Nvidia tillkännager CUDA x86

Nvidia tillkännager CUDA x86

The Portland Group arbetar med att ta gränssnittet CUDA till x86, vilket bland annat innebär att moderna processorer från AMD och Intel kan nyttjas på samma vis som ett grafikkort från Nvidia.

CUDA, eller Compute Unified Device Architecture, är ett programmeringsgränssnitt från Nvidia som gör det möjligt för utvecklare att låta grafikprocessorn utföra generella beräkningar, mycket likt en traditionell CPU.

På GPU Technology Conference avslöjar Nvidia att The Portland Group, ett helägt dotterbolag till ST Microelectronics, arbetar med att ta CUDA till x86. Det innebär att utvecklare kan använda samma kod till både CPU och grafikprocessor.

The PGI CUDA C compiler for x86 platforms will allow developers using CUDA to compile and optimize CUDA applications to run on x86-based workstations, servers and clusters with or without an NVIDIA GPU accelerator.

CUDA x86 kan således låta CPU utföra samma beräkningar som GPU, vilket inte minst betyder att CUDA-applikationer får en bredare målgrupp när gränssnittet inte längre är beroende av att en grafikprocessor från Nvidia är installerat i datorsystemet.

The Portland Group lovar dessutom att se till att optimera det porterade gränssnittet för flera kärnor och SIMD-instruktioner, som återfinns i moderna processorer från Intel och AMD. När CUDA x86 beräknas vara redo att se dagens ljus har dock ännu inte avslöjats.

Kommentarer till artikeln

46 debattinlägg

Skicka en rättelse
8

Fredagspanelen 126: Oculus Touch, AMD Crimson ReLive och Fitbit förvärvar Pebble

Jonas och Kenneth rasar över uteblivna smarta klockor, snackar nya drivrutiner och blir påtvingade ett grandiost julpynt i veckans avsnitt av fredagspanelen. Läs mer

18

Julstämning med Bluetooth-styrd ljusstake

Till julen hör ljusstakar och slingor i alla tänkbara tappningar. Medlemmen Sennaho skruvar upp konceptet genom att introducera styrning via Bluetooth. Läs mer

33

The Division får DirectX 12-stöd nästa vecka

I och med nästa uppdatering av svenska Massives The Division introduceras stöd för grafikgränssnittet DirectX 12, vilket ska medföra bättre prestanda i högre upplösningar. Läs mer

13

Google, Oculus och HTC med flera går samman för att bilda VR-förening

För att främja utveckling och innovation inom virtuell verklighet går flera stora aktörer samman och bildar Global Virtual Reality Association, ett samarbete som ska forma framtiden för VR. Läs mer

23

Bitfenix avtäcker Shogun – chassi med dubbla paneler av härdat glas

Dubbla paneler av härdat glas, gedigen konstruktion och plats för en uppsjö av hårddiskar. Dessa är några av paradnumren för Bitfenix senaste flaggskeppschassi Shogun. Läs mer

Tangentbordet Logitech G610 Orion Red och spännande tävling bakom nionde luckan

  • igår 12:00

Bakom lucka nio i Geeks Julkalender döljer sig både ett fint erbjudande på tangentbordet G610 Orion Red från Logitech, och en tävling där du kan vinna tangentbordet, spelmus och andra tillbehör. Läs mer

24

SweClockers logotyp pyntad för jul!

Nio stilfulla jullogotyper gick till final och efter att medlemmarna fått säga sitt är det ett bidrag som med bred marginal kammat hem segern, och får sprida julstämning på SweClockers. Läs mer

12

Spelare bygger fungerande Atari 2600-emulator i Minecraft

Youtube-användaren SethBling visar i ett nytt videoklipp på de stora möjligheterna i Minecraft, med en Atari 2600-emulator skapad direkt i spelet. Läs mer

10

Testpilot: Cooler Master Mastermouse Pro L

Cooler Masters modulära mus Mastermouse Pro L passar både vänster- och högerhänta samt olika greppstilar. Testpiloten Niklas Huhtala sätter tänderna i modellen och ser vad den går för. Läs mer

61

Microsoft samarbetar med Qualcomm för att ta Windows 10 till ARM-processorer

I ett något oväntat drag meddelar nu Microsoft att Windows 10 i framtiden kommer kunna köras på ARM-processorer, med stöd för samtliga Windows-applikationer och spel. Läs mer

59

AMD introducerar Radeon Software Crimson ReLive

Ett år efter introduktionen av mjukvarusviten Radeon Software Crimson har det blivit dags för nästa inkarnation, där en av de stora nyheterna är en hårdvaruaccelererad inspelningsfunktion. Läs mer

50

Bethesda plockar bort kopieringskyddet Denuvo i Doom

Utvecklaren Bethesda blir nu den andra som på kort tid gör sig av med kopieringsskyddet Denuvo, efter Playdeads Inside. Anledningen tros vara att skyddet kringgicks kort efter lanseringen. Läs mer