Nvidia släpper en ny drivrutin för alla grafikkort från Geforce 6-serien och senare modeller. Mjukvaran heter Geforce Drivers 304.48 Beta innehåller en mängd nyheter, däribland prestandaoptimeringar, nya SLI-profiler och en hög buggfixar.

  • Bildspel
  • Bild 1 av 4
  • Nvidia Geforce Drivers 304.48 Beta
  • Nvidia Geforce Drivers 304.48 Beta
  • Nvidia Geforce Drivers 304.48 Beta
  • Nvidia Geforce Drivers 304.48 Beta
  • Bildspel
  • Bild 1 av 4

Först och främst utlovas högre prestanda i spel som Batman: Arkham City, Dragon Age II och Total War: Shogun 2. Prestandaskjutsen är beroende av vilket grafikkort som används, men enligt Nvidia kan ägare av modeller i Geforce 400, 500-, och 600-serierna i de flesta fall se fram emot åtminstone några procent högre bildfrekvens i jämförelse med drivrutin 301.42 WHQL.

Den nya drivrutinen innehåller även mängd uppdaterade SLI- och 3D-profiler samt ett par viktiga buggfixar. Bland annat ska mjukvaran rätta till problem med vertical sync för Geforce GTX 680. I ändringsloggen återfinns även en notering om att vissa fabriksöverklockade modeller nu ska gå i rätt klockfrekvens.

Geforce Drivers 304.48 Beta finns att ladda ned från Nvidias webbplats.

Klicka här för att läsa hela ändringsloggen

GeForce 304.48 Beta Driver

This is the first beta driver from the R304 family of drivers.

New in R304 Drivers:

Performance Boost – Increases performance for GeForce 400/500/600 Series GPUs in several PC games vs. GeForce 301.42 WHQL-certified drivers. Results will vary depending on your GPU and system configuration:

GeForce GTX 680:

  • Up to 18% in Batman: Arkham City
  • Up to 15% in Dragon Age II
  • Up to 10% in S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat
  • Up to 60% in Total War: Shogun 2 (fixes performance issue with latest game patch)

GeForce GTX 560:

Up to 14% in Batman: Arkham City
Up to 5% in Battlefield 3 with SLI
Up to 4% in Dragon Age II
Up to 8% in The Witcher 2: Assassins of Kings with SLI
Up to 7% in Lost Planet 2

Key Fixes

  • Fixes an intermittent vsync stuttering issue with GeForce GTX 600-series GPUs.
  • Fixes an issue where some manufacturer’s factory overclocked cards default to and run at lower clocks.
  • Fixes a performance issue in Total War: Shogun 2 with the latest game patch.

NVIDIA SLI Technology – Adds or updates the following SLI profiles:

  • Spec Ops: The Line
  • PlanetSide 2
  • F1 2011 – updated profile
  • Final Fantasy XIV – updated profile
  • Saints Row: The Third – updated profile
  • Torchlight II
  • Tribes: Ascend

NVIDIA 3D Vision – Adds or updates the following 3D Vision profiles:

  • Alan Wake's American Nightmare – rated Poor
  • Borderlands 2 – updated profile with new convergence settings
  • Depth Hunter – updated rating to 3D Vision Ready
  • Mass Effect 3 – updated in-game compatibility message and profile to be more compatible with community 3D mods
  • Max Payne 3 – updated rating to Excellent and updated in-game compatibility message to inform users to use DirectX 11, disable MSAA and use SSA0.
  • Street Fighter X Tekken – rated 3D Vision Ready
  • Tiger Woods PGA 12: The Masters – rated Good
  • Tribes: Ascend – rated Fair
  • The Walking Dead – rating Good

Other Profile Updates

  • Added NVIDIA Control Panel antialiasing support for Diablo III
  • Added NVIDIA Control Panel antialiasing support for L.A. Noire
  • Added NVIDIA Control Panel antialiasing support for Rayman Origins
  • Added NVIDIA Control Panel antialiasing support The Secret World
  • Added NVIDIA Control Panel ambient occlusion support for Star Wars: The Old Republic
  • Disabled FXAA for several Windows programs like Media Player and Movie Maker.

NVIDIA Surround
Surround settings now persisted after new driver overinstall.

NVIDIA CUDA
Includes support for applications built using CUDA 5 Preview or earlier version of the CUDA Toolkit. More information at http://developer.nvidia.com/cuda-toolkit

Additional Details

  • Installs PhysX System Software v9.12.0604.
  • Installs HD Audio v1.3.17.0.
  • Supports OpenGL 4.2
  • Supports DisplayPort 1.2 for GeForce GTX 600 series GPUs.
  • Supports multiple languages and APIs for GPU computing: CUDA C, CUDA C++, CUDA Fortran, OpenCL, DirectCompute, and Microsoft C++ AMP.
  • Supports single GPU and NVIDIA SLI technology on DirectX 9, DirectX 10, DirectX 11, and OpenGL, including 3-way SLI, Quad SLI, and SLI support on SLI-certified Intel and AMD motherboards.
Visa mer
22

Drömmen om att spaka JAS 39 Gripen

En rote Gripen vrålar fram över himlen. Piloterna viftar lätt på joysticken med blicken fäst på tre bildskärmar. Det kan vara på riktigt, men även någonting från ett datorspel. Läs mer

26

SweClockers besöker Dustin Expo 2015

Nordens största IT-mässa pågår i Ericsson Globe Arena och på lördag öppnar även mässan för allmänheten. För den som inte har vägarna förbi bjuder SweClockers på en rundtur. Läs mer

63

Youtube experimenterar med 4K UHD i 60 fps

Nästa steg för Youtube är inte enbart fler pixlar utan även högre bildfrekvens. Nu tillgängliggörs 4K UHD i hela 60 bilder per sekund, något som inte minst passar för spelsekvenser. Läs mer

40

GOG.com uppdaterar användarvillkor med 30 dagars öppet köp

Möjligheten att ångra spelköp är i hetluften sedan Valve börjat tvinga köpare att frånsäga sig den rätten. Nu ger sig GOG.com in i striden och erbjuder 30 dagars öppet köp. Läs mer

59

Intel och Micron tillkännager 3D NAND – öppnar för 10 TB SSD

Det blir rymligare SSD-enheter av alla dess slag när Intel och Micron tillkännager nya 3D NAND, som ska ge hela tre gånger högre lagringstäthet än jämförbara tekniker. Läs mer

125

EA Origin i blåsväder efter uppdaterat DRM

  • Spel
  • 2015-03-26 18:22

Det är upprörda känslor bland hårdvarufrälsta och i skottgluggen står Electronic Arts. Boven i dramat är ett uppdaterat DRM-system för några av företagets speltitlar. Läs mer

37

Test: Benq XL2730Z med AMD Freesync

Till testlabbet anländer nya Benq XL2730Z, som inte bara lockar med WQHD-upplösning och 144 Hz uppdateringsfrekvens utan även är tidigt ute med stöd för AMD Freesync. Läs mer

16

Futuremark släpper 3DMark för Windows 10, DirectX 12 och AMD Mantle

Idag uppdaterar Futuremark testsviten 3DMark med nya API Overhead Test, som gör det möjligt att prestandatesta DirectX 11 mot AMD Mantle och Windows 10-exklusiva DirectX 12. Läs mer

81

Geforce GTX 980 Ti anländer efter sommaren

Framåt sensommaren får flaggskeppet Geforce GTX Titan X sällskap av ytterligare en prestandamodell med den påkostade grafikprocessorn GM200. Läs mer

17

AMD "Tobago" kan bli ny grafikprocessor för Radeon 300-serien i juni

Även om mycket talar för att Fiji blir den enda nya grafikprocessorn i Radeon 300-serien fortsätter rykten blossa upp om nyheter i det lägre segmentet. Läs mer

39

EVGA släpper Geforce GTX 980 Hybrid

En nytt påkostat Geforce GTX 980 med sluten vattenkylning ska sänka temperaturerna och ge gott om svängrum för överklockare, där samma lösning även säljs separat. Läs mer

21

Microsoft gör uppföljare till Surface 2 utan Windows RT

I början av året upphörde Microsoft med tillverkningen av Surface 2 med Windows RT. Nu sägs en uppföljare vara på gång med x86-processor från Intel, vilket innebär en lägre prissatt Surface-enhet med fullskaliga Windows. Läs mer

14

Nvidia bekräftar Samsung som partner för kretstillverkning

I en finansrapport bekräftar Nvidia att de inte längre arbetar exklusivt med TSMC, utan att Samsung numera är en partner för tillverkning av bolagets grafikprocessorer och Tegra. Läs mer

144

Samsung uppges överväga köpa AMD

En sydkoreansk publikation gör gällande att Samsung överväger ett förvärv av processormakaren AMD, en affär som ska gynna båda parter och skapa orosmoln för Intel, Qualcomm och TSMC. Läs mer

Sök jobb