Japan Display demonstrerar 7-tumspanel på 2560 x 1600 pixlar

Utvecklingen av skärmpaneler för mobila enheter går i rasande takt och nu når Japan Display en ny milstolpe: 2560 x 1600 pixlar på endast sju tum.

För en vecka sedan publicerade Linux-makaren Linus Torvald ett eldfängt inlägg på Google Plus där han krävde att 2560 x 1600 pixlar blir en ny standardupplösning i bärbara datorer från 11 tum och uppåt. Sony, Hitachi och Toshiba i det samägda bolaget Japan Display har en ny skärmpanel som överträffar det kravet, dock avsedd för surfplattor och andra mobila enheter.

Den nya skärmpanelen visas upp på mässan FPD Japan 2012 och är en modell på sju tum med hela 2560 x 1600 pixlar. Det ger en punkttäthet på 431 pixlar per tum – betydligt högre än både den fjärde generationens Ipad (264 ppi) och kommande Google Nexus 10 (300 ppi).

Skärmpanelen är av typen in-plane switching (IPS) och har integrerad pekfunktion (utan täckglas), men är trots detta endast 1,3 millimeter tjock. Tillverkaren utlovar ett kontrastförhållande på 2000:1, 50 procent lägre strömförbrukning än vanligt tack vare RGBW-pixlar samt extra tunna skärmkanter på 1,5 millimeter.

Samtidigt demonstrerar Japan Display ytterligare två nya skärmpaneler för surfplattor, smarta mobiltelefoner och fordon. Den första mäter fem tum och har 1080 x 1920 pixlar med en tjocklek på endast en millimeter. Därutöver tillkommer en modell på 12,2 tum samt 1920 x 720 pixlar, avsedd för fordonsindustrin.

Kommentarer till artikeln

66 debattinlägg

Skicka en rättelse
13

Om Marvels universum i Fulkultur

Det vankas en kavalkad av serietidningar och superhjältar i senaste avsnittet av Fulkultur. På menyn finns inget mindre än Marvels samlade universum. Läs mer

34

Fortsatta DirectX 12-problem för Hitman

Det är uppförsbacke för DirectX 12 i lönnmördartiteln Hitman. I samband med senaste uppdateringen har det nya gränssnittet helt enkelt slutat fungera för vissa. Läs mer

158

Nytt Battlefield visas upp nästa vecka

Med ett år sedan senaste lanseringen börjar det dra ihop sig till en ny Battlefield-titel. Nu framkommer det att avslöjandet sker redan nästa vecka. Läs mer

28

Fredagspanelen 115: Playstation 4 "Neo", Radeon Pro Duo lanserat och Nintendo NX

Dubbla grafikprocessorer från AMD, upphottad konsolhårdvara från Sony och spikad lansering för Nintendos kommande spelsystem är några av ämnena i veckans avsnitt av Fredagspanelen. Läs mer

23

Green Friday-tävling med gamingskärm och grafikkort från CDON.com

Webbutiken CDON.com slår på stort med prisfest och fri, klimatkompenserad frakt. I samband med detta anordnas en tävling för SweClockers medlemmar. Läs mer

15

Steam får stöd för Bitcoin-betalningar

För att anpassa sig till den växande globala spelmarknaden har Valve nu inlett ett samarbete med betaltjänsten Bitpay. Samarbetet gör det möjligt att betala med Bitcoin på Steam. Läs mer

14

Apple draglok för TSMC:s försäljning 2015

Taiwanesiska TSMC är fortsatt störst inom kontraktstillverkning av kretsar och såg försäljningen lyfta åter, någonting som helt och hållet tillskrivs att Apple blivit storkund. Läs mer

45

Forza Motorsport 6: Apex får öppen beta på PC/Windows 5 maj

Utvcklarna Turn 10 utannonserar att den öppna betan för gratisspelet Forza Motorsport 6: Apex. Man passar även på att beskriva PC-specifika funktioner såsom stöd för 4K-upplösning. Läs mer

33

Corsair Gaming K70 och K65 RGB Rapidfire

Corsair får återigen exklusivitet på det senaste tillskottet från Cherry, där fokus är kortare aktiveringspunkt. Häng med när redaktionen testar Corsairs nya serie Gaming RGB Rapidfire. Läs mer

34

Microsoft utför tester med DNA-lagring

Att använda DNA-strängar för lagring är något som det gjorts tester med länge. Nu har också Microsoft börjat experimentera med tekniken för att utforska dess potential. Läs mer

13

Tävling – provkör HTC Vive hos SweClockers

Virtuell verklighet är här och det firar SweClockers genom att tävla ut möjligheten för en medlem att tillsammans med en vän testa HTC Vive på redaktionen. Läs mer

76

Nätverksexpert: "Nätverkskod i The Division bortom räddning"

Fuskande spelare är ett allvarligt aber i The Division. Nu menar en expert på nätverkskod att problem kan vara så fundamentala att koden behöver skrivas om. Läs mer