Permalänk
Medlem

Scaleo X kylning

Tjena, i helgen satte jag in nya delar i datorn, inkluderande en AMD phenom 2 x4 965. I min snålhet så tänkte jag att jag kunde leva med originalkylaren då jag inte är särskilt ljudkänslig av mig. Detta visade sig vara ett rejält misstag. Nöjd med installationen drog jag alltså igång datorn och till min förvåning lät mitt bygge mer likt ett jetplan än en dator.

På måndagen beställde jag alltså kvickt som ögat hem en cooler master hyper 212 +. Denna bör landa i brevlådan imorgon.

Såhär ser min dator ut inuti. Längst ner till höger finns en fläkt som blåser in kalluft i chassit. Den enda aktiva komponent som blåser ut luft är nätagget uppe till vänster.

Nu till mina frågor.

1. Vilken riktning bör cooler mastern blåsa åt för att få så bra kylning som möjligt?

2. Bör jag sätta in någon mer fläkt i datorn för att bli av med värme? Jag tänker inte klocka datorn.

3. Är det möjligt att ta till mer dramatiska metoder för kylning genom att själv borra hål i plåten antingen i taket på chassit eller i utrymmet över nätagget?

//Freik

Permalänk
Medlem

Sätt en utblåsfläkt där bak åtminstone, så du får nog lite bättre genomflöde genom lådan...

Ska du på sikt uppgradera till ett fetare grafikkort osv så det blir lite varmare komponenter, så kan det vara läge att byta låda IMHO. (den där ser inte ut att vara nån höjdare)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.