Sista versen för grafikkort i budgetklassen

Kommande Geforce GT 420

Sista versen för grafikkort i budgetklassen
Sista versen för grafikkort i budgetklassen

Sista versen för grafikkort i budgetklassen

När AMD och Intel integrerar grafik i processorn finns ingen marknad kvar för billiga grafikkort. Radeon HD 5000- och Geforce 400-serierna kan bli sist med modeller i budgetklassen.

Intel och AMD arbetar för fullt med att integrera grafik i CPU. Intel har redan börjat med Clarkdale och fortsätter med Sandy Bridge till årsskiftet medan AMD:s satsning på "Fusion" materialiseras under 2011.

Den integrerade grafiken ger efterdyningar på grafikkortsmarknaden. I ett internt e-post som SweClockers kommit över avslöjar AMD att Radeon HD 5700-serien lever vidare sida vid sida med prestandamodeller ur den kommande 6000-serien under hela 2011.

We will continue shipping the Radeon HD 5700 Series graphics cards throughout 2011 along with the next generation high-end GPUs that will launch in Q4 this year.

Medan AMD fokuserar på nya grafikkort i prestandaklassen kämpar Nvidia med att få ut Fermi till de lägre prisklasserna. Näst på tur är grafikkort med GF106 och GF108, samtliga i prisklasser under 1 000 kronor.

Därefter ser framtiden mörk ut för lågt prissatta grafikkort, som riskerar att förvandlas till en liten nischmarknad fylld med kretsar som passerat bäst-före-datumet.

Kommentarer till artikeln

51 debattinlägg

Skicka en rättelse
39

Elgiganten öppnar i SweClockers forum

Återförsäljaren Elgiganten storsatsar på datorkomponenter och gaming och tar nu klivet in på SweClockers forum, där medlemmarna kan ställa frågor om alltifrån service till sortiment. Läs mer

12

Samsung visar töjbar OLED-skärmpanel

Koreanska Samsung gör nya framsteg när det kommer till flexibla skärmpaneler, med en töjbar skärm som både kan böjas, vikas och rullas ihop utan att förlora sin ursprungliga form. Läs mer

3

Techpowerup släpper GPU-Z 2.1.0 med flik för avancerad information

I nästa stora nyversion av GPU-Z tillkommer en "Advanced"-flik, där användare bland annat kan läsa av vilka minneskretsar grafikkortet är utrustat med. Läs mer

37

Microsoft tillkännager nya Surface Pro

Kort efter introduktionen av Surface Laptop lanserar Microsoft nästa generations Surface Pro, med bättre prestanda, 50 procent längre batteritid och ett nytt tangentbord. Läs mer

22

Tekken 7 får systemkrav

Under den kommande månaden lanseras Tekken 7 till konsol samt även för första gången till PC. Inför detta går nu utvecklaren ut med systemkraven för spelet på plattformen. Läs mer

31

Destiny 2 blir utan dedikerade servrar på PC

Bungie bekräftar att Destiny 2 precis som föregångaren blir utan dedikerade servrar, både på konsol och PC. Istället väntas det använda samma peer-to-peer-system som Destiny. Läs mer

16

Nvidia släpper drivrutin för Tekken 7 och Star Trek: Bridge Crew

Inom kort lanseras de två nya speltitlarna Tekken 7 och Star Trek: Bridge Crew till PC. Inför detta släpper nu Nvidia en ny drivrutin med diverse optimeringar för spelen. Läs mer

4

Tävla och vinn endagsbiljetter för två till Dreamhack Summer 2017

SweClockers förbereder monteraktiviteterna inför Dreamhack Summer 2017 och laddar upp med att tävla ut totalt 50 dagspass, som ska gå till 25 taggade vinnare. Läs mer

59

Microsoft: "Utvecklare kan använda Project Scorpios prestanda hur de vill"

Enligt Microsoft ställer de inga krav på hur den extra prestandan i Project Scorpio ska nyttjas, utan detta är upp till utvecklarna själva att bestämma. Läs mer

149

Windows 7 vanligaste operativsystemet bland Wannacry-infekterade datorer

Windows XP är inte det vanligaste operativsystemet bland Wannacry-infekterade datorer. Istället är det Windows 7 som utgör majoriteten av dessa, avslöjar ny statistik. Läs mer

27

Asus gör bärbar speldator med AMD Ryzen

Inför årets Computex avslöjar Asus att bolaget arbetar på en bärbar ROG-speldator, som blir den första i sitt slag med AMD:s processorfamilj Ryzen. Läs mer

29

En djupdykning i modern spelutveckling

Mjukvaran och hårdvaran i dagens spelkonsoler och datorer har mycket gemensamt på pappret, men hur likartad är processen för utvecklare? Vi djupdyker i den moderna spelutvecklingen. Läs mer