nybörjare hittar ej minnesdividern asus p5q se2 moderkort

Permalänk
Medlem

nybörjare hittar ej minnesdividern asus p5q se2 moderkort

Skulle testa överklocka lite.
Men jag hittar inte vart jag ställer in minnesdividern på ett asus p5q se2 moderkort.
ngn snäll själ som kan berätta vart jag ställer in den. tycker jag tryckt mig in i alla menyer i biosen och ändrat på det mesta för att se om jag hittar ngn som det verkar vara,
och hur skall jag ha dram frequency inställd? på auto eller skall jag välja ngn minneshastighet där?
kan säga att jag har 1066mhz minnen men fastän jag ställer den på 1066 så blir det ej 1066 i cpu-z.
det blev det på mitt förra p5q pro som blev defekt. så därför jag tänkte klocka nu så minnena skulle köras i 1066mhz manuellt.

länkar till en bild av biosen så ni ser vilken bios det handlar om

http://i54.tinypic.com/nl5wqt.jpg

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

i cpuz står minnesdivider 4:5 så kör enligt det. fastän jag ändrar dram frequency från auto till 1066 så händer ingenting med vare sig minnen eller dividern i cpu-z.
vad gör "fsb strap to north bridge" inställningen för ngt?

fått det att fungera nu. fick ta de olika dram frequency och sen titta i cpu-z vilken divider det var på varje steg.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync