Nvidia ser ingen framtid för spelkonsoler – slår ett slag för Geforce Grid

Traditionella spelkonsoler kommer att ersättas av molntjänster, det menar Phil Eisler på Nvidia, som ser ljusa framtidsutsikter för den egna tekniken Geforce Grid.

Dagens spelkonsoler har många år på nacken. Sedan Xbox 360 och Playstation 3 släpptes i mitten av 2000-talet har åtskilliga revolutioner skett i datorvärlden, från avancerade grafikprocessorer med superdatorliknande förmågor till ständigt uppkopplade mobiltelefoner och surfplattor.

geforce_grid.gif

The thing about the consoles … they say this is the last console, and I am certainly a believer in that. The last one is almost 10 years old now in terms of the technology.

I en intervju med Venturebeat förutspår Phil Eisler, som chefar över Nvidias molnsatsning Geforce Grid, att de tekniska landvinningarna tillsammans med allt större möjligheter att leverera innehåll via nätet kan sätta punkt för spelkonsoler – åtminstone av det traditionella slaget.

Geforce Grid är Nvidias teknik för molnbaserade speltjänster. En kraftfullare stationär dator, eller i detta fall ett datacenter, tar hand om de tyngre beräkningarna och skickar den resulterande videoströmmen via internet till en ansluten enhet, exempelvis en tv, mobiltelefon eller surfplatta.

Tanken är att detta ska göra det möjligt att spela krävande spel på i stort sett vilken enhet som helst, utan några krav på kraftfull hårdvara. Den uppenbara nackdelen är att fördröjningar kan försämra spelupplevelsen eftersom bilden skickas via nätet, men enligt Eisner ska Geforce Grid kunna ge mer eller mindre samma spelupplevelse som en direktansluten spelkonsol.

The average gamer playing on an Xbox today with a standard television is probably experiencing 150 to 200 milliseconds of latency [...] Because we can always improve the hardware at the server end and we can improve the capture and encode. We can do that portion in about 60 milliseconds and effectively hide the network delay.

Enligt Nvidia är det inte latenserna över internet som är den viktigaste aspekten utan den totala fördröjningen i kedjan. Genom att erbjuda kraftfullare hårdvara, sköta hanteringen av multiplayerspel lokalt och arbeta tillsammans med tv-tillverkare ska Nvidia lyckats sänka latenstiderna till samma nivå som dagens spelkonsoler.

Kommentarer till artikeln

187 debattinlägg

Skicka en rättelse
7

Rykte: Microsoft arbetar på två nya Xbox One-konsoler

Ny information från ett flertal källor tyder på att två nya Xbox One-konsoler är under utveckling, en tunnare version och en avsevärt kraftfullare variant med VR-stöd. Läs mer

32

Test: Fyra headset i budgetklassen

Headset för gaming finns i alla klasser och idag har det blivit dags att ta en titt på fyra alternativ runt 500-lappen från Plantronics, Razer, Ozone och Asus Läs mer

63

Microsofts mobildivision drabbas av nedskärningar

Microsoft fortsätter att skala ned sin mobildivision och varslar nu 1 850 anställda. Detta kan bli den sista spiken i kistan för Microsoft och Nokias gemensamma mobilprojekt. Läs mer

54

Cryorig visar upp datorlådorna Ola och Taku

Cryorigs senaste tillskott i deras sortiment är två chassin med unik design. Modellerna, som går under namnen Ola och Taku, ska visas upp under årets Computex-mässa i Taiwan. Läs mer

65

Spela Overwatch med SpelClockers

Gänget hos SpelClockers firar Overwatch-lanseringen med en fullmatad spelkväll. Häng med direkt på Teamspeak, eller följ kaoset på Twitch. Läs mer

47

Pebble 2, Time 2 och Pebble Core lanseras på Kickstarter

Pebble Technology drar igång en ny Kickstarter-kampanj, som bjuder på två prispressade smarta klockor och en liten hackervänlig 3G-uppkopplad enhet med fokus på träning. Läs mer

16

Rykte: Nintendo gör handhållen spelkonsol med kodnamnet MH

Nya uppgifter pekar mot att NX inte är den enda spelkonsolen Nintendo arbetar på. Nu talar rykten om att de även utvecklar en handhållen modell vid kodnamn MH. Läs mer

100

Microsoft Windows 10 Anniversary Update får förhöjda systemkrav

I och med nästa stora uppdatering av Windows 10 passar Microsoft på att också uppdatera systemkraven, där den största ändringen är en fördubbling av primärminneskravet. Läs mer

40

AMD släpper Radeon Software 16.5.3 med stöd för Vulkan i Dota 2

Valve implementerade nyligen stöd för grafikgränssnittet Vulkan i Dota 2. I samband med detta släpper nu AMD en ny drivrutin med stöd för detta, nya titlar och diverse buggfixar. Läs mer

94

Philips dödförklarar välvda TV-apparater för den nordiska marknaden

Med en marknadsandel för välvda TV-apparater på ynka 6 procent i Norden under årets första kvartal sågar Philips konceptet vid fotknölarna. Läs mer

284

AMD Radeon "Polaris" R9 480X och R9 480 i prestandatest

Inför teknikmässan Computex 2016 hittar prestandasiffror ut för AMD Polaris, där de väntade toppmodellerna får värden under förra generationens prestandamodeller. Läs mer

35

Oneplus ger bort VR-lösningen Loop VR

Inför släppet av den smarta telefonen Oneplus 3 ger företaget bort 30 000 stycken telefonhållare, som ger användare förtur att beställa telefonen genom en handelsportal i virtuell verklighet. Läs mer