Powercolor Devil 13 – ny specialare med Radeon HD 6970
Powercolor Devil 13 – ny specialare med Radeon HD 6970
Powercolor Devil 13 – ny specialare med Radeon HD 6970

Powercolor Devil 13 – ny specialare med Radeon HD 6970

TUL Corporation med varumärket Powercolor släpper loss ett nytt Radeon HD 6970 under det slående namnet Devil 13. På menyn står påkostade komponenter och överklockning.

För den som inte nöjer sig med referensdesign släpper Powercolor ett nytt grafikkort ur den högre skolan. Nya Devil 13 bygger på välbekanta Radeon HD 6970 "Cayman XT", men adderar både utbyggd strömförsörjning och kraftfullare kylning för att nå högre klockfrekvenser.

Det nya grafikkortet innehåller 1 536 streamprocessorer som snurrar i 880 MHz och 2 GB GDDR5-minne på 256-bitars minnesbuss i 5 500 MHz. Tack vare en extra "OC Bios" kan klockfrekvenserna gå upp till 960 respektive 5 700 MHz redan från fabrik. Överklockare ges extra svängrum med 12-fasers strömförsörjning, Direct FET och NEC Proadlizer.

Kylaren är en utbyggd koloss med två 92 mm-fläktar och fyra extra tjocka (8 mm) värmeledningsrör av koppar. För extra krydda på tillvaron syns ett röd/svart färgtema och lysdioder som indikerar grafikkortets belastning.

Sist men inte minst klarar Powercolor Devil 13 upp till fyra skärmar via Eyefinity. Det finns två DVI-anslutningar, lika många Mini Displayport samt en HDMI. Av någon anledning ingår även skruvmejslar i paketet.

Pris och säljstart är ännu inte känt.

53

Elgiganten öppnar i SweClockers forum

Återförsäljaren Elgiganten storsatsar på datorkomponenter och gaming och tar nu klivet in på SweClockers forum, där medlemmarna kan ställa frågor om alltifrån service till sortiment. Läs mer

14

Samsung visar töjbar OLED-skärmpanel

Koreanska Samsung gör nya framsteg när det kommer till flexibla skärmpaneler, med en töjbar skärm som både kan böjas, vikas och rullas ihop utan att förlora sin ursprungliga form. Läs mer

4

Techpowerup släpper GPU-Z 2.1.0 med flik för avancerad information

I nästa stora nyversion av GPU-Z tillkommer en "Advanced"-flik, där användare bland annat kan läsa av vilka minneskretsar grafikkortet är utrustat med. Läs mer

45

Microsoft tillkännager nya Surface Pro

Kort efter introduktionen av Surface Laptop lanserar Microsoft nästa generations Surface Pro, med bättre prestanda, 50 procent längre batteritid och ett nytt tangentbord. Läs mer

26

Tekken 7 får systemkrav

Under den kommande månaden lanseras Tekken 7 till konsol samt även för första gången till PC. Inför detta går nu utvecklaren ut med systemkraven för spelet på plattformen. Läs mer

33

Destiny 2 blir utan dedikerade servrar på PC

Bungie bekräftar att Destiny 2 precis som föregångaren blir utan dedikerade servrar, både på konsol och PC. Istället väntas det använda samma peer-to-peer-system som Destiny. Läs mer

16

Nvidia släpper drivrutin för Tekken 7 och Star Trek: Bridge Crew

Inom kort lanseras de två nya speltitlarna Tekken 7 och Star Trek: Bridge Crew till PC. Inför detta släpper nu Nvidia en ny drivrutin med diverse optimeringar för spelen. Läs mer

4

Tävla och vinn endagsbiljetter för två till Dreamhack Summer 2017

SweClockers förbereder monteraktiviteterna inför Dreamhack Summer 2017 och laddar upp med att tävla ut totalt 50 dagspass, som ska gå till 25 taggade vinnare. Läs mer

64

Microsoft: "Utvecklare kan använda Project Scorpios prestanda hur de vill"

Enligt Microsoft ställer de inga krav på hur den extra prestandan i Project Scorpio ska nyttjas, utan detta är upp till utvecklarna själva att bestämma. Läs mer

150

Windows 7 vanligaste operativsystemet bland Wannacry-infekterade datorer

Windows XP är inte det vanligaste operativsystemet bland Wannacry-infekterade datorer. Istället är det Windows 7 som utgör majoriteten av dessa, avslöjar ny statistik. Läs mer

27

Asus gör bärbar speldator med AMD Ryzen

Inför årets Computex avslöjar Asus att bolaget arbetar på en bärbar ROG-speldator, som blir den första i sitt slag med AMD:s processorfamilj Ryzen. Läs mer

29

En djupdykning i modern spelutveckling

Mjukvaran och hårdvaran i dagens spelkonsoler och datorer har mycket gemensamt på pappret, men hur likartad är processen för utvecklare? Vi djupdyker i den moderna spelutvecklingen. Läs mer