Ubisoft vill ha kortare livscykler för spelkonsoler

Ubisoft vill ha kortare livscykler för spelkonsoler

Långlivade spelkonsoler ger klirr i kassan för hårdvarumakare som Microsoft, Sony och Nintendo, men skadar utvecklarna och spelindustrin. Det menar Ubisofts vd Yves Guillemot.

Sony, Microsoft och Nintendo skyndar långsamt till nästa generation spelkonsoler. Muskelmaskinerna Playstation 3 och Xbox 360 är inne på det sjätte respektive sjunde året och även om Nintendo är i full färd med att introducera Wii U råder en viss stiltje på spelmarknaden, något som får Ubisofts frispråkige direktör Yves Guillemot att reagera.

xbox_360.jpg

Microsofts spelkonsol Xbox 360 släpptes år 2005 och kan mycket väl hinna fylla åtta år innan en efterträdare hittar ut på marknaden.

I think that what has happened is the transition has been very long. You know, in the industry, we were used to changing machines every five years. This time we are in the seventh year of the 360. [...] I hope next time they will come more often.

I en intervju med spelsajten Polygon uppger Guillemot att spelkonsolernas långa livscykler hotar både enskilda utvecklare och spelindustrin som helhet. Han menar generationsskiften ger en nytändning för både utvecklare och gamers och att nya maskiner därför bör introduceras oftare.

Den sjunde generationens spelkonsoler lanserades för mellan sex och sju år sedan. Nintendo Wii U är först ut i generation åtta medan Microsoft och Sony dröjer till åtminstone 2013–2014. Sony har tidigare aviserat om att Playstation 3 har en förväntad livslängd på minst tio år.

Kommentarer till artikeln

189 debattinlägg

Skicka en rättelse
199

Nvidia avtäcker Titan X med 12 GB GDDR5X och 3 584 CUDA-kärnor

Nvidia ligger inte på latsidan med lanseringar grafikkort baserade på Pascal-arkitekturen. Kort efter Geforce GTX 1060 presenteras nästa Titan, som lanseras i augusti. Läs mer

10

Microsoft släpper testversion av Windows 10 inför Anniversary Update

Microsoft har släppt en ny testversion av Windows 10 som innehåller en rad buggfixar för både datorer och telefoner. Sannolikt är detta den sista uppdateringen inför Anniversary Update. Läs mer

24

Nintendo släpper nostalgi-video för NES Classic Edition

Nintendo överraskade många när företaget utannonserade miniatyrversionen av deras klassiska NES-konsol. Nu visas konsolens spel upp i en video som osar 80-tal. Läs mer

5

Specifikationer för Geforce GTX 1070M och Geforce GTX 1060M hittar ut på nätet

Nvidias kommande mobila grafikkretsar GTX 1060M samt 1070M har dykt upp på nätet. Det handlar om skärmdumpar från GPU-Z som visar de två kretsarnas specifikationer. Läs mer

19

Google kapar elräkningen med AI

Googles division för artificiell intelligens, Deepmind, har tidigare levererat AI som besegrat mänskligheten i brädspel. Nu används tekniken till att spara in på företagets elräkning. Läs mer

35

VCR-spelare slutar tillverkas nästa månad

Nästa månad tillverkas den sista VCR-spelaren, då den japanska elektroniktillverkaren Funai Electric upphör med produktionen på grund av låg efterfrågan. Läs mer

43

No Man's Sky anklagas för patentintrång

Hello Games, utvecklaren bakom det omtalade scifi-spelet No Man's Sky, finner sig återigen i en rättslig tvist. Denna gång anklagas företaget för att ha använt patentskyddade ekvationer. Läs mer

76

Amerikanska myndigheter beslagtar Kickasstorrents domän

Torrent-portalen Kickasstorrents domän har beslagtagits av amerikanska myndigheter och dess ägare har arresterats efter att webbplatsen anses ha använts för rättighetsbrott och pengatvätt. Läs mer

40

Frankrike varnar Microsoft för "överdriven" insamling av användardata

Landets kommission för datasäkerhet har officiellt varnat Microsoft för att företaget samlar in överdrivet mycket användardata i Windows 10 utan användarens tillstånd. Läs mer

20

Razer öppnar förbokning av OSVR HDK2

OSVR är den öppna plattformen för virtuell verklighet som grundades av Razer. Nu finns den andra generationens utvecklarpaket tillgänglig för förbokningar. Läs mer

56

Id Software förklarar valet av OpenGL/Vulkan

Id Softwares senaste del i spelserien DOOM är relativt unikt i det att spelet använder OpenGL och Vulkan istället för DirectX. Nu har utvecklarna förklarat motiveringen till valet. Läs mer

10

Fulkultur pratar om Star Trek Beyond

Den tredje filmen i omstarten av Star Trek är här och det firas med ett nytt avsnitt av Fulkultur, där fantasterna Jakob Nilsson och Ida Lindkvist pratar om Star Trek Beyond. Läs mer