Intel och Nvidia sluter fred, tecknar licensavtal

Intel och Nvidia sluter fred, tecknar licensavtal

Branschjätten Intel betalar Nvidia 1,5 miljarder dollar som en del av ett sexårigt licensavtal. Samtidigt gräver parterna ner stridsyxan i alla övriga domstolsdispyter.

Det går rejäla vågor i IT-branschen efter att CES 2011 slagit igen portarna. Branschjättarna Intel och Nvidia meddelar att de tecknar ett sexårigt licensavtal, samtidigt som alla lagliga dispyter mellan företagen avskrivs.

Avtalet handlar framför allt om teknik för grafikprocessorer där Intel går med på att betala Nvidia inte mindre än 1,5 miljarder dollar uppdelat på en femårsperiod. Som motprestation får processorjätten tillgång till Nvidias licensportfölj, något som i teorin öppnar upp för Nvidia-teknik i framtida Intel-processorer.

The cross-licensing agreement allows Intel to integrate NVIDIA technologies and those that are covered by our patents into their CPUs, such as Sandy Bridge, for example. And a cross-license allows us to build processors and take advantage of Intel patents for the types of processor we're building—Project Denver, Tegra, and the types of processors we're going to build in the future.

Det är dock inte bara Intel som får tillgång till nya patent. Som en del av avtalet får även Nvidia ta del av vissa Intel-licenser, bland annat rörandes processorer och styrkretsar. Uppgörelsen inkluderar dock inte material för x86-arkitekturen, och Nvidia förnekar bestämt att företaget jobbar mot en x86-baserad processor. Fokus ligger istället på ARM och nyligen avslöjade Project Denver.

We have no intentions of building x86 processors. Our intention is to capitalize on the growing popularity of ARM processors. We've always felt that building yet another x86 processor when the world is a-flood with them is a pointless exercise.

Ytterligare en omtalad punkt som inte står på Nvidias framtida agenda är att utveckla styrkretsar för Intels processorer. Trots att de lagliga fallgroparna i frågan nu undanröjts planerar Nvidia enligt egen utsago att hålla sig till grafikkort och ARM-lösningar.

Källa: Ars Technica.

Kommentarer till artikeln

91 debattinlägg

Skicka en rättelse
39

Elgiganten öppnar i SweClockers forum

Återförsäljaren Elgiganten storsatsar på datorkomponenter och gaming och tar nu klivet in på SweClockers forum, där medlemmarna kan ställa frågor om alltifrån service till sortiment. Läs mer

12

Samsung visar töjbar OLED-skärmpanel

Koreanska Samsung gör nya framsteg när det kommer till flexibla skärmpaneler, med en töjbar skärm som både kan böjas, vikas och rullas ihop utan att förlora sin ursprungliga form. Läs mer

3

Techpowerup släpper GPU-Z 2.1.0 med flik för avancerad information

I nästa stora nyversion av GPU-Z tillkommer en "Advanced"-flik, där användare bland annat kan läsa av vilka minneskretsar grafikkortet är utrustat med. Läs mer

37

Microsoft tillkännager nya Surface Pro

Kort efter introduktionen av Surface Laptop lanserar Microsoft nästa generations Surface Pro, med bättre prestanda, 50 procent längre batteritid och ett nytt tangentbord. Läs mer

22

Tekken 7 får systemkrav

Under den kommande månaden lanseras Tekken 7 till konsol samt även för första gången till PC. Inför detta går nu utvecklaren ut med systemkraven för spelet på plattformen. Läs mer

31

Destiny 2 blir utan dedikerade servrar på PC

Bungie bekräftar att Destiny 2 precis som föregångaren blir utan dedikerade servrar, både på konsol och PC. Istället väntas det använda samma peer-to-peer-system som Destiny. Läs mer

16

Nvidia släpper drivrutin för Tekken 7 och Star Trek: Bridge Crew

Inom kort lanseras de två nya speltitlarna Tekken 7 och Star Trek: Bridge Crew till PC. Inför detta släpper nu Nvidia en ny drivrutin med diverse optimeringar för spelen. Läs mer

4

Tävla och vinn endagsbiljetter för två till Dreamhack Summer 2017

SweClockers förbereder monteraktiviteterna inför Dreamhack Summer 2017 och laddar upp med att tävla ut totalt 50 dagspass, som ska gå till 25 taggade vinnare. Läs mer

59

Microsoft: "Utvecklare kan använda Project Scorpios prestanda hur de vill"

Enligt Microsoft ställer de inga krav på hur den extra prestandan i Project Scorpio ska nyttjas, utan detta är upp till utvecklarna själva att bestämma. Läs mer

149

Windows 7 vanligaste operativsystemet bland Wannacry-infekterade datorer

Windows XP är inte det vanligaste operativsystemet bland Wannacry-infekterade datorer. Istället är det Windows 7 som utgör majoriteten av dessa, avslöjar ny statistik. Läs mer

27

Asus gör bärbar speldator med AMD Ryzen

Inför årets Computex avslöjar Asus att bolaget arbetar på en bärbar ROG-speldator, som blir den första i sitt slag med AMD:s processorfamilj Ryzen. Läs mer

29

En djupdykning i modern spelutveckling

Mjukvaran och hårdvaran i dagens spelkonsoler och datorer har mycket gemensamt på pappret, men hur likartad är processen för utvecklare? Vi djupdyker i den moderna spelutvecklingen. Läs mer