Nvidia dementerar anklagelser om PhysX-mutor

Påståendet att Nvidia "mutar" spelutvecklare till att använda PhysX dementeras av Geforce-tillverkaren, som hävdar att företaget assisterar alla som ber om hjälp, oavsett teknik.

För några dagar sedan anklagade Richard Huddy på AMD konkurrenten Nvidia för att mer eller mindre muta spelutvecklare till att använda fysikmotorn PhysX genom att erbjuda gratis hjälp med implementeringen och smaskiga reklamavtal.

Utvecklingschefen Ashutosh Rege på Nvidia svarar på anklagelserna. I en intervju berättar han att Geforce-tillverkaren aldrig skulle betala någon för att använda PhysX. Istället hävdar han att valet av fysikmotor beslutas långt innan programmerarna vet att spelet i blir verklighet. Att då välja en fysikmotor som inte är lämplig kan innebära slutet för projektet.

Rege tillägger att Nvidia mer än gärna även hjälper utvecklare som använder andra tekniker eftersom företagets huvudsyssla är att sälja grafikkort, inte fysikmotorer. AMD har också utvecklare som hjälper spelprogrammerare, men Nvidia går ett steg längre och deltar aktivt i projekten, särskilt när det gäller implementationen av PhysX.

Developers can also choose to add some GPU PhysX features. We will, of course, help them to do that; we will help them with engineering and we will help them even with artists, who also go on-site and spend a lot of time with their artists to help creating content.

Nvidias talesman har inte heller mycket till övers för diskussionerna om att företaget medvetet sänker prestandan för konkurrentens grafikkort. Rege menar att optimeringarna för PhysX endast är ett mervärde för Geforce-ägare och inget som skadar andra plattformar.

What we do when we add GPU PhysX engagement with the developer is that in no shape or form we do anything harmful for the rest of the platforms, those that do not support GPU PhysX. It is just an additive value to our GeForce customers and eventually it boosts game experience on the PC.

Utvecklingschefen reagerar även mot Richard Huddys jämförelse mellan PhysX och det utdöda grafikgränssnittet Glide och klargör att fysikmotorn är fullfjädrat middleware och inget programmeringsgränssnitt, med kompletta rutiner och funktioner.

Källa: Xbit Labs.

Kommentarer till artikeln

77 debattinlägg

Skicka en rättelse
8

Fredagspanelen 126: Oculus Touch, AMD Crimson ReLive och Fitbit förvärvar Pebble

Jonas och Kenneth rasar över uteblivna smarta klockor, snackar nya drivrutiner och blir påtvingade ett grandiost julpynt i veckans avsnitt av fredagspanelen. Läs mer

18

Julstämning med Bluetooth-styrd ljusstake

Till julen hör ljusstakar och slingor i alla tänkbara tappningar. Medlemmen Sennaho skruvar upp konceptet genom att introducera styrning via Bluetooth. Läs mer

33

The Division får DirectX 12-stöd nästa vecka

I och med nästa uppdatering av svenska Massives The Division introduceras stöd för grafikgränssnittet DirectX 12, vilket ska medföra bättre prestanda i högre upplösningar. Läs mer

13

Google, Oculus och HTC med flera går samman för att bilda VR-förening

För att främja utveckling och innovation inom virtuell verklighet går flera stora aktörer samman och bildar Global Virtual Reality Association, ett samarbete som ska forma framtiden för VR. Läs mer

23

Bitfenix avtäcker Shogun – chassi med dubbla paneler av härdat glas

Dubbla paneler av härdat glas, gedigen konstruktion och plats för en uppsjö av hårddiskar. Dessa är några av paradnumren för Bitfenix senaste flaggskeppschassi Shogun. Läs mer

Tangentbordet Logitech G610 Orion Red och spännande tävling bakom nionde luckan

  • igår 12:00

Bakom lucka nio i Geeks Julkalender döljer sig både ett fint erbjudande på tangentbordet G610 Orion Red från Logitech, och en tävling där du kan vinna tangentbordet, spelmus och andra tillbehör. Läs mer

24

SweClockers logotyp pyntad för jul!

Nio stilfulla jullogotyper gick till final och efter att medlemmarna fått säga sitt är det ett bidrag som med bred marginal kammat hem segern, och får sprida julstämning på SweClockers. Läs mer

12

Spelare bygger fungerande Atari 2600-emulator i Minecraft

Youtube-användaren SethBling visar i ett nytt videoklipp på de stora möjligheterna i Minecraft, med en Atari 2600-emulator skapad direkt i spelet. Läs mer

10

Testpilot: Cooler Master Mastermouse Pro L

Cooler Masters modulära mus Mastermouse Pro L passar både vänster- och högerhänta samt olika greppstilar. Testpiloten Niklas Huhtala sätter tänderna i modellen och ser vad den går för. Läs mer

61

Microsoft samarbetar med Qualcomm för att ta Windows 10 till ARM-processorer

I ett något oväntat drag meddelar nu Microsoft att Windows 10 i framtiden kommer kunna köras på ARM-processorer, med stöd för samtliga Windows-applikationer och spel. Läs mer

59

AMD introducerar Radeon Software Crimson ReLive

Ett år efter introduktionen av mjukvarusviten Radeon Software Crimson har det blivit dags för nästa inkarnation, där en av de stora nyheterna är en hårdvaruaccelererad inspelningsfunktion. Läs mer

50

Bethesda plockar bort kopieringskyddet Denuvo i Doom

Utvecklaren Bethesda blir nu den andra som på kort tid gör sig av med kopieringsskyddet Denuvo, efter Playdeads Inside. Anledningen tros vara att skyddet kringgicks kort efter lanseringen. Läs mer