OpenCL är ett gränssnitt för parallellprogrammering, till exempel generella beräkningar på grafikkortet. Tekniken liknar Nvidias CUDA eller DirectCompute, skillnaden är att den inte är belagd med någon licensavgift vilket innebär att det är fritt att bygga in stöd i både hårdvara och mjukvara. Bakom standarden står Khronos Group med representanter från bland annat Nvidia och AMD.

Version 1.1 innebär en hel del förändringar och förbättringar. Arbetsgruppen introducerar bland annat stöd för nya bildformat och vektorer med tre komponenter samt utökar möjligheten till integration med OpenGL. Nytt är också ett C++-baserat API samt ett test för att se om mjukvara följer standarden.

The clear commercial opportunity to unleash the power of heterogeneous parallel processing that drove multiple OpenCL 1.0 implementations has also fueled the ongoing industry cooperation to create OpenCL 1.1. The OpenCL 1.1 specification is being released 18 months after OpenCL 1.0 to enable programmers to take even more effective advantage of parallel computing resources while protecting their existing investment in OpenCL code.

Hela ändringsloggen finns tillgänglig på Khronos Groups webbplats. Stöd för OpenCL finns i färska drivrutiner från både AMD och Nvidia. Gränssnittet gör sig bäst med moderna grafikkort i AMD:s Radeon HD 5000-serie och Nvidias GTX 200-serier eller nyare.