Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Feb 2007

Fläktbyte stock AMD kylare

Guten tag ,,,

HAr en fråga angående en Medföljande processor fläkt till min Phenom II 955BE 3,2Ghz.

Alla vet hur dom väsnas, så jag undrar om det går att byta ut själva fläktdelen och behålla kylflänsen,
hur stor fläkt ska jag kika efter då?

MVh\\ Okunnig inom området
KenZo

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2009

Tror inte det. Men det värt att köpa en ny cpu kylare. Bara coolermasters billigaste för 169 gör stor skillnad.

http://www.inet.se/artikel/5321807/cooler-master-hyper-tx3

"Min dator är bättre än din dator!" /Pimpim666

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2010

hej jag har också en 955 och dom stock kylarna låter nått så sjukt och du kan bara byta fläkten jag skulle chansa på en 80 eller 92 mm fläkt testa mät:)

Cooler Master Centurion 5 II Midi Tower | Gigabyte GA-870A-UD3 | AMD Phenom II X4 955 @ 4GHz | MSI GeForce GTX 770 Gaming 4GB | Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 8GB | WD Caviar® Blue 1TB 3,5" | Cooler Master GX 550W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Feb 2007

den coolermaster verkar vara jobbig att montera,,,??

ska kika närmare på 80 > 92 mm fläkt,,

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Feb 2007

Nu vet jag inte om jag är ute o cyklar, men är det såhär man mäter en fläkt ,,

då är alltså min 70mm ???

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Feb 2007

stämmer ovanstående inlägg??

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Aug 2010

Det där ser ut att vara gamla CPU-kylaren till 955:an. Och ja, det är så man mäter fläktar. Men varför hålla på och byta fläkt? Det är inte BARA fläkten, och kvalitén på den som avgör hur mycket den låter. Fysiska lagar har en del med det att göra också. En 7 centimetersfläkt kommer alltid att låta mycket eftersom den måste rotera väldigt snabbt för att flytta tillräckligt med luft. Och den där kylflänsmojängen är bara precis nog stor för att vara till någon nytta alls.

Annars går det ju att ghettomodda också. Alltså buntbanda (kattstrypare) fast eller tejpa (silvertejp används med all säkerhet av NASA) dit en större fläkt.

DATOR: Corsair AX760 W | ASUS P8Z77 M Pro | 2500K @ 4,8 Ghz | Gigabyte GTX 980 Ti G1 Gaming @ 1447 MHz Core/8118 MHz Mem| 16 GB RAM | Massa SSDs och HDDs | Noctua NH-D14 | Fractal Design Define R5 ||||
LJUD: Denon AVR-2313 | Monitor Audio RX1 | Dali Lektor Sub | Corsair SP2500 | Rega RP1 | Cambridge 651P (RIAA) | Philips Fidelio X2 | Creative SoundBlaster E5