Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Längst bort till vänster
Registrerad
Okt 2001

Fläktfilter på CPU-fläkt?

Hej allla glada. Jag har nyligen skaffat en Noctua NH-D14. Jag funderade på om det kan vara vettigt att sätta ett fläktfilter på 120mm-fläkten. Vad tror ni? Det jag huvudsakligen vill minimera är mängden damm i kylflänsen. Jag vet att det blir sämre luftflöde, och att det säkert kommer att dras in damm utav 140mm-fläkten som sitter i mitten. Fast vad tycker ni? Med eller utan?

MVH
Emil

"You're never to old to burn to death in a fire." -Red Forman

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Alingsås
Registrerad
Sep 2009

Har du inte fläktfilter i insuget av chassit? Att skydda kylflänsen känns bara onödigt när du enkelt kan städa bort allt damm som ansamlats där på ca 10 sek med hjälp av luft på burk.

Asus MVF ThunderFX | 2500K @ 4.8GHz w/ NH-D14 | G.Skill Ripjaws X @ 2133MHz | Asus GTX 1070 DCII | Samsung 850 Pro 256GB | RM1000X | Samsung S27B970D | CM Storm QFR Thick PBT Dyesub MX Black

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Nov 2010

Är det inte mer vettigt att sätta fläktfilter vid inblåsen på chassit? Då är det ju inte så hemskt mycket damm som tar sig igenom hur som helst.

Jag tror säkert att det fungerar att sätta ett dammfilter på 120mm fläkten på NH-D14 om du måste däremot. Däremot har jag inte testat det så jag har inte en aning om hur mycket det hämmar luftflödet (om något). Det lär vara ytterst lite som tar sig vidare till 140mm fläkten.

Datorer: Vattenkyld Shinobi XL | Passiv HTPC med aktiv kylning
Dysphorian Breed (musikprojekt): http://dysphorian.com/
Raspberry PI webbserver/blogg: http://hraffe.se/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Längst bort till vänster
Registrerad
Okt 2001

Jag har tre insugsfläktar (2x92mm och 1x80mm) och en 140mm utsugsfläkt, och alla insugsfläktarna har dammfilter.

"You're never to old to burn to death in a fire." -Red Forman

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svenstavik
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av raveremils:

Jag har tre insugsfläktar (2x92mm och 1x80mm) och en 140mm utsugsfläkt, och alla insugsfläktarna har dammfilter.

beror ju lite på vilket chassi du har men de borde vara ytterst lite damm i burken om de nu gör sitt jobb dvs. å då är de ju onödigt att sätta nått på cpu kylaren då de inte ska vara nå damm där ändå (beror på chassi ofc)

FD R4|ASUS p8z77-V LX| Intel core i7 2700k @ 4.3Ghz|Noctua NH-D14|Corsair XMS3 DDR3 24GB |MSI 980 Ti Gaming 6G|Samsung 840 EVO 500GB + 14TB lagrning |EVGA superNOVA g2 750w |Asus VG248QE + BenQ GL2450 x2