För ungefär en månad sedan visade svenska Bitsquid och Fatshark upp Stone Giant för media och sedan dess har utvecklarna arbetat med att färdigställa mjukvaran.

Den färdiga versionen av Stone Giant innehåller en grottscen med avancerad geometri och tesseleringsintensiva monster, bland annat en stenjätte och flera spindelliknande varelser i en annars statisk spelvärld.

Finesser

  • Parallelliserad, dataorienterad design

  • Compute Shader 5 för skärpedjup

  • Dynamisk detaljnivå med displacement map-tesselering

  • Stöd för stereoskopisk 3D med Nvidia 3D Vision

  • Stöd för Radeon HD 5000 och Geforce GTX 400

  • Inbyggt prestandatest

För att njuta av full detaljrikedom krävs ett grafikkort ur Radeon HD 5000- eller Geforce GTX 400-serierna, men det finns även ett kompatibilitetsläge för grafikkort i DX10-klassen som saknar tesselering. Inte helt förvånande handlar det om en applikation som ställer höga krav på hårdvaran.

Stone Giant väger in på 395 MB och är en gratis nedladdning från utvecklarnas webbplats. Tangenterna F1–F12 slår av och på olika funktioner, 1–9 byter mellan förinställda scener. Tryck F4 för att aktivera FPS-räknaren och sedan Enter för att starta prestandatestet.

Uppdatering: Medlemmen Devildoll har varit förutseende nog att ladda upp en torrentfil för den som har problem att komma åt den ordinarie nedladdningslänken.