AMD bekräftar problem med renderingstider – lovar bot och bättring

AMD bekräftar problem med renderingstider – lovar bot och bättring

Den senaste generationens grafikkort ur Radeon HD 7000-serien uppvisar ojämna renderingstider, vilket nu bekräftas av AMD. Kommande drivrutiner sägs dock kunna lösa problemet.

I slutet av förra året publicerade tekniksajten Techreport åtskilliga undersökande artiklar om renderingstiderna för moderna grafikkort ur Geforce- och Radeon-serierna. Större variationer upplevs som mikroskopiska fördröjningar eller ryck i bilden, vilket försämrar spelupplevelsen. AMD drog det kortaste strået och nu bekräftar grafikkortsmakaren att problemet existerar.

skyrim.gif

På forumet Beyond3D skriver David Beumann på AMD att drivrutinsutvecklarna känner till att det finns fel i drivrutinerna Catalyst som kan orsaka ojämna renderingstider vissa speltitlar. I exempelvis Borderlands 2 tros det hela orsakas av felaktiga buffertstorlekar, vilket ska rättas till med nya drivrutiner.

Additionally, when we switched from the old VLIW architecture to the GCN core there was a significant updates to all parts of the driver was needed – although not really spoken about the entire memory management on GCN is different to prior GPU's and the initial software management for that was primarily driven by schedule and in the meantime we've been rewriting it again and we have discovered that the new version has also improved frame latency in a number of cases so we are accelerating the QA and implementation of that.

Mer alarmerande är dock att AMD ännu inte lyckats få kläm på alla egenheter i arkitekturen Graphics Core Next (GCN), trots att dessa kretsar funnits ute på marknaden under mer än ett år. Beumann skriver att GCN har helt ny minneshantering i jämförelse med de VLIW-baserade föregångarna, men att utvecklingen av drivrutinerna "drevs av schemat".

Sedan lanseringen har dock programmerarna ägnat mer tid åt nyheterna i GCN och upptäckt att nyare versioner av mjukvaran för minneshantering förbättrar latensarna. Enligt Beumann fokuserar nu AMD på att implementera dessa förbättringar i drivrutinspaketet Catalyst. När nya, förbättrade drivrutiner kan finnas tillgängliga avslöjas dock inte av korrespondensen.

Källa: Techreport.

Kommentarer till artikeln

114 debattinlägg

Skicka en rättelse
6

Western Digital tillkännager "världens första" 3D NAND med 64 lager minnesceller

Lagringsjätten Western Digital i samarbete med Toshiba tillkännager ett nytt teknikgenombrott inom 3D NAND, med fler vertikalt staplade minneslager än tidigare. Läs mer

34

Nintendo NX är bärbar spelkonsol med Nvidia Tegra och dockningsstation

Efter månader av rykten och spekulationer om en hybridenhet kan Eurogamer i grova drag avslöja Nintendo NX, som mycket riktigt blir såväl mobil som stationär. Läs mer

11

Test: Epicgear Defiant med modulära brytare

Mekaniskt tangentbord med modulära brytare står på menyn när taiwanesiska Epicgear Defiant letar sig till SweClockers testlabb för en ordentlig genomgång. Läs mer

91

Tim Sweeney: "Microsoft kommer sabotera för Steam över tid"

Epic Games Tim Sweeney har tidigare uttryckt oro över Microsofts Windows-strategi, och nu menar han att den över tid kommer skada Steam. Läs mer

8

Medlem vinner moddat Define Nano S från Fractal Design

Efter gallring har juryn utsett en en vinnare, som kammar hem ett Fractal Design Define Nano S moddat av profilen "Bill Owen" och vattenkylaren Kelvin S24. Läs mer

29

Sega kontrar Nintendo NES Classic Edition med mini-Mega Drive

Nintendo är inte det enda företaget som vill dra nytta av kundernas retrokärlek. Med Mega Drive Classic Game Console gör dock Sega en något annorlunda satsning än den gamla ärkerivalen. Läs mer

10

MSI går om Asus och blir världens största tillverkare av bärbara speldatorer

Datormakaren Asus har länge varit marknadsledande inom bärbara speldatorer, men i en ny rapport framgår att aktören blivit omsprungen av den inhemska rivalen MSI. Läs mer

28

Gears of War 4 byggs från grunden för DirectX 12 och 4K-upplösning

Inför höstens lansering av Gears of War 4 berättar utvecklaren The Coalition i en intervju om erfarenheterna kring att utveckla för Xbox One, DirectX 12 och PC-specifika finesser. Läs mer

35

Nvidia Quadro P6000 huserar fullskaliga GP102 med 3 840 CUDA-kärnor

I linje med spekulationer kommer Titan X inte med den fullskaliga grafikkretsen GP102, vilken istället reserveras till det kommande beräkningskortet Quadro P6000. Läs mer

8

Asus ingår samarbete med Oculus för att marknadsföra Oculus Rift

Asus ingår i ett samarbete med Oculus för att marknadsföra Oculus Rift i Taiwan. Asus ska visa upp VR-headsetet under en datormässa i Taiwan där kunder får möjlighet att pröva det. Läs mer

72

Transistorkrympning når vägs ände 2021

I en sista vägledande färdplan konstaterar organisationen ITRS att slutet för transistorkrympning är nära, men att alternativa tekniker kortsiktigt kan driva utvecklingen framåt. Läs mer

52

Sony enda hindret för crossplay mellan Playstation 4 och Xbox One

Flera spelutvecklare konstaterar att det är fullt möjligt att låta spelare på flera plattformar möta varandra — om Sony väljer att börja tillåta det. Läs mer