Permalänk
Medlem

ASUS auto tune förvånansvärt bra?

Den klockade precis upp min 2500K i 4968mhz(103.5x48) vilket tycks ganska högt, speciellt med tanke på att jag inte gjorde något alls. Jag ville mest testa programmet för att leka lite innan jag gjorde min egna överklockning.

Hur har andras erfarenheter varit av detta?

Jag undrar lite över hur stabilt det är, ifall den inte stresstestade ordentligt. Testat att köra lite SC2 och det tycks funka men inga längre matcher och bara haft datorn igång ett tag.

Tycker i vilket fall att det är intressant att ett sådant program kan ta processorn så långt även fast det inte är 100% stabilt nu.

Permalänk
Medlem

Ja, det tycks som att dessa autoinställningar gärna matade på otroligt mycket volt till stackars CPUn. Den klarade SC2 med 8 spelare utan att bli överhettad eller krasha men med ett vanligt prime95 så blev den extremt varm ganska snabbt. Sitter med luft 212+.

Antar att det inte är speciellt bra att volten hoppade upp till 1.50 som max (HWmonitor, kan vara överdrivet för den låg strax över 1.4 annars i prime95)? Vad bör jag satsa på att ha? Tänkte annars att det kanske inte är så farligt att den går högt i volten ibland eftersom volten ändras beroende på belastning?

Permalänk
Medlem

Det är rekommenderat av Intel att hålla sig under 1.38v på lång sikt. Precis som du säger så gillar "Auto-Tune" att mata på lite väl mycket spänning till processorn så det flesta föredrar en manuell klockning.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

OK, kör på 1.34 nu med ~4650mhz så det kanske är mer lagom fram tills den dagen jag verkligen behöver mer Kanske kan sänka lite också.

Dock drar temperaturen iväg mot 70C, men känns som att FTT testet i prime inte direkt speglar min vanliga användning av CPUn.

Fortfarande intresserad av tankar kring möjlighet att köra CPUn i hög volt ibland eftersom den ändå klockar ner sig för det mesta.

Permalänk
Medlem

Jag sitter med en i7 2600k överklockad till 4.5GHz. Satte spänningen på 1.3 och den är hur stabil som helst. Om jag ska vara ärlig tror jag inte att man har någon större nytta av en klock över 4.5GHz egentligen, speciellt inte om man endast spelar spel. Känns mer som om att folk överkompenserar för något när de envisas med att ligga runt 5GHz 24/7

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

Sant, men det är ju lite kul att få upp den också

Men imponerad över hur enkelt det här var. Visserligen var det inte så otroligt komplicerat att överklocka min AMD2800+ eller E6600 men det här var ju väldigt användarvänligt ändå. Fast ja, mycket inställningar där i BIOS som jag inte vet vad de gör. Auto-tune hade i alla fall inte ändrat dessa från default.

Får väl hoppas att exempelvis CPU PLL är inställd OK på auto utan att det är något problem.

Permalänk
Skrivet av grantopp:

Sant, men det är ju lite kul att få upp den också

Men imponerad över hur enkelt det här var. Visserligen var det inte så otroligt komplicerat att överklocka min AMD2800+ eller E6600 men det här var ju väldigt användarvänligt ändå. Fast ja, mycket inställningar där i BIOS som jag inte vet vad de gör. Auto-tune hade i alla fall inte ändrat dessa från default.

Får väl hoppas att exempelvis CPU PLL är inställd OK på auto utan att det är något problem.

ledsen man blir av sånna här trådar. jag får upp min i 4.3 visserligen i5 760. men lägger jag den i 4.4 > 4.5 så får jag error på kärnorna
bör påpekas att jag kör allt manuellt dock har ett Asuskort så kanske ska testa auto-tune även om jag hellre pillar själv!

Permalänk
Medlem

Procentuellt vinner du ju mer där 3.7 ghz med turbo på 2500k så.

Fast du kanske menade att jag inte visste vad allt var men jag vet iaf att folk normalt har det på auto så inte helt ute o snurrar

Får inte igång några höga hastigheter utan att ligga precis där på gränsen till 1.39v. Funderar fortfarande om det inte är OK att köra max 1.4v typ (sedan blir det för varmt ändå..) när voltage offset är igång och man bara kör det kanske en timme om dagen och resten runt 1.0-1.1v.