Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jämtland
Registrerad
Aug 2008

Överhettad högtryckstvätt

Hej!

Jag håller på skruva i en högtryckstvätt som blir överhettad eftersom den överbelastas när den börjar pumpa vatten. När man släpper sprutreglaget så återgår motorn till normalt varv igen, börjar man spruta så börjar den gå extremt tungt och motorn överhettas. Jag hade tidigare ett liknande problem och då hjälpte med att byta packningar inne vid tryckkolvarna (fjädrar som sitter på kolvar som ger upphov till vattentrycket). Har bytt till nya packningar men det löser inte problemet.

Det känns som det inte kan vara motorn som nyper eftersom den återgår till helt normalt varv då vattentrycket upphör. Jag tror därför man kan konstatera att det är inne vid fjäderkolvarna som problemet sitter. Fjädrarna sitter inne i ett cylindriskt utrymme och genom rotationen från motoraxeln börjar fjädrarna pumpa och på så vis ger det upphov till ett tryck vid de små öppningarna vid packningarna. Fjädrarna och kolvarna smörjs av olja som finns inne i cylindern.

Min fråga är om det är någon som kan räkna ut vart problemet kan ligga. Fjädrarna och kolvarna borde vara problemet eller har jag missat något som kan ge upphov till att det går tungt att pumpa vattnet?

Tacksam för svar.

Jag kör både Mac och PC. Ja det är sant, man kan faktiskt göra det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
local
Registrerad
Feb 2004

Hur är slangen och och munstycket? Kan vara så att munstycket har rostat lite och täppt till vilket har gjort att trycket har ökat rejält vilket gör att motorn inte orkar. Gör rent kanalen i munstycket med WD-40 och skrapa med lämplig nål eller annat tunnt föremål som kan få plats.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jämtland
Registrerad
Aug 2008

Hej, tackar för svar. Ska kolla upp detta. Jag har provat att köra högtryckstvätten utan slang och låtit vattnet flöda, det verkar som det går tungt ändå men det är svårt att avgöra det när inte slangen är på. Ska prova att rengöra som du säger.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Partille
Registrerad
Jul 2008

På förra arbetsplatsen var vi kunder hos Högtrycs Center i Göteborg, och de är grymt bra och snälla.

Skulle inte förvåna mig ett dugg om du kan ringa dem lite snabbt och ställa din fråga och få ett snabbt svar.

Vad är det för märke och modell på din högtryckstvätt?

[edit]En länk kanske vore bra också... [/edit]

http://www.htcab.com/SE/

» Intel Pentium G4560 » 8 Gb DDR4 » ASUS GTX 660 Ti CUIIOC 2Gb » 128Gb SSD
Fraktfritt från Inet för Sweclockersmedlemmar
Vänligen citera om du pratar med mig

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jämtland
Registrerad
Aug 2008

Det är en lite äldre Kärcher (kan kolla modell) som jag skruvar i. Den har varit riktigt bra och är inte så stor men har rätt bra tryck så det vore trevligt att fixa den. Tackar så mycket Bebben! Ska ringa när jag får tid!