Nvidia satsar allt på Fermi

Nvidia är hårt pressad av AMD:s nya Radeon HD 5000-serie. Nu står alla förhoppningar till att nya Fermi blir en lyckad krets.

Det har länge varit känt att Nvidias svar på Radeon 5000-serien är Fermi. Den mytomspunna grafikprocessorn är enligt de officiella specifikationerna ett monster som får den tidigare Geforce GTX 200-serien att blekna i jämförelse.

Problemet är att grafikkortet inte går att köpa ännu. Lanseringen, som först var planerad till i slutet av 2009, har blivit uppskjuten flera gånger. De senaste uppgifterna talar istället om en introduktion i det första kvartalet 2010, troligtvis i mars eller april.

Trots förseningarna pekar mycket på att Fermi ändå är en produkt att se fram emot. Enligt preliminära prestandatester som partnertillverkare tagit del av har konsumentversionen av Fermi inga problem att tävla mot Radeon HD 5000-serien. Även om prestandan kan vara säkrad återstår ändå viktiga variabler som priset och om Nvidia verkligen lyckas leverera Fermi i tid.

Det som komplicerar det hela en smula är att det råder stor brist på Nvidias äldre grafikkort. Geforce GTX 200-serien har i princip fasats ut från sortimenten trots att det återstår åtminstone ett par månader innan Fermi är verklighet. Det kan gräva ett ordentligt hål i företagets annars så välfyllda kassakista. Nvidia satsar allt på att Fermi ska bli framgångsrik, och lyckas de inte kan företaget vara illa ute.

28

Elgiganten öppnar i SweClockers forum

Återförsäljaren Elgiganten storsatsar på datorkomponenter och gaming och tar nu klivet in på SweClockers forum, där medlemmarna kan ställa frågor om alltifrån service till sortiment. Läs mer

10

Samsung visar töjbar OLED-skärmpanel

Koreanska Samsung gör nya framsteg när det kommer till flexibla skärmpaneler, med en töjbar skärm som både kan böjas, vikas och rullas ihop utan att förlora sin ursprungliga form. Läs mer

3

Techpowerup släpper GPU-Z 2.1.0 med flik för avancerad information

I nästa stora nyversion av GPU-Z tillkommer en "Advanced"-flik, där användare bland annat kan läsa av vilka minneskretsar grafikkortet är utrustat med. Läs mer

33

Microsoft tillkännager nya Surface Pro

Kort efter introduktionen av Surface Laptop lanserar Microsoft nästa generations Surface Pro, med bättre prestanda, 50 procent längre batteritid och ett nytt tangentbord. Läs mer

22

Tekken 7 får systemkrav

Under den kommande månaden lanseras Tekken 7 till konsol samt även för första gången till PC. Inför detta går nu utvecklaren ut med systemkraven för spelet på plattformen. Läs mer

30

Destiny 2 blir utan dedikerade servrar på PC

Bungie bekräftar att Destiny 2 precis som föregångaren blir utan dedikerade servrar, både på konsol och PC. Istället väntas det använda samma peer-to-peer-system som Destiny. Läs mer

16

Nvidia släpper drivrutin för Tekken 7 och Star Trek: Bridge Crew

Inom kort lanseras de två nya speltitlarna Tekken 7 och Star Trek: Bridge Crew till PC. Inför detta släpper nu Nvidia en ny drivrutin med diverse optimeringar för spelen. Läs mer

4

Tävla och vinn endagsbiljetter för två till Dreamhack Summer 2017

SweClockers förbereder monteraktiviteterna inför Dreamhack Summer 2017 och laddar upp med att tävla ut totalt 50 dagspass, som ska gå till 25 taggade vinnare. Läs mer

55

Microsoft: "Utvecklare kan använda Project Scorpios prestanda hur de vill"

Enligt Microsoft ställer de inga krav på hur den extra prestandan i Project Scorpio ska nyttjas, utan detta är upp till utvecklarna själva att bestämma. Läs mer

148

Windows 7 vanligaste operativsystemet bland Wannacry-infekterade datorer

Windows XP är inte det vanligaste operativsystemet bland Wannacry-infekterade datorer. Istället är det Windows 7 som utgör majoriteten av dessa, avslöjar ny statistik. Läs mer

26

Asus gör bärbar speldator med AMD Ryzen

Inför årets Computex avslöjar Asus att bolaget arbetar på en bärbar ROG-speldator, som blir den första i sitt slag med AMD:s processorfamilj Ryzen. Läs mer

29

En djupdykning i modern spelutveckling

Mjukvaran och hårdvaran i dagens spelkonsoler och datorer har mycket gemensamt på pappret, men hur likartad är processen för utvecklare? Vi djupdyker i den moderna spelutvecklingen. Läs mer