas pga överhettning.

För att svara på några av TS:s frågor. Ett riskorn i mitten blir bra, alternativet är att 'kleta' ut pastan med ett plastkort, typ ett bankkort eller kanske ett mindre värdefullt :D. Vidare har moderkortet har en 4-pin PWA kontakt endast avsedd för CPU-kylaren. Använd den, om nu kylaren du köper har en sådan CPU-PWA fläkt. Annars blir det väl en vanlig 3pin kontakt till moderkortet eller en 4pin direkt till nätagget.

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.