Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2010

Gör chassifläktar stor skillnad?

Som rubriken. Tycker att mina temps är för höga för min processor i 3,6GHz med 1,33V
Idlar 36 grader

Blir det stor(läs märkbar) skillnad i processor temp om jag smäller på med 4st i chassit? En i sidan, en fram, en i top och en bak.

Såna här hade jag tänkt mig http://www.webhallen.com/hardvara/87245-scythe_slip_stream_ch...

Kör med original fläktarna samt att jag har kopplat ut den i sidan för den lät för mycket. Alltså en fram och en bak nu.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Sep 2008

36c idle är inte illa.. dock värre vid load. skaffa en ny processor kylare, tror inte bara chassi fläktar hjälper så mycket.

Min i5:a @ 3,36ghz ligger på 32 i idle med corsair H50.. dock max 55-60 i full load.

i72600k | 8gb ram | Gigabyte GTX 680| Corsair SSD 160gb | Antec 1000w |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av SyndroMm:

36c idle är inte illa.. dock värre vid load. skaffa en ny processor kylare, tror inte bara chassi fläktar hjälper så mycket.

Min i5:a @ 3,36ghz ligger på 32 i idle med corsair H50.. dock max 55-60 i full load.

Haha, köpte den här kylaren nyss! Men jag kör på två såna fläktar PnP då. Borde bli lite bättre

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Okt 2010

Hur varm blir den i load?
Byte av CPU-kylare ger nog inte så extremt mycket då 212+ är rätt bra, men nog får du säkert ner tempen lite om du köper en för ~600kr.
Sen hör i alla fall inte jag 1200rpm-fläktar så jag rekommenderar sådana då de flyttar mer luft.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Sep 2008

har du hyffsad processor fläkt, och hyffsat luftflöde är det inga problem.. dock är 36c i idle inte dåligt, det mer intressanta är load temp och chassi temp (luftflöde i chassit).

i72600k | 8gb ram | Gigabyte GTX 680| Corsair SSD 160gb | Antec 1000w |