Sluten Vattenkylning, riktning på fläkten?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Singapore
Registrerad
Mar 2011

Sluten Vattenkylning, riktning på fläkten?

Först och främst tycker jag det borde skapas en allmän frågetråd för alla småfrågor, istället för en ny tråd för alla frågor som fallet är nu.

Sen ska jag förmodligen skaffa mig en Antec Kühler H20 620 nu i veckan, men en fundering jag har innan jag gör det är placering av fläkten man ska montera på kylaggregatet.

För tillfället bygger jag ett eget chassi, och eftersom det bara är 35x20x27 (BxHxD) så måste jag ha effektiv kylning, det har jag löst genom att göra ett 200mm-hål i taket där jag ska montera en 200mm-fläkt.

Nu till problemet. Där jag hört och läst om H50, H70, Kühler o.s.v. så säger samtliga att fläkten för kylaggregatet skall monteras som utblås. I mitt fall kommer jag utan tvekan använda 200mm-fläkten för utblås, och jag skulle visserligen kunna ha utblås även på Kühlern, men då skulle jag inte ha ett insug någonstans, och jag har inte mer utrymme i chassit för fler fläktar.

Så frågan är, skulle det fungera lika bra om fläkten jag monterar på kylaggregatet för Kühlern används som insug istället för utblås, eller måste jag leta plats för att borra ett 120mm-hål någonstans åt en insugsfläkt?

Sen, lite som en minifråga i det hela, finns det egentligen någon annan stor fördel än de utrymmesmässiga mellan en Kühler och en Mugen 2?

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Gigabyte GA-970A-UD3 | AMD FX8350 BE (m. Noctua NH-U12P SE2)| XFX Radeon R9 390 8GB |12GB DDR3 @ 1600MHz | Asus Xonar DS |Samsung 830 @128GB | Western Digital Caviar Blue 7200RPM @750GB | Seagate Barracuda 7200RPM @ 1TB | TP-Link TL-WN951N | Dell S2340L | Corsair Carbide 200R

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2010

Du lär få kallare luft med inblås, men mer damm(filter!), så ser inget problem där.
Införskaffade mig själv en Antec Kühler h20 620 idag, och är jättenöjd.

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2010

Man får prioritera cpu-temp eller övriga komponenters temp..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Sep 2004

Corsair själva rekommenderar faktiskt att ha H50 som insug om jag minns rätt, men jag är milt skeptisk...
Jo, det lär ha potential att ge bäst CPU-temps, men riskerar ju värma upp resten av burken.

I vilket fall: det finns nog ingen regel som gäller i alla lägen... Lite beroende på hur din burk ser ut, så kan det ju tänkas att köra kylaren som insug är enda vettiga lösningen? Isåfall bör det funka det också

if only i had an enemy
bigger than my apathy
I could have won

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Partille
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av Roger W:

Corsair själva rekommenderar faktiskt att ha H50 som insug om jag minns rätt, men jag är milt skeptisk...
Jo, det lär ha potential att ge bäst CPU-temps, men riskerar ju värma upp resten av burken.

Med tillräckligt luftflöde i chassit så är det inga problem.

» AMD Phenom2 940 x4 3.0 GHz BE » 4 Gb DDRII @ 1066 MHz » ASUS GTX 660 Ti CUIIOC 2Gb » 128Gb SSD
Fraktfritt från Inet för Sweclockersmedlemmar
Vänligen citera om du pratar med mig