Permalänk
Medlem

överklocka q8300 till 3ghz med p5ql pro

halloj! nu är det så här att jag har försökt lite då och då med att överklocka min q8300 i snart 1 år nu, har inte fått det att rulla utan spelkrascher,bsods,restarts, osv osv. så nu tänkte jag att ni som kan lite mer här på sweclockers kan ge mig några ideér på hur jag ska få det att funka!

specs på datorn:
asus p5ql-pro
intel Q8300 2.5ghz
4gb - kingston hyperx 1066 5-5-5-15 2.2v (hade 2gb innan, hjälpte inte att uppgradera! kan inte heller köra mina minnen i 1066, finns med i QVL listan till p5ql pro kortet!)
asus geforce 465 (har haft flera olika, kan inte vara felet!)
500gb western digital

jag funderar på om det har med mina minnen att göra, i och med att överklockningen kraschar på olika sätt när jag tweakar runt lite med minnena, fast det är bara vad jag tror, jag har testat alla möjliga vcore volts, FSBs, SB volts, NB volts, tror det heter FBtermination voltage (inte säker!). även testat att ändra minnena till 5-5-5-18, utan nån lycka, jag vet inte vad det är jag gör fel, har testat varenda mhz mellan standard 333 till 400, jag vet inte vad mer jag kan göra, är det byta minnen som gäller? läste nån gammal tråd här på sweclockers om en som hade corsair minnen och det funkade fin fint att överklocka till 3.15ghz. fråga mer om ni behöver mer information, och var snäll och länka mig inga trådar till hur man överklockar överlag, för jag kan försäkra dig om att jag läst alla! har även läst alla q8300 relaterade trådar (därför jag en egen, för att se om nån kan hjälpa)

MVH. simon

Permalänk
Medlem

Se till att sätt FSB mot minneshastighet till 1:1. Dvs så att minnet går i samma hastighet som FSB. Du kan kolla detta med CPUZ som finns här www.cpuid.com

Ändringen gör du i BIOS sedan. Du kan även behöva stänga av SpeedStedp och C1E i bios. Se även till att ha senaste bios från ASUS

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

korgan, jag testade det du sa och jag klockade upp fsb till 400 från 333 så körde jag mina minnen i 1066, men mitt moderkort verkar inte vilja att minnen ska köra i 1066, blev bsod i OCCT efter cirka 1timme, får även bsod om jag kör mina minnen från fabrik specsen på dom alltså 1066 5-5-5-15 2.2v, det som driver mig tokig är att mina hyperx minnen finns med i QVL listan för moderkortet, så testade att flasha till kets bios, för ett ta sen men det funka inte heller : / byta minnen som gäller

Permalänk
Medlem

Men sätt FSB mot minne till 1:1. Då kör minnena i 800Mhz istället. Då kommer det bli stabilt.

Du tappar väldigt lite prestanda.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

funkar tyvärr inte heller...