Permalänk

När ska jag sluta klocka? :)

Tjena sitter inte på värsta sakerna men har klockat processorn från 3.0 till 3.4 nu och i idle ligger den på #core0 50C och #Core1 42 grader..

med Prime igång så är dom uppe i #Core0 68C och core #1 63C..

borde ja sluta? Eller kan man fortsätta lite till ?

Permalänk

ps: sitter på en E8400 3.0 Ghz duel core..

Permalänk
Medlem

Vad har du för kylare?
Du kan ju dra på mer om du vill, skulle dock rekommendera att använda en kraftigare kylare om du kör med orginalet.

Visa signatur

- Köp bitcoins ⓑⓑⓑ

Permalänk

kör med detta
Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2 från inet.. vet inte om de är bra eller inte men den verkar duga.. rpm har inte varit över 2000 och den ska kunna bli 2500..

Permalänk
Medlem

Ser ut som något är knasigt med din kylarmontering, det skiljer många grader mellan de båda kärnorna.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Avstängd

hehe när du har bränt upp fler en en processor pga det^^ nä förlåt tyckte bara din fråga va lite roligt stäld

jadu är det orginal kylaren hade jag stannat på 3,6ghz med en annan bättre kylare då hade jag (eller gick jag) gått till 4,2ghz

Permalänk
Medlem

Har en q6600. Mina kärnor är aldrig lika varma. Har en som ligger 3-4 grader under de andra i idle. kommer ej ihåg vad det skiljer i load.
Haft av och på fläkten en gång. ej pga av det. men det gjorde iaf ingen skillnad på kylningen. samma kärna som är kallare. vet ej om placeringen i själva processorna kan ha ngn påverkan?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

En av mina fyra kärnor ligger typ 8C under de andra i load. Det är också denna kyligare kärna som ibland får errors i prime95 då jag klockar, men det är alltså garanterat en felmonterad kylare då eller..?

Permalänk

Klocka tills tempen blir för hög.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Jag hade inte låtit volten gå så högre, 70-75c är det jag har gått max i prime95. I vissa fall har jag testat i ett program eller det spel jag använder mest för att få en idé om hur tempen kommer ligga en längre stund. Du kan ju också stanna där du är nu för att hålla ljudnivån nere och alla finslipa inställningar samt inte höja idletempen

Erfarenheter från egna klockningar är att JAG har inte viljat gått över 70c i prime95 för att processorn har sedan nån gång i tiden fått sig på en tung uppgift för att sedan ligga på hög tempen och någon månad klocka sämre.

Att det skiljer så mycket på kärnorna händer, under 8c mellanskillnaden verkar vara max vanliga, dock med tunga tornkylare. Vill du fixa det så montera om kylaren och försöker att dra åt den med lika mycket kraft på alla sidor, gissar på att du har börjat dragit åt en skruva och sen dragit åt den allt det går och hoppat till nästa skruv, om du nu har en sådan montering

.Ps ursäkta om någon mening är flummig.

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v