Spelmotor ger DirectX 11 i webbläsaren

Spel i webbläsaren har länge legat både ett och två steg bakom traditionella datorspel på den grafiska sidan. Detta kan nu komma att ändras med Webvision som gör det möjligt för utvecklare att använda allt ifrån DirectX 11 till Havok och PhysX direkt i webbläsaren.

Trinigy Webvision kallas ett insticksprogram till populära webbläsare som Internet Explorer, Firefox, Chrome och Opera som gör det möjligt att utnyttja avancerade finesser i spelmotorn Vision Engine. Målet är att låta utvecklare skapa spel med fullfjädrad 3D-grafik med allt ifrån fysik till animerade karaktärer som kan köras direkt i webbläsaren.

Eric Schumacher på Trinigy berättar att Webvision består av två komponenter; en i förgrunden och en annan i bakgrunden. Förgrundskomponenten är ett litet insticksprogram som tar hand om kommunikationen mellan webbläsaren och spelet. Den kontrollerar även systemkrav, laddar ned innehåll och sköter versionshanteringen av viktiga filer. Bakgrundskomponenten är istället själva spelet.

WebVision consists of two components: The browser frontend and the game backend. The frontend is a lightweight browser plug-in, which takes care of all the communication between the web browser and the game. It checks system requirements, downloads content and validates it before executing it, and handles versioning of critical DLLs. The backend, in turn, is built into the game itself, which is executed by the frontend after download and verification.

Spelmotorn Vision Engine 8, som Webvision bygger på, stöder en mängd moderna tekniker som DirectX 11, Shader Model 5, tesselering och soft shadows. Den klarar även att utnyttja upp till tolv processorkärnor samt att använda fysikmotorerna Havok och PhysX.

Schumacher tillägger att Webvision ger tillgång till en fullfjädrad spelmotor med hög skalbarhet, en mängd utvecklingsverktyg och stöd för många plattformar. Programmerare kan dessutom skriva program i C++ och Lua.

Developers will be able to simulate static meshes, terrains, rigid bodies and character controllers using Havok Physics. The engine also supports Nvidia’s PhysX technology, as of version 7. Unlike existing browser-based 3D rendering solutions, it provides a fully-fledged game engine with high-end graphics features, extensive scalability, a comprehensive tools set, multi-platform support and interfaces that allow both development in native C++ code and the scripting language Lua.

Användningsområdena för Webvision sträcker sig ifrån att låta utvecklare erbjuda speldemon direkt i webbläsare, utveckla fullfjädrade spel till att konstruera virtuella världar för exempelvis demonstrationer av nya bilmodeller.

Det finns dock hinder att komma över innan spel i webbläsaren blir ett alternativ för alla. Bland annat kommer användarnas bandbredd att begränsa utvecklarnas möjligheter.

Källa: Thinq.

Kommentarer till artikeln

35 debattinlägg

1

Testpilot: Asustor AS3102T – NAS-enhet för vardagsrummet

En ny NAS från Asus lagringsvarumärke erbjuder allt från HDMI till 4K UHD-stöd och USB 3.0. Testpiloten Alvar "TheMadPanda" Berglind tar en närmare titt på Asustor AS3102T. Läs mer

29

Fredagspanelen 129: AMD Ryzen får prislapp och Bredbandsbolaget blockerar Pirate Bay

AMD Ryzen får svenska prislappar, läckta prestandasiffror och lanseringsdatum, vilket givetvis måste avhandlas av Jonas och Jacob i senaste avsnittet av Fredagspanelen. Läs mer

302

AMD Ryzen 5 1600X i prestandatest – jämförs mot Intel Core i5-7600K

Efter flera läckor om AMD:s åttakärniga Ryzen-processorer hittar prestandatest ut för en variant med sex kärnor, som jämförs mot Intels Core i5-7600K i samma prisklass. Läs mer

0

Fulkultur pratar fandom

I veckans avsnitt av Fulkultur pratar gänget om skaparna de älskar att följa genom både uppgång och fall. I vanlig ordning avhandlas allt ifrån filmer och spel till böcker och musik. Läs mer

16

Tom Clancy's Ghost Recon: Wildlands får systemkrav

Inom kort påbörjas den öppna betaperioden för Ghost Recon: Wildlands. Inför detta går nu Ubisoft ut med de officiella systemkraven för speltiteln. Läs mer

13

Bethesda tillkännager systemkrav för Prey

Omstarten av spelserien Prey lanseras först framåt sommaren, men redan nu går utgivaren Bethesda ut med systemkraven för PC/Windows. Läs mer

31

Nintendo: "Produktion av NES Classic Edition fortsätter"

Storsäljaren och ständiga bristvaran NES Classic Edition har inte produktionsstoppats och försäljningen fortsätter. Det framgår i ett uttalande från Nintendos europeiska division. Läs mer

36

Test: Corsair K95 RGB Platinum

Amerikanska Corsair gör ett återbesök i testlabbet med senaste tangentbordet K95 RGB Platinum, där makroknappar, uppdaterat handlovsstöd och kabelkanaler står på menyn. Läs mer

11

Tävla och vinn ljudprodukter från Blue signerade Ninjas in Pyjamas

För den som inte nöjer sig med vanligt headset tävlar Blue ut två exklusiva paket huserande mikrofon och påkostade hörlurar, som dessutom signerats av Ninjas in Pyjamas. Läs mer

7

HTC lanserar mobilt VR-headset i år

Efter lanseringen av HTC Vive planerar HTC ett nytt VR-headset, men denna gång handlar det om en mobil fristående enhet som används tillsammans med en telefon. Läs mer

18

Microsoft visar Project Scorpio under E3 2017

Mindre än ett år efter tillkännagivandet Project Scorpio meddelar Microsoft att de inför årets E3-mässa håller ett eget evenemang, vars fokus väntas vara detaljer om den nya konsolen. Läs mer

171

AMD Ryzen butikslistas

Inför lanseringen av AMD Ryzen butikslistas de åttakärniga modellerna, där toppmodellen har ett pris på strax under 6 000 kronor – hälften av huvudkonkurrenten Intel Core i7-6900K. Läs mer