Permalänk
Medlem

Extremt tyst CPU-fläkt!

Nu behöver jag ha tag på en väldigt tyst fläkt med väldigt bra kylning.
Har en ett sånt här chassi: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=535527 och jag använder för närvarande fläkten man får med när man handlar en ny cpu. Den låter lite för mycket för min smak och det har hänt att när datorn går på högvarv så stänger den av sig pga av att den blir för varm. Tilläggas kan att lådan inte får tillgång till särskilt mycket luft där den står nu.

Är det nån som har nå bra tips så dela gärna med er, annars blir det till att köpa in ett gäng och testa själv, dock så är det en smula oekonomiskt.

Visa signatur

Marge, det krävs två för att ljuga. En för att ljuga och en för att lyssna - Homer Simpson

Permalänk
Keeper of the Bamse

Vad har du för CPU då?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Finns ju några att kolla upp men följande har fått bra resentioner
Thermalright HR-02 passiv men kan förses med fläkt
Thermalright silver arrow, stor tyst kylare med fläkt
Noctua NH-D14 också stor tyst kylare med fläkt.

Nedan har du en sida där samtliga testats
http://www.xbitlabs.com/

EDIT: Kollade ju förstås inte upp storleken först men om någon av kylarna ovan får plats så är de att rekommendera.

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk
Medlem

Whoah, hur stor kylare ryms i den där lilla lådan? Det är svårt att rekommendera en kylare innan man har en känsla för måtten...
Vad kör du för processor?

Har lådan någon annan fläkt för ventilation? Du säger att den står illa till så den inte får luft, men hur illa är det?
Har lådan riktigt kass ventilation, så är det fel väg att gå att försöka kompensera det med en fetare CPU-kylare...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Är det ingen ventilation i lådan spelar det ingen roll hur fel kylningen är, en stor kylare kommer fortfarande dumpa massa varmluft i lådan och på så vis kanske överhetta andra komponenter.

Vad du har för hårdvara för övrigt underlättar vid tips

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Medlem

Jätte liten låda, men ut från video på http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=603864#info , så finns det plats för chassis fläktar. Verkar som en 80mm i front och 2x 60mm back. Om du fär lite luftflöde med en 80mm in, och en 60mm ut, så blir det bättre.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GannTrader:

Finns ju några att kolla upp men följande har fått bra resentioner
Thermalright HR-02 passiv men kan förses med fläkt
Thermalright silver arrow, stor tyst kylare med fläkt
Noctua NH-D14 också stor tyst kylare med fläkt.

Nedan har du en sida där samtliga testats
http://www.xbitlabs.com/

Alla kylare du nämnde är nästan större än chassit i sig...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Snabba svar, gillas skarpt. Dock pinsamt av mig att inte nämna full spec. Jag har en en Core i3 540 1156 och det är ganska precis att fläkten som följde med får plats. Lådan står i en tv-bänk, liggandes kan man säga. Med 10mm tillgodo ovanför. Är det kanske läge att utök med ett par chassifläktar istället? Finns det några riktigt tysta sådana?

Visa signatur

Marge, det krävs två för att ljuga. En för att ljuga och en för att lyssna - Homer Simpson

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=591063 80mm
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=585851 60mm

Problemet med små fläkt är att de låter oavsett. Så du behöver kanske en http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=303855

Du kan modde lite på kablar, så du kopplar båda två på en fläkt styrning.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Skrivet av RexD:

Snabba svar, gillas skarpt. Dock pinsamt av mig att inte nämna full spec. Jag har en en Core i3 540 1156 och det är ganska precis att fläkten som följde med får plats. Lådan står i en tv-bänk, liggandes kan man säga. Med 10mm tillgodo ovanför. Är det kanske läge att utök med ett par chassifläktar istället? Finns det några riktigt tysta sådana?

Fractal design har tysta fläktar i nästan alla storlekar. Sök på Inet.se
Du kan alltid sätta motstånd på dem eller skruva ner dem genom moderkortet för att få dem tystare.
Det kan räcka med att det blir luftgenomströmning genom lådan för att få bättre temp.
Annars kan du ju modda "locket" och sätta i en 120mm tyst fläkt rakt över moderkortet.

EDIT: Zeleni beat me to it
//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackgoat:

Annars kan du ju modda "locket" och sätta i en 120mm tyst fläkt rakt över moderkortet.

EDIT: Zeleni beat me to it
//BG

Bra forslag faktisk. Dremel FTW
Men blir lite svårt med tanke på at dvd driven sitter där.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem

Jag har lillebrorsan till den och tycker den presterar bra efter sin låga profil. Eftersom det är 120mm fläkt på den så kan jag garantera den är tystare än den så kallade stockkylaren du har nu.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Tänker at DVD driven kommer i vägen för den.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk

Vill du ha något riktigt tyst så gör du så här:

Byt ut fläkten i nätagget till en nexus 12cm (inte den genomskinliga med lysdioder och skit, plasten är skit i den), den gamla.

Köp en noctua 12-nånting, kasta den fläkten och byt ut till nexus 12cm, kör den som chassiefläkt.

Skaffa "passiv" kylning till gpun, sen kör du en nexus på den med.

Alla andra fläkta tar du ur, öppna upp allt du kan på chassiet, tex täckplåtar för cd/diskett/kontakter bak på brädan, allt liksom.

Har du tur klarar du dig med endast 2 fläktar (ingen på gpun) och då blir din dator helt tyst om du sitter mer än 1 m ifrån.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigmac pro:

Vill du ha något riktigt tyst så gör du så här:

Byt ut fläkten i nätagget till en nexus 12cm (inte den genomskinliga med lysdioder och skit, plasten är skit i den), den gamla.

Köp en noctua 12-nånting, kasta den fläkten och byt ut till nexus 12cm, kör den som chassiefläkt.

Skaffa "passiv" kylning till gpun, sen kör du en nexus på den med.

Alla andra fläkta tar du ur, öppna upp allt du kan på chassiet, tex täckplåtar för cd/diskett/kontakter bak på brädan, allt liksom.

Har du tur klarar du dig med endast 2 fläktar (ingen på gpun) och då blir din dator helt tyst om du sitter mer än 1 m ifrån.

Du har inte riktigt koll på att det är ett litet chassi?

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

Personligen ska jag skaffa mig en Scythe 120 mm Mugen . Jag har nyligen köpt en Scythe Gentle Typhoon till chassit och är otrolig imponerad med hur lite de låter. Jämför man med min andra chassifläkt som är Fractal Design 120 på 1000 rpm så låter inte Scythe alls.