Crytek visar upp Cryengine 3 SDK 3.4.0 för DirectX 11

Utvecklarna bakom Crysis släpper en ny version av Cryengine 3 SDK med en mängd nya finesser, däribland förbättrat stöd för tesselering.

Tyska Crytek släpper en ny version av utvecklingspaketet Cryengine 3 SDK för spelmotorn med samma namn, som bland annat känns igen från Crysis, Crysis 2 och kommande Crysis 3. I vanliga ordning handlar det mesta om bättre grafik och mer påkostade effekter.

cryengine3.jpg

Version 3.4.0 levererar en ombyggd tesseleringsmodul med Phong, PN-trianglar och displacement maps, vilket sägs göra motorn till "bland de bästa i branschen" för DX11. Fler finesser är förbättrad rendering av hudtoner, hudtyper och ögon, inklusive iris och pupiller.

Crytek lägger även till nya shaders för olika typer av glas och kristalliknande ytor: vanliga fönster, målat glas, blyinfattade glas, fasade glas, vissa typer kristall och transparent plast. Därutöver tillkommer flerlagers navigationsvägar för AI samt nya typer av ljuseffekter.

Cryengine 3 SDK 3.4.0 är en gratis nedladdning från utvecklarnas webbplats.

Klicka här för att läsa hela pressmeddelandet

Crytek Places More Power at Developers' Fingertips with the Arrival of the next free CryENGINE 3 SDK Update

Further increasing the creative power at developers' fingertips, Crytek today announced the arrival of a feature-filled update to its award-winning game development solution, CryENGINE 3. The CryENGINE 3 SDK now presents users with brand new tools to tap into, including revamped DirectX 11 tessellation, advanced character rendering options, improved AI system and much more.

Among the key enhancements free CryENGINE 3 SDK users can look forward to in version 3.4 are:

Revamped DirectX 11 Tessellation
DX11 support and tessellation has come a long way since Crysis 2. Phong, PN triangles and displacement maps, along with no need for pre-tessellated assets, makes CryENGINE's DX11 support among the best in the industry.

Multi-layer Navigation Mesh
The multi-layer navigation is a powerful new and easy-to-use navigation system that AI agents utilize to path-find through game maps.

Improved Skin Rendering and Eye Shader
New scattering approach gives more realistic rendering with fewer artifacts. New settings, checkboxes and sliders for things like oiliness, iris control, colors, pupil dilatation, tessellation and parallax support make CryENGINE character rendering more advanced and customizable than ever before.

Advanced/Improved/Extended Glass Shader
The glass shader is a specialized tool for rendering glass-based surfaces. It can represent a wide range of glass types, including regular windows, stained glass, leaded glass, beveled glass, some crystal types and some types of transparent plastics as well. The improved glass shader now also boasts features such as a dirt layer designed to produce extremely realistic-looking glass surfaces complete with dust and dirt, differential fog and refraction blur.

On top of these key updates, version 3.4 of the free CryENGINE 3 SDK addresses a number of bugs from previous releases and gives developers access to further improvements that include:

  • Improved glass rendering.

  • Geometric light beams.

  • Point light shafts.

  • Time of day based filmic HDR tone mapping.

  • Curves and key tangents for time of day.

  • User controlled per cascade shadow bias through time of day.

  • Improved transitions between levels of detail.

  • Volumetric fog features extended and improved.

  • Improved distance cloud shading.

Visa mer
13

Test: Bitfenix Portal

Är tårtan en lögn eller ett utsvävat datorchassi? Den frågan ställer vi oss när Bitfenix äntrar testlabbet med sin unika modell Portal, vars design inspirerats av en populär spelserie. Läs mer

15

Destiny 2 recenseras av FZ

Lite mer än en månad innan PC-lanseringen av Destiny 2 släpps spelet nu till konsol. SweClockers systersajt har recenserat speltiteln på Playstation 4. Läs mer

25

Tesla arbetar med AMD om AI-kretsar för självkörande bilar

Skräddarsydda kretsar för självkörande bilar är ett av de snabbast växande områdena. Nu framgår att biltillverkaren Tesla ingått ett samarbete med AMD för att ta fram en egen lösning för ändamålet. Läs mer

17

Toshiba säljer sin minnesverksamhet för 144 miljarder kronor

Efter flera månaders letande har nu Toshiba hittat en köpare för sin minnesverksamhet, där den slutgiltiga försäljningssumman hamnar på 144 miljarder kronor. Läs mer

51

AMD tar arkitekturerna Zen och Vega till 12 nanometer år 2018

Globalfoundries förbättrade 14-nanometersteknik får stå åt sidan till förmån för nya 12 nanometer, som ska användas för nästa generations processorer och grafikkort från AMD. Läs mer

11

Google köper del av HTC:s mobilverksamhet för 9 miljarder kronor

Efter månader av rykten bekräftar nu Google att de köpt av mobiltillverkaren HTC. Detta innebär att en stor del av utvecklingsteamet bakom Pixel nu går över till att arbeta för Google. Läs mer

3

Amazon utvecklar smarta glasögon för röstassistenten Alexa

Den röststyrda assistenten Alexa har nått en bred målgrupp genom implementeringen i produkter för smarta hem. Nu uppges Amazon utveckla smarta glasögon ämnade för assistenten. Läs mer

30

Guide från forumet: Grunderna i moddning

Vill du komma igång med moddning men vet inte riktigt var du ska börja? Profilen Johan "C4B12" Nyman ger enkla tips och råd om hur du med liten insats kan komma igång! Läs mer

13

SweClockers öppnar forumdel för Streaming och videoskapande

Ny forumdel för Streaming och videoskapande öppnar på SweClockers. Här hålls det diskussioner om mjukvara, hårdvara och inställningar runt videoskapande och direktsändningar. Läs mer

41

Pimax lanserar första VR-headsetet med "8K-upplösning" via Kickstarter

Tillverkaren Pimax lanserar nu sitt nya VR-headset via Kickstarter, vilket bland annat utlovas ha både högre upplösning och större synfält än konkurrenterna. Läs mer

35

Intel Cannon Lake försenas till slutet av 2018

Övergången till 10 nanometer är en fortsatt svår nöt för Intel att knäcka. Nu rapporterar Digitimes att processorfamiljen Cannon Lake till följd av detta försenas en tredje gång. Läs mer

19

Fortsatt begränsad tillgång på NAND Flash genom hela 2017

Enligt nya uppgifter kommer tillgången på flashminne vara fortsatt låg under resterande del av 2017, något som tros innebära ökade priser på bland annat SSD-enheter framöver. Läs mer