Helgsnack: "Vilka retrospel har jag missat?"

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: "Vilka retrospel har jag missat?"

I veckans helgsnack ligger doften av nostalgi tungt över SweClockers forum. Det är dags att damma av gamla klassiker och tipsa läsarna om retrospel som fortfarande håller.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Om man vill ha en askul retro multiplayer ska man kika på Guerilla wars
Går att spela 2st på ett tangentbord med emulator.

http://en.wikipedia.org/wiki/Guerrilla_War_(video_game)

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk

Då jag själv fastnat totalt för ME och DA serien från Bioware så har jag nu införskaffat mig de gamla Baldur's gate, Icewind Dale, Planescape och NWN liren.

Permalänk
Medlem

Raptor: Call of the shadows

http://www.3drealms.com/raptor/

Man styrde ett flygplan som man sen uppgraderade med häftigare vapen, riktigt bra spel. Många timmar lirade på 486an

Visa signatur

ride the big one

Permalänk
Medlem

Jag gillar Unreal seriens första spel (singleplayer) med addons tom grafiken är ok än idag drömmer mig bort mot mina Diamond monster Voodoo2 i SLi med hela 1024x768 i upplösning

Visa signatur

PII 450 / 256MB S3Trio /Diamond MonsterII voo2 SLI
2699V3 1070 64GB 50+TB

Permalänk
Medlem

Lego racers väcker stor nostalgi hos mig Det är verkligen ett roligt spel, synd att min brorsa har ps1an nu

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Nostalgispel är ju olika för alla. Själv har jag följande oldschool spel jag lirat sönder:

Broodwar
Diablo
Diablo 2
Heroes of Might and Magic 1
Heroes of Might and Magic 2
Duke nukem
Blood (grovt underskattat för multiplayer
Doom 2
Warcraft 2
Transport Tycoon Delux
Warlords
Warlords 2
Wolfenstein 3d
Red Alert
Master of Orion
Sim City
CS, 1.3 och tidigare.
Tyrian 2000!!! (hur kunde jag glömma)
Sist men inte minst, Quake 2 Gloom. Som skiljer sig väsentligt från vanliga Quake 2.
Säkert missat något.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem

Marathon-serien av Bungie. Antagligen bortglömt av många (?) Minns att jag tyckte Marathon 2: Durandal var rätt så häftig.

Edit, höll på att glömma Dungeon Master, "mästerligt" RPG på sin tid.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk

Carmageddon 2 är kult!

Visa signatur

Dator 1|Fractal Design R3 Titanium|AMD Phenom 2 X6 1055T 2.8Ghz |Noctua NH-U9B SE2|Gigabyte GA-880GM-UD2H |Corsair 8GB 4x2GB XMS3 DDR3|AMD 7970| Chieftec750w| Intel 320 120GB SSD|
Servern|NZXT Lexa S |AMD Dualcore 3.1Ghz|Arctic Cooling Rev2 |Gigabyte DS3 |4x2 Crucial DDR2 667mhz |Nvidia GT 430|4x2TB Western Digital Green|Chieftec 400w|
"Try not. Do or do not, there is no try"

Permalänk
Medlem

Den som inte kört X-COM: Enemy Unknown bör ju göra så genast.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Planescape: Torment.

Tidernas bästa rollspel om ni frågar mig.

Permalänk
Medlem

Det här spelet är riktigt grymt, minns fortvarande hur jag nötte de som 13 åring på min 486dx dator tror jag det var, det var härliga tider de

http://www.youtube.com/watch?v=3_vo60wI1-0

Sen kan jag rekomendera det här som är så djupt underskattat!

http://www.youtube.com/watch?v=caOPx-VRbFU

Permalänk
Medlem

Monkey Island-serien (äventyrsspel)

Permalänk
Medlem

Vet inte om det räknas till retro, men köpte precis "The Witcher" på steam för 7 Euro. Skall tydligen vara riktigt bra! dock kan jag inte spela ännu då alla cd-keys tillfälligt e slut...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Inaktiv

Half life

Unreal Tournament

Deus ex

Permalänk
Medlem

Elite 2: Frontier har alltid en plats i mitt hjärta.

Och den som inte har spelat The Incredible Machine hade ingen barndom.

Permalänk
Medlem

LBA! Little big adventure, riktigt härligt spel.

Visa signatur

Fractal Design Define R3, MSI P67A-GD55 REV B3, Intel Core i5 2500K 3,3GHz,

Permalänk

Call of Duty är ett riktigt bra spel tycker jag, sen med tillägget United Offensive blir det ännu bättre

Visa signatur

Main: Phanteks Enthoo Evolv | Asus Gryphon Z97 | i5 4670K | 8GB Corsair Vengeance LP | GTX 780 DCuII | Crucial MX-100 256 GB | Cooler Master V700
Laptop: Sony Vaio Pro 13, utan touch.

Permalänk
Medlem

Gamla underbara Transport tycoon sedan Open TTD kom.
A10-cuba är en annan kär klassiker.

Permalänk

Dungeon Keeper, Dungeon Keeper 2
Hexen, Hexen 2
Heretic
Doom 1, Doom 2
Shadow Warrior
Kingpin
Quake

Och typ, några hundra till.

Permalänk
Medlem

Myst 1, 2, 3 och 4.
Gabriel Knight - The beast within
Zork - Nemesis

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Dungeon Keeper! Givetvis på Italienska så att det blir riktigt ondskefullt.
Men är det redan retro? Om det är det så är Total Annihilation värt att nämnas, I mittt tycke fortfarande det bästa RTSet, Starcraft... pytt.
No One Lives forever och Outlaws är i sin tur de bästa FPSen som släppts.
PS. Jag har alltid rätt

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk

The Elder Scrolls II: Daggerfall är ett riktigt bra rollspel jag rekomanderar det starkt.
Om man kan stå ut med buggarna vill säga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Vet inte om det räknas till retro, men köpte precis "The Witcher" på steam för 7 Euro. Skall tydligen vara riktigt bra! dock kan jag inte spela ännu då alla cd-keys tillfälligt e slut...

Jag köpte mitt på steam för ca två månader sedan men jag har aldrig behövt fyllla i serienumeret, har inte änns fått frågan. Läste någon stans att den bara var för online registrering.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Svårt att veta var man ska börja, finns ju så många revolutionerande spel från 80-talet, men om man begränsar sig med start på 90-talet och bara PC får man inte missa dessa:

- Warlords (1990) - fortfarande världens överlägset bästa strategispel alla försökt kopiera, men ingen lyckats med.

- Wolfenstein 3D (1992) - Originalet och det spel som startade hela trenden med efterföljande "kopior" som Doom, Quake, Hexen, Heretic och Duke Nukem. Av de olika varianterna vill jag ändå framhäva Hexen enbart på grund av det innehåller det coolaste vapnet i en serie någonsin, "The Crucifix" som sköt iväg onda andar på dina fiender.Väldigt effektfullt och skrämmande på den tiden.

Permalänk

Spel som håller...

Mja, min lista så här på kort arm skulle väl se ut så här:

Red Alert 2
Arcanum
Fallout 1 & 2
Dungeon Keeper 2
Planescape: Torment
Day of the Tentacle
Monkey Island 3
Theme Hospital
Age of Empires 2

Det är vad jag kan komma på nu så här..

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk

Grim Fandango och Croc 1&2 lirades frekvent hos grannen som hade 3D-accelerator (ooooohhhh) i sin dator
Age of Empires 1&2. Inga kommentarer.
Lemmings for Windows lirade jag hela tiden på vår gamla P133 förut

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Gillar man äventyr så har man ju beneath the steel sky, Broken Sword spelen samt Lucasart/lucasfilms alla klasiker.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

För mig personligen är det här med nostalgifaktorn otroligt avgörande och gör att många gamla spel faktiskt fortfarande känns så otroligt bra (bättre än de borde göra?). Samtidigt upplever jag det väldigt svårt att gå tillbaka och spela något man missade när det begav sig just på grund av att man saknar det nostalgiska bandet. Jag har själv försökt med flertalet titlar som jag missade på den gamla goda tiden och som höjts till skyarna av mängder av gamla gamers, men utan att riktigt kunna uppleva den sensationen som utlovats.

Kort sagt tror jag det är väldigt svårt att kunna njuta fullt ut av "nya" gamla spel så länge man inte är en riktig retro-nörd.

Med det sagt vill jag ändå tipsa om Another World och Flashback, de är nog fortfarande njutbara för någon som missade dem för snart 20 år sen(!!).

Permalänk
Inaktiv

Dungeon Keeper som tagits upp innan, spelar det för första gången just nu och gillar det som fan!

Om man nu mot förmodan missat Grim Fandango måste man ju såklart slå sig ner vid datorn och spela det!